JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LANGSIKTIG: Vi må tenke på hele yrkeskarrieren nå som kravet er at alle skal stå lengre i jobb, sier Per Åge Noet.

LANGSIKTIG: Vi må tenke på hele yrkeskarrieren nå som kravet er at alle skal stå lengre i jobb, sier Per Åge Noet.

Øystein Bråthen

Merker presset

En utvidelse av normalarbeidsdagen vil føre til krav om lengre skift og gi færre ulempetillegg, tror tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund.



24.06.2014
12:00
11.06.2014 11:25

oystein.braathen@lomedia.no

Per Åge Noet er ansatt i Jernbaneverket, der mange oppgaver må løses på natta av hensyn til togtrafikken. Der har de ettårige særavtaler om arbeidstid.

– Vi hadde press for å få inn endringer under årets forhandlinger. Loven sier det kan jobbes i fire netter, deretter skal det være fri påfølgende syv netter. Nå kan vi jobbe fire netter i strekk første uke, og det samme i uke to. Det skulle inn i avtalen, forteller Noet.

Stor oppmerksomhet

Han jobber i strømforsyningen på Fron i Gudbrandsdalen og er leder i elektropersonalets forening i området. Kollegene er opptatt av diskusjonen rundt arbeidstidsbestemmelsene i loven. Eventuelle endringer i tariffavtalen vil dessuten merkes på lønna hvis mer av døgnet blir vanlige timer.

– Bestemmelsene som gjelder er fleksible nok. Mange benytter ikke mulighetene som ligger der nå, fordi da må det planlegges og legges til rette. For mye skal skje på sparket. Og uansett tid på døgnet er det nødvendig med ordnede forhold så du vet når du jobber og når du har fri, ikke minst for å ta vare på familielivet, mener han.

Fast ansatte merker også konkurransen fra eksterne entreprenører med utenlandsk arbeidskraft.

– De bor på stedet og vil arbeide mye i lengre perioder, både for å tjene brukbart og tilbringe fritiden hjemme. Vi følger bestemmelsene og bruker enten lengre tid, eller må utvide dagene for at de skal få jobbet slik de ønsker.

På veien

En omfattende omorganisering i Jernbaneverket har ført til større distrikter, og mer reising. I løpet av et år kjører han 30.000 kilometer.

– Det farligste for mange er kjøringen. Først har du fysisk hardt arbeid, så er det inn i bilen for å dra hjem. Dette er en konsekvens av å samle Jernbaneverket i større enheter. Det blir flere timer enten bak rattet, eller på arbeidsmaskiner, sier foreningslederen.

– Alt dette er en uheldig kombinasjon. Folk må stå lengre i jobb etter pensjonsreformen. Flere timer betyr i hvert fall ikke kortere tid på opptjening av pensjonspoengene, sier Per Åge Noet.

Les også: I dag avslører Robert Eriksson framtidas arbeidsliv

Arbeidstid og begrensninger

Arbeidsmiljølovens paragraf 10 setter grenser for alminnelig arbeidstid, overtid, helg- og nattarbeid, og stiller krav til arbeidsplan. Regulerer også hvordan det kan søkes om dispensasjon.

Loven skal verne arbeidstakerne, og legger en ramme for hvor mye som er tillatt. Tariffavtaler har egne bestemmelser, med tillegg for ubekvem arbeidstid.

Blir loven endret, normalarbeidsdagen utvidet og søndag vanlige arbeidsdag kan arbeidsgiver stille krav om å reforhandle tariffavtalen.

I årets forhandlinger mellom Spekter/Vinmonopolet og Handel og kontor krevde arbeidsgiver muligheten for åpne utsalg på jul-, nyttårs-, påske og pinseaften. Dette ble avvist, men Spekter har gjort en protokolltilførsel. Dersom Stortinget vedtar en lovendring som tillater åpne pol disse dagene, vil Spekter innkalle til ny diskusjon.

På Ofotbanen jobber ansatte i Jernbaneverket 12-timers nattskift med ti nattskift i måneden denne sommeren. Ved beredskapsutrykning kan arbeidstiden bli 13 timer.

Unntaket ble akseptert i drøftemøte lokalt mellom arbeidsgiver og forbund. Deretter ble det søkt Kommunal- og moderniseringsdepartementet om dispensasjon.

I helse- og sosialsektoren er det flere forsøk med «oljeturnus», lange dager over en periode og påfølgende friperiode.

Bestemmelsene som gjelder er fleksible nok.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.06.2014
12:00
11.06.2014 11:25



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere


Flere saker