JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drift av trafikksentraler under korona

Nedleggelsen av togsentraler har satt jernbanen i en ekstra sårbar situasjon, mener Bane Nor-ansatte

Fra årsskiftet ble fire trafikksentraler lagt ned og arbeidsoppgavene lagt til de fire resterende. Men et system som skulle sikre at arbeidsoppgaver kunne flyttes mellom sentralene, er fortsatt ikke på plass.
SMITTESÅRBAR: Tillitsvalgt i Bane Nor, Rune Dahlen, sier sammenslåingen av togsentraler og togledere som må ukependle til jobb, gjør togproduksjonen mer sårbar enn nødvendig.

SMITTESÅRBAR: Tillitsvalgt i Bane Nor, Rune Dahlen, sier sammenslåingen av togsentraler og togledere som må ukependle til jobb, gjør togproduksjonen mer sårbar enn nødvendig.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Får vi mange koronasmittede på en av de gjenværende sentralene, må vi enten flytte togledere fra andre steder eller stenge trafikken på de gjeldende strekningene. Det er dette vi tidligere har advart mot, sier Rune Dahlen, leder av Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Færre å spille på

Han er tillitsvalgt for mange av toglederne som styrer trafikken på jernbanen. Bakgrunnen for advarselen er endringene i antallet trafikksentraler som ble gjennomført ved årsskiftet.

p

I utgangspunktet var ny programvareløsning for styring av togtrafikken, TMS, forutsetningen for nedleggingen av trafikksentralene i Hamar, Kristiansand, Stavanger og Narvik. Med TMS på plass kan togtrafikken i teorien styres fra hvilken som helst sentral.

Planen var at de gjenværende sentralene i Oslo – inklusiv Drammen, som legges ned når TMS er på plass, – Bergen og Trondheim, skulle være backup for hverandre via felles teknisk plattform. Sånn er det ikke.

– Det betyr at vi har færre sentraler å spille på. Det er blitt mer sårbart. Vi har lagt opp arbeidet etter en verktøykasse som ikke finnes. Og vi kommer ikke til å ha den tilgjengelig på lenge, slår Dahlen fast.

Feil rekkefølge

Det er ikke TMS han er kritisk til, men rekkefølgen tiltakene er blitt gjort i.

Han understreker at han mener TMS er et system som, om det fungerer, vil være fornuftig. Men Dahlen påpeker at systemet ikke kan erstatte kompetansen til folkene. En kompetanse som er mer avgjørende nå som TMS ennå ikke er klart.

p

– Kompetansen er alfa og omega. Det får vi tydelig bevist nå. Hva gjør vi hvis vi får smittespredning ved en av sentralene? Jeg frykter at vi ikke har et godt svar på dette, sier Dahlen.

Utsettes for smittefare

Han mener det er et paradoks at når hele landet sitter hjemme og advares mot å reise, er Bane Nor helt avhengige av at toglederne flytter på seg.

– Da de fire sentralene ble lagt ned, ble mange av dem som jobbet ved disse, bedt om å pendle til de gjenværende sentralene. Disse pendler nå med blant annet fly, bor på hotell og spiser på hotellets restaurant. Det er ikke betryggende i disse koronatider, fastslår Dahlen.

Går ut over sikkerheten

Han påpeker at trafikksentralene er sårbare. Mange på jobb i samme lokale øker faren for smitte. Dahlen konstaterer at de har få virkemidler å ta i bruk ved mange sykemeldte togledere samtidig.

– Foreløpig har vi heldigvis ikke vært nødt til å gjøre noe spesielt for å opprettholde driften. Men per nå er overtid det eneste tiltaket som er tilgjengelig, sier Dahlen.

p

Det mener han er et tiltak som ikke er fornuftig å bruke over lengre tid, og i verste fall på færre og færre mennesker.

– I et yrke som togstyring og togledelse, er mangel på hviletid og fritid noe som helt klart kan gå ut over sikkerheten, sier Dahlen.

Dette sier Bane Nor:

Bjørn Kristiansen, konserndirektør for Kunde og trafikk i Bane Nor, er uenig med Dahlen. Han mener Norge er bedre rustet med større sentraler enn med små.

– Trafikkstyringssentralene er uansett sårbare, men små sentraler er mer sårbare enn store sentraler, sier Kristiansen.

p

Han mener Bane Nor har bedre muligheter til å håndtere situasjonen etter omleggingen fra åtte til fire sentraler, og at de har gode backupløsninger.

– Korona-situasjonen gir noe usikkerhet, men toglederne gjør en skikkelig god innsats, sier Kristiansen.

Har planer

Thor Erik Skarpen, pressesjef i Bane Nor, sier de har planer for å opprettholde driften så lenge som mulig.

– Vi har planer for å drive med redusert bemanning, om det skulle bli nødvendig. Dette kan blant annet omfatte omdisponering av personell, sier Skarpen, som understreker at de også har planer for å redusere togtrafikken dersom situasjonen skulle kreve det.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse