Fransk jernbane privatiseres i små biter
Nicolas og Eric nøler ikke med å ta fri uten lønn for å vise verden hva de mener om politikken til Macron
– Dette er ikke det samme selskapet som jeg startet i for åtte år siden, sier franske Nicolas Menard. Han jobber for den statlige jernbanegiganten SNCF og synes arbeidsforholdene blir dårligere for hvert år som går.
ELENDIG: Nicolas Menard (t.v) og Eric Lorion tilhører hver sin fagforening for jernbaneansatte. Men de er enige om en ting: Det går dårlig med statsselskapet SNCF som de jobber for.
Kristofer Sandberg
merete.jansen@lomedia.no
Fra å ha alt fokus på sikkerhet og god service, er det blitt stadig mer snakk om inntjening og konkurranse. Deler av driften skilles ut, og de ansatte kjemper med tidligere kolleger om å sikre seg oppdrag. Ikke helt ulikt det som skjer i Norge.
• NSB konkurranseutsetter renholdet av togene
Jernbaneansatte Nicolas Menard er aller mest bekymret for de som jobber i de utskilte selskapene, som ofte fungerer som underleverandører.
– Selv om de fortsatt er ansatt i staten, har de ikke de samme rettighetene som oss andre, sier han.
Flere hundre tusen streiket og demonstrerte over hele Frankrike 10. oktober mot politikken til president Emmanuel Macron. «Tilbudet fra det offentlige er i ferd med å bryte sammen», var gjennomgangstonen: • Macron, dette orker vi ikke mer!
CGT, Sud Rail og CFDT
39 år gamle Menard er på Place de la République i god tid før demonstrasjonen starter. Sammen med ham står en sortkledd 55-åring med trøye fra den norske black metal-gruppen Gorgoroth.
Eric Lorion (55) jobber på samme jernbanestasjon i Paris, men tilhører en annen hovedorganisasjon.
Den yngste skal gå bak fanene til kommunistiske CGT, mens den eldste har valgt seg Sud Rail, en forening under Solidaires.
Han har også vært medlem av CFDTs forbund for jernbanefolk, som er det som ligger tettest opptil LO. Men han syntes de ga for mye i sin iver etter å komme frem til løsninger uten konflikt.
– Kamp er det eneste språket de forstår oppe på toppen.
«Her gjelder ikke arbeidsloven»
Konfrontasjoner er de godt vant med fra tidligere verv som tillitsvalgte. Nicolas Menard ble til slutt langtidssykemeldt. Selv kaller han sykdommen «utbrenthet», men det er ikke en diagnose jernbaneselskapet SNCF er villig til å godta.
Han beskriver et vanskelig forhold til sjefene:
– En gang jeg påpekte at noe ikke var helt etter boken, fikk jeg beskjed om at «her gjelder ikke arbeidsloven». Det ble dessverre bare uttrykt muntlig, så jeg kunne aldri bevise at det var blitt sagt.
• Macron undertegnet omstridt arbeidsmarkedsreform
Streiker uten lønn
Menard er delvis tilbake i jobben på Gare StLazare, der han veksler mellom å sitte i luken og å hjelpe bevegelseshemmede passasjer til toget. Men han nøler ikke med å ta en fraværsdag uten lønn for å vise verden hva han mener om politikken til den franske presidenten.
– Det er ikke bare for vår egen del at vi bruker tid på dette. Vi demonstrerer også til støtte for de som jobber i privat sektor. Endringene i arbeidsloven går spesielt hardt utover dem, sier 39-åringen.
Hans eldre kollega føyer til at det er skremmende å se hvordan man prøver å redusere innflytelsen til de tillitsvalgte og at regjeringen vil gjøre det lettere å gi ansatte sparken.
– I tillegg, så protesterer vi på vegne av alle passasjerene våre. Utviklingen rammer dem også! slår Eric Lorion fast.
• Offentlig ansatte må tåle å kalles for latsabber og unnasluntrere
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.