VEDLIKEHOLD: Flirt-togene trenger etter et visst antall kilometer omfattende vedlikehold. Jernbaneforbundet liker dårlig at dette gjøres i Ungarn.
Øystein Bråthen
NSB brøt reglene da tog-vedlikehold ble sendt til Ungarn
NSB har brutt reglene for offentlige anskaffelser, mener klagenemnda KOFA. Det var Jernbaneforbundet som klaget inn NSB etter at de inngikk en stor vedlikeholdskontrakt med et ungarsk verksted uten noen anbudsrunde.
merete.jansen@lomedia.no
«Norges Statsbaner AS har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse ved å inngå kontrakt om vedlikehold av boggier med Stadler Bussnang AG». Slik konkluderer Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) i en fersk avgjørelse.
– Vi er kjempefornøyd med den uttalelsen, sier nestleder Kjell Næss i Jernbaneforbundet.
Han mener saken har stor prinsipiell betydning for verkstedbedriften Mantena som i fjor ikke fikk være med og kjempe om kontrakten på rundt 75 millioner kroner.
• Hans taper 8000 kroner i måneden på kjærligheten
Uheldig for miljøet
Avtalen gjelder større vedlikehold av hjulsatsen, boggiene, på tog av typen Flirt. Disse produseres av det sveitsiske selskapet Stadler. Løpende vedlikehold har hele tiden vært utført av Mantena, men da det ble behov for en større kontroll av boogiene, valgte NSB å sende dem med lastebiler til et verksted i Ungarn som Stadler eier.
– Vi har aldri hørt annet enn at NSB er fornøyd med det løpende vedlikeholdet. Vi skjønner derfor ikke behovet for å sende denne jobben til et land som ligger så langt unna. Å frakte store togdeler på trailere gjennom Europa, er ikke spesielt bærekraftig, påpeker Næss.
Akkurat på det punktet sier NSB seg enig.
– Det er klart dette ikke er heldig med tanke på miljøet, sier Aage-Christoffer Lundeby, pressesjef i NSB Konsern.
Han påpeker at miljøhensyn ofte vil være en del av den totale vurderingen når man ser anbud opp mot hverandre.
• Følg oss på Facebook
– Lite rettferdig
Akkurat i dette tilfellet var det imidlertid ikke snakk om noen anbudsrunde. NSB har overfor KOFA argumentert med at vedlikeholdet var en naturlig del av den opprinnelige kontrakten om kjøp av tog, selv om dette ikke var tydelig spesifisert. Det synspunktet har ikke fått støtte i nemnda. «Når vedlikeholdsarbeidet dermed ikke var en del av den opprinnelige kontrakten, innebærer det en vesentlig endring at det inngås ny kontrakt om vedlikeholdsarbeid» skriver KOFA i sin avgjørelse. De mener at vedlikehold burde vært lagt ut som et eget anbud. Næss sier de kunne akseptert å tape en slik konkurranse. Det de ansatte reagerte på, var at Mantena ikke engang fikk anledning til å delta.
– Dette oppleves som veldig lite rettferdig. NSB kunne faktisk valgt å gi oppdraget til datterselskapet Mantena, uten å utlyse noe anbud, fordi dette verkstedet allerede utførte over 80 prosent av vedlikeholdet. Men når de først skulle se mot andre, burde Mantena i det minste blitt bedt om å komme med et tilbud.
NSB skjerper rutinene
NSB kommer ifølge pressesjef Lundeby til å skjerpe rutinene sine på dette området.
– Vi tar uttalelsen fra KOFA til etterretning og har i lengre tid jobbet med at anskaffelser skal gjøres i henhold til regelverket, sier han til FriFagbevegelse.
Kontrakten det her er snakk om, ble inngått i fjor, da Mantena fortsatt var et datterselskap av NSB. Etter jernbanereformen er selskapet skilt ut og ligger nå under Samferdselsdepartementet. En konkurranse om det faste vedlikeholdet fra 2018 er lagt ut på anbud, og både Mantena og Stadler er denne gangen blant deltakerne. Oppdraget er anslått å ha en verdi på rundt 800 millioner kroner. NSB regner med å ha tatt en avgjørelse i løpet av nærmeste fremtid, men ønsker ikke å antyde noen dato.
Samfunnsansvar
Nestleder Kjell Næss i Jernbaneforbundet mener NSB, som en statlig bedrift, bør ha større fokus på å legge slike oppdrag til Norge.
– Når slike jobber settes bort til andre land, er det med på å bygge ned den viktige verkstedindustrien her hjemme, der vi virkelig trenger arbeidsplassene. NSB får store summer fra skattepengene og bør kjenne på samfunnsansvaret.
Til det svarer Aage-Christoffer Lundeby, pressesjef i NSB Konsern, slik:
– Vi er pålagt å forholde oss til markedet og innkjøpsreglene. Men hvis det viser seg at Mantena eller andre norske bedrifter kommer med det beste anbudet, er jo det gledelig!
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard