JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vi har ønsket å bidra med en modell som vi tror kan gi et godt resultat også i en konkurransesituasjon. Vi sa i utvalget at konkurranse er ikke det vi opplever som Geir Isaksen har høstet storm etter at han foreslo en omstrukturering av NSB. - Hvis politikerne ønsker konkurranse må det skje på en fornuftig måte. NSB har aldri sagt at vi er imot konkurranse, sier Isaksen.

Vi har ønsket å bidra med en modell som vi tror kan gi et godt resultat også i en konkurransesituasjon. Vi sa i utvalget at konkurranse er ikke det vi opplever som Geir Isaksen har høstet storm etter at han foreslo en omstrukturering av NSB. - Hvis politikerne ønsker konkurranse må det skje på en fornuftig måte. NSB har aldri sagt at vi er imot konkurranse, sier Isaksen.

Ole Palmstrøm

NSB-sjefen vil ikke provosere

NSB-sjef Geir Isaksen sier han ikke ønsker å legge ned verken NSB eller Jernbaneverket. Utspillet om omstrukturering er et forsøk på å rydde opp og å møte ei utfordrende framtid, mener han.



16.12.2013
12:00
18.12.2013 15:02

anne.siri.rena@lomedia.no

Reise- og pendlebehovet inn og ut av landets store byer, især på Østlandet, vil vokse med høy hastighet de kommende årene. Kapasiteten i rushtid er begrenset og må utvides. Samtidig har Norge fått en regjering som ønsker mer konkurranse. Og i EU jobbes det med Jernbanepakke 4, der målet er at alt av persontransport i Europa skal ut på anbud. Hvordan organiseres sektoren for at alt dette skal bli vellykket? Dét var spørsmålet konsernsjef Geir Isaksen stilte, og nå ligger et forslag på bordet.

* NSB vil dele jernbanen

Vil ikke ha konflikt

Presentasjonen av framtidsmodellen har ikke fått gå fri for kritikk.

Leder Audun Sør-Reime i Konduktørenes landsråd har tidligere uttalt til LO Media at han ble sjokkert da NSB presenterte den nye modellen i mediene. Han hadde forstått det sånn at forslaget ikke skulle ut i offentligheten ennå.

* Ansatte ikke informert

– Hvilken kommentar har konsernsjefen til dette?

– Det er korrekt at de ikke var informert om tidspunkt for når vi skulle legge dette fram, men de kjente godt til innholdet i forslaget, noe jeg heller ikke tror Sør-Reime vil benekte. For meg er det ikke noe poeng å dra opp en konflikt her, kommenterer Isaksen.

Han sier det er viktig at denne debatten kommer bredt ut, og at de derfor har valgt å gå åpent ut med en mulig modell.

NSB-sjefen sier han ønsker en dialog med fagforbundene i sektoren.

– Denne dialogen må basere seg på at begge parter har en mening om hva som er klokt. Til sjuende og sist er det opp til departementet og Stortinget å avgjøre hva som skjer videre, fortsetter NSB-sjefen.

Høring i Stortinget vil tidligst finne sted høsten 2014.

* Regjeringen: Viktig med fremtidsrettede forslag

Presist må det være

– Hva kjennetegner et godt tilbud for de togreisende?

– For våre reisende er det to ting som gjelder: kapasitet og punktlighet. Ingenting plager dem mer enn store forsinkelser, kommenterer Isaksen.

Han sier at konkurranseutsetting i seg selv ikke gir høyere kapasitet eller mer punktlighet, men at dette brukes for å få ned kostnader og gi en mer effektiv leveranse.

– I dag er det konkurranse om å bygge nye toglinjer, men selve passasjertrafikken har ikke vært konkurranseutsatt. En ny konkurransesituasjon fordrer tydelig ansvarsfordeling mellom de framtidige selskapene, sier Isaksen.

Han understreker at dersom det blir konkurranse, er det viktig at den bidrar til et bedre togtilbud i framtiden.

– Vi mener forslaget vårt gir mulighet for det. I tillegg mener vi at forslaget løser en del av de utfordringene norsk jernbane har, uavhengig om det blir konkurranse eller ei.

* TØI-forsker: – Smart med ny ansvarsfordeling i jernbanen

Ingen taxiholdeplass

Geir Isaksen utelukker likevel at det vil bli en helt fri konkurransemodell på jernbanen. De som tror det, sier han, har misforstått.

– En togstasjon er ingen taxiholdeplass. For at en konkurransesituasjon på skinnene skal fungere, må det utarbeides svært regulerte ruteplaner. Ruteplanene settes så ut på anbud, likt det for eksempel selskapet Ruter gjør med busstransporten i Oslo. Når en bussrute ikke fungerer er det Ruter som følger opp og tar affære, ikke selve bussoperatøren, sier Isaksen.

– Flere lurer på om du tar til orde for en nedlegging av Jernbaneverket. Gjør du det?

Nei, vi legger verken ned Jernbaneverket eller NSB, dette er heller et forsøk på å rydde opp i et noe uklart ansvarsforhold og for å møte framtida.

Isaksen beskriver den nye modellen som en samling av Jernbaneverket og deler av NSB i en ny enhet. Andre deler av NSB hører ikke med her fordi de allerede er i en konkurransesituasjon. Og en konkurranseutsatt virksomhet kan ikke blandes med en enhet som skal drive forvaltning av den offentlige delen av selskapet.

De samme togene

I dag kjøper den norske stat ruteplanen av NSB via en såkalt direkte kjøpsavtale. Det er altså denne planen som kan komme til å bli konkurranseutsatt, og så blir det opp til framtidige togoperatører å legge inn anbud. Geir Isaksen ser ikke for seg at operatørene kommer til å eie egne tog.

– Anbudene vil vare i maks ti år av gangen, mens togene har en varighet på 30 til 40 år. Noen må eie togene, og så får anbudsvinnerne leie dem for en periode.

Hvilket navn som skal stå på togene vil ikke Isaksen si noe om.

– Navn har vi valgt ikke å snakke om, for ikke å provosere noen. Vi mener det er en avsporing fra diskusjonen om hvorvidt dette er en ønsket modell eller ikke.

Høyhastighet er noe annet

Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken har uttrykt skuffelse over at NSB-sjefen ikke snakker om langdistansetog, og også etter hvert høyhastighetstog.

– Hvilken kommentar har du til det?

– Det er en helt annen problemstilling. Høyhastighetstog handler om å satse på jernbane kontra fly. Nå diskuterer vi hvordan vi skal møte utfordringene i de mest befolkningstette områdene, for pendlerne, sier Isaksen.

– På et tidspunkt kan det være klokt av Norge å satse på det, men da handler det ikke om et kapasitetsproblem, som dette gjør, hevder NSB-sjefen.

Buss for tog

Geir Isaksen har tatt til orde for at selskapet som skal betjene de ulike strekningene selv skal få bestemme om det skal brukes jernbane eller buss. En dårlig idé, mener mange, inkludert Lars Haltbrekken. Han har uttalt at NSB allerede tar i bruk for mye buss, og at det verken er bra for miljøet eller passasjerenes trivsel.

* Les også: Naturvernforbundet skuffet over NSB-sjef

– Hvorfor buss, Isaksen?

– Ressursene i kollektivtransporten bør brukes sånn at man får mest mulig passasjernytte ut av hver samferdselskrone. Dette er også en evigvarende regional diskusjon – skal alle få like mye penger til jernbane? Vi er urolig for kapasiteten i de store byene, men ikke for kapasiteten på Nordlandsbanen, medgir Isaksen.

Han beskriver Sveits, som han har besøkt, som det store forbildet for sin satsing på tog.

– Landet har en politikk som sier at alle tettsteder med mer enn hundre innbyggere skal ha et kollektivtilbud, enten det er buss eller tog.

– Er det sånn at svorne NSB-tilhengere nå bør kaste seg på et tog og bli der fram til det er for sent?

– Jeg håper at folk om 15 år vil si at vi har et mye bedre togtilbud enn noen gang, at entusiastene har blitt mange flere. Og da spiller ikke navnevalg på toget noen rolle, mener Isaksen.

NSBs FORSLAG:

NSB foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper.

Ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvaret for alt som kreves for å drive jernbane: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiellet har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.

Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres gods- og persontog, buss og vedlikehold av både tog og strekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her. Målet er en bedre reisehverdag for kundene.

En togstasjon er ingen taxiholdeplass.

16.12.2013
12:00
18.12.2013 15:02

NSBs FORSLAG:

NSB foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper.

Ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvaret for alt som kreves for å drive jernbane: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiellet har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.

Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres gods- og persontog, buss og vedlikehold av både tog og strekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her. Målet er en bedre reisehverdag for kundene.




Mest lest

TILSETTE HAR RETT PÅ TIPSEN: Tips er ei gåve som tilsette har eit rettskrav på, og som er eigendommen til tilsette. Det meiner LO-advokatane Håkon Angell og Fredrik Wildhagen som representerer dei tilsette på Hotel Bristol i Oslo og Fellesforbundet.

TILSETTE HAR RETT PÅ TIPSEN: Tips er ei gåve som tilsette har eit rettskrav på, og som er eigendommen til tilsette. Det meiner LO-advokatane Håkon Angell og Fredrik Wildhagen som representerer dei tilsette på Hotel Bristol i Oslo og Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Tilsette blir trekt i tips. No har dei saksøkt arbeidsgivaren

MISTER MEDLEMMER: Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom den ekstreme prisveksten.

MISTER MEDLEMMER: Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom den ekstreme prisveksten.

Erlend Angelo

Folk gråter på telefon til Merethe fordi de ikke lenger har råd til å være med i LO. Nå vil Støre endelig lytte

Brian Cliff Olguin

Slik får du halv skatt i november

Hadde Erna Solberg vært statsminister, hadde hun sørget for å gjeninnføre «karensåret» for syke og skadde som lever av arbeidsavklaringspenger (AAP). Karensåret betyr ett år uten penger, selv om man ikke er ferdig avklart i verken Nav eller helsevesen. Etter ett år kan man søke på nytt om AAP.

Hadde Erna Solberg vært statsminister, hadde hun sørget for å gjeninnføre «karensåret» for syke og skadde som lever av arbeidsavklaringspenger (AAP). Karensåret betyr ett år uten penger, selv om man ikke er ferdig avklart i verken Nav eller helsevesen. Etter ett år kan man søke på nytt om AAP.

Jan-Erik Østlie

Erna vil gjeninnføre året uten penger for folk på AAP

MEST INN PÅ KONTO: Jørn Eggum (f.v.), Mette Nord og Frode Alfheim ligger øverst på inntektslista - om du legger sammen lønn, styrehonorar og godtgjørelser.

MEST INN PÅ KONTO: Jørn Eggum (f.v.), Mette Nord og Frode Alfheim ligger øverst på inntektslista - om du legger sammen lønn, styrehonorar og godtgjørelser.

Håvard Sæbø, Werner Juvik, Egil Brandsøy

Lederlønna i LO: Her er et dypdykk i tallene

– Denne saken viser hvor ille varslere i politietaten faktisk behandles, mener Alexander Karlsen.

– Denne saken viser hvor ille varslere i politietaten faktisk behandles, mener Alexander Karlsen.

Alf Ragnar Olsen

Politivarsleren Alexander ble etterforsket, utestengt og sykmeldt. Nå saksøker han staten

Endre Sæther har fri annenhver fredag og mandag. Det er synonymt med langhelg på hytta.

Endre Sæther har fri annenhver fredag og mandag. Det er synonymt med langhelg på hytta.

Leif Martin Kirknes

Endre (63) jobber 80 prosent og får 90 prosent av lønna

Statsminister Jonas Gahr Støre (t.v.) inviterer LO og de andre partene i arbeidslivet til møte om nytt utvalg. Her fra møte med LO i samarbeidskomiteen.

Statsminister Jonas Gahr Støre (t.v.) inviterer LO og de andre partene i arbeidslivet til møte om nytt utvalg. Her fra møte med LO i samarbeidskomiteen.

Martin Guttormsen Slørdal

Støre kaller inn til toppmøte for å dempe prisene og renta

LO, her med leder Peggy Hessen Følsvik (t.v.) og sjeføkonom Roger Bjørnstad, har foreslått et nytt utvalg som skal se på den økonomiske politikken i Norge.

LO, her med leder Peggy Hessen Følsvik (t.v.) og sjeføkonom Roger Bjørnstad, har foreslått et nytt utvalg som skal se på den økonomiske politikken i Norge.

Jan-Erik Østlie

LO krever nytt kriseutvalg for å hindre at renter, priser og lønn stiger ukontrollert

Organisasjonen Nav-oppryddingen kommer ikke til å gi seg før de har fått fullt innsyn i en hemmelig rapport som staten har holdt tilbake. Her står noen av ofrene utenfor Høyesterett sammen med advokat Bjørn Kvernberg (helt til høyre).

Organisasjonen Nav-oppryddingen kommer ikke til å gi seg før de har fått fullt innsyn i en hemmelig rapport som staten har holdt tilbake. Her står noen av ofrene utenfor Høyesterett sammen med advokat Bjørn Kvernberg (helt til høyre).

Jens Marius Sæther

De krever oppreisning etter Nav-skandalen. Nå stikker staten kjepper i hjulene

Eirik Dahl Viggen

Regjeringen vil fjerne fast støtte til Pårørendesenteret: – Jobben min er i fare

Kommentar

Vi står overfor en mild versjon av Høyre. La dere ikke bli lurt, skriver Kjell Werner.

Vi står overfor en mild versjon av Høyre. La dere ikke bli lurt, skriver Kjell Werner.

Herman Bjørnson Hagen

«Ikke la dere bli lurt av Høyre»

ÅTTE KRAV: Forbundsleder i FLT, Ulf Madsen, har levert en liste med krav til Industri Energi.

ÅTTE KRAV: Forbundsleder i FLT, Ulf Madsen, har levert en liste med krav til Industri Energi.

Frode Ersfjord / FLT

Her er FLTs åtte krav til Industri Energi for en eventuell sammenslåing

Kommentar

Prosessen rundt denne saken har vært dårlig, skriver Kjell Werner.

Prosessen rundt denne saken har vært dårlig, skriver Kjell Werner.

Håvard Sæbø

«Regjeringen bør ikke la det gå prestisje i modellen for lakseskatt»

Forbundsleder Hans Ole Rian i Creo er fornøyd med regjeringens forslag til endringer i arbeidsmiljøloven.

Forbundsleder Hans Ole Rian i Creo er fornøyd med regjeringens forslag til endringer i arbeidsmiljøloven.

Jan-Erik Østlie

Flere nordmenn skal bli ansatt der de jobber. Færre skal være «selvstendig» eller «oppdragstaker»

Ulf Madsen fortsetter som forbundsleder i FLT

Ulf Madsen fortsetter som forbundsleder i FLT

Jan-Erik Østlie

Ulf Madsen er enstemmig gjenvalgt som forbundsleder i FLT

ETTERLYSNING: Bård Mortensen Brekke fortalte om siste status fra fengselet han jobber i. Der sitter en kvinne på sikkerhetscelle på 37. døgnet.

ETTERLYSNING: Bård Mortensen Brekke fortalte om siste status fra fengselet han jobber i. Der sitter en kvinne på sikkerhetscelle på 37. døgnet.

Paul S. Amundsen

Seks eksempler på hvor dårlig det står til i Fengsels-Norge

Kommentar

Oppdrettsnæringen er rett og slett ekstremt lukrativ, og er bare mulig ved at virksomheten drives i fjorder og sjøområder som tilhører fellesskapet, skriver Eline Lønnå.

Oppdrettsnæringen er rett og slett ekstremt lukrativ, og er bare mulig ved at virksomheten drives i fjorder og sjøområder som tilhører fellesskapet, skriver Eline Lønnå.

Erlend Angelo

«Aldri har Norge hatt flere superrike»

Gustav Witzøe og finansminister Trygve Slagsvold Vedum etter NRK programmet Debatten.

Gustav Witzøe og finansminister Trygve Slagsvold Vedum etter NRK programmet Debatten.

Stian Lysberg Solum / NTB

Salmar-sjef kaller Vedums grunnrenteskatt «et svik»

Frøydis Falch Urbye

Kan jeg kreve å få større stillingsprosent? Dette sier advokaten


Flere saker