JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vi har ønsket å bidra med en modell som vi tror kan gi et godt resultat også i en konkurransesituasjon. Vi sa i utvalget at konkurranse er ikke det vi opplever som Geir Isaksen har høstet storm etter at han foreslo en omstrukturering av NSB. - Hvis politikerne ønsker konkurranse må det skje på en fornuftig måte. NSB har aldri sagt at vi er imot konkurranse, sier Isaksen.

Vi har ønsket å bidra med en modell som vi tror kan gi et godt resultat også i en konkurransesituasjon. Vi sa i utvalget at konkurranse er ikke det vi opplever som Geir Isaksen har høstet storm etter at han foreslo en omstrukturering av NSB. - Hvis politikerne ønsker konkurranse må det skje på en fornuftig måte. NSB har aldri sagt at vi er imot konkurranse, sier Isaksen.

Ole Palmstrøm

NSB-sjefen vil ikke provosere

NSB-sjef Geir Isaksen sier han ikke ønsker å legge ned verken NSB eller Jernbaneverket. Utspillet om omstrukturering er et forsøk på å rydde opp og å møte ei utfordrende framtid, mener han.



16.12.2013
12:00
18.12.2013 15:02

anne.siri.rena@lomedia.no

Reise- og pendlebehovet inn og ut av landets store byer, især på Østlandet, vil vokse med høy hastighet de kommende årene. Kapasiteten i rushtid er begrenset og må utvides. Samtidig har Norge fått en regjering som ønsker mer konkurranse. Og i EU jobbes det med Jernbanepakke 4, der målet er at alt av persontransport i Europa skal ut på anbud. Hvordan organiseres sektoren for at alt dette skal bli vellykket? Dét var spørsmålet konsernsjef Geir Isaksen stilte, og nå ligger et forslag på bordet.

* NSB vil dele jernbanen

Vil ikke ha konflikt

Presentasjonen av framtidsmodellen har ikke fått gå fri for kritikk.

Leder Audun Sør-Reime i Konduktørenes landsråd har tidligere uttalt til LO Media at han ble sjokkert da NSB presenterte den nye modellen i mediene. Han hadde forstått det sånn at forslaget ikke skulle ut i offentligheten ennå.

* Ansatte ikke informert

– Hvilken kommentar har konsernsjefen til dette?

– Det er korrekt at de ikke var informert om tidspunkt for når vi skulle legge dette fram, men de kjente godt til innholdet i forslaget, noe jeg heller ikke tror Sør-Reime vil benekte. For meg er det ikke noe poeng å dra opp en konflikt her, kommenterer Isaksen.

Han sier det er viktig at denne debatten kommer bredt ut, og at de derfor har valgt å gå åpent ut med en mulig modell.

NSB-sjefen sier han ønsker en dialog med fagforbundene i sektoren.

– Denne dialogen må basere seg på at begge parter har en mening om hva som er klokt. Til sjuende og sist er det opp til departementet og Stortinget å avgjøre hva som skjer videre, fortsetter NSB-sjefen.

Høring i Stortinget vil tidligst finne sted høsten 2014.

* Regjeringen: Viktig med fremtidsrettede forslag

Presist må det være

– Hva kjennetegner et godt tilbud for de togreisende?

– For våre reisende er det to ting som gjelder: kapasitet og punktlighet. Ingenting plager dem mer enn store forsinkelser, kommenterer Isaksen.

Han sier at konkurranseutsetting i seg selv ikke gir høyere kapasitet eller mer punktlighet, men at dette brukes for å få ned kostnader og gi en mer effektiv leveranse.

– I dag er det konkurranse om å bygge nye toglinjer, men selve passasjertrafikken har ikke vært konkurranseutsatt. En ny konkurransesituasjon fordrer tydelig ansvarsfordeling mellom de framtidige selskapene, sier Isaksen.

Han understreker at dersom det blir konkurranse, er det viktig at den bidrar til et bedre togtilbud i framtiden.

– Vi mener forslaget vårt gir mulighet for det. I tillegg mener vi at forslaget løser en del av de utfordringene norsk jernbane har, uavhengig om det blir konkurranse eller ei.

* TØI-forsker: – Smart med ny ansvarsfordeling i jernbanen

Ingen taxiholdeplass

Geir Isaksen utelukker likevel at det vil bli en helt fri konkurransemodell på jernbanen. De som tror det, sier han, har misforstått.

– En togstasjon er ingen taxiholdeplass. For at en konkurransesituasjon på skinnene skal fungere, må det utarbeides svært regulerte ruteplaner. Ruteplanene settes så ut på anbud, likt det for eksempel selskapet Ruter gjør med busstransporten i Oslo. Når en bussrute ikke fungerer er det Ruter som følger opp og tar affære, ikke selve bussoperatøren, sier Isaksen.

– Flere lurer på om du tar til orde for en nedlegging av Jernbaneverket. Gjør du det?

Nei, vi legger verken ned Jernbaneverket eller NSB, dette er heller et forsøk på å rydde opp i et noe uklart ansvarsforhold og for å møte framtida.

Isaksen beskriver den nye modellen som en samling av Jernbaneverket og deler av NSB i en ny enhet. Andre deler av NSB hører ikke med her fordi de allerede er i en konkurransesituasjon. Og en konkurranseutsatt virksomhet kan ikke blandes med en enhet som skal drive forvaltning av den offentlige delen av selskapet.

De samme togene

I dag kjøper den norske stat ruteplanen av NSB via en såkalt direkte kjøpsavtale. Det er altså denne planen som kan komme til å bli konkurranseutsatt, og så blir det opp til framtidige togoperatører å legge inn anbud. Geir Isaksen ser ikke for seg at operatørene kommer til å eie egne tog.

– Anbudene vil vare i maks ti år av gangen, mens togene har en varighet på 30 til 40 år. Noen må eie togene, og så får anbudsvinnerne leie dem for en periode.

Hvilket navn som skal stå på togene vil ikke Isaksen si noe om.

– Navn har vi valgt ikke å snakke om, for ikke å provosere noen. Vi mener det er en avsporing fra diskusjonen om hvorvidt dette er en ønsket modell eller ikke.

Høyhastighet er noe annet

Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken har uttrykt skuffelse over at NSB-sjefen ikke snakker om langdistansetog, og også etter hvert høyhastighetstog.

– Hvilken kommentar har du til det?

– Det er en helt annen problemstilling. Høyhastighetstog handler om å satse på jernbane kontra fly. Nå diskuterer vi hvordan vi skal møte utfordringene i de mest befolkningstette områdene, for pendlerne, sier Isaksen.

– På et tidspunkt kan det være klokt av Norge å satse på det, men da handler det ikke om et kapasitetsproblem, som dette gjør, hevder NSB-sjefen.

Buss for tog

Geir Isaksen har tatt til orde for at selskapet som skal betjene de ulike strekningene selv skal få bestemme om det skal brukes jernbane eller buss. En dårlig idé, mener mange, inkludert Lars Haltbrekken. Han har uttalt at NSB allerede tar i bruk for mye buss, og at det verken er bra for miljøet eller passasjerenes trivsel.

* Les også: Naturvernforbundet skuffet over NSB-sjef

– Hvorfor buss, Isaksen?

– Ressursene i kollektivtransporten bør brukes sånn at man får mest mulig passasjernytte ut av hver samferdselskrone. Dette er også en evigvarende regional diskusjon – skal alle få like mye penger til jernbane? Vi er urolig for kapasiteten i de store byene, men ikke for kapasiteten på Nordlandsbanen, medgir Isaksen.

Han beskriver Sveits, som han har besøkt, som det store forbildet for sin satsing på tog.

– Landet har en politikk som sier at alle tettsteder med mer enn hundre innbyggere skal ha et kollektivtilbud, enten det er buss eller tog.

– Er det sånn at svorne NSB-tilhengere nå bør kaste seg på et tog og bli der fram til det er for sent?

– Jeg håper at folk om 15 år vil si at vi har et mye bedre togtilbud enn noen gang, at entusiastene har blitt mange flere. Og da spiller ikke navnevalg på toget noen rolle, mener Isaksen.

NSBs FORSLAG:

NSB foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper.

Ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvaret for alt som kreves for å drive jernbane: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiellet har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.

Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres gods- og persontog, buss og vedlikehold av både tog og strekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her. Målet er en bedre reisehverdag for kundene.

En togstasjon er ingen taxiholdeplass.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.12.2013
12:00
18.12.2013 15:02



Mest lest

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

Tormod Ytrehus

Permitterte Nathalie får ikkje dagpengar. No blir ho heimlaus

SKRUR STORE BILER: Janne Nyheim (til venstre) og Marianne Aga skrur store biler hos Bertel O. Steen i Indre Arna i Bergen kommune.

SKRUR STORE BILER: Janne Nyheim (til venstre) og Marianne Aga skrur store biler hos Bertel O. Steen i Indre Arna i Bergen kommune.

Håvard Sæbø

Janne og Marianne skrur biler hos Bertel O. Steen. Det hender fortsatt at kunden steiler

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte i Rema og Coop får ikke koronabonus: – Ekstremt urettferdig, sier tillitsvalgte Jorunn

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

Privat

Dommen om spisepauser: Kjersti (28) får en time mer fritid i uka og en ukelønn inn på kontoen

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Helge Rønning Birkelund

For første gang i historien skal Heimevern-soldater dra på jobben med uniformen på

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

DÅRLIG STEMNING: Knut-Johannes Berg forteller om hissige reaksjoner blant de streikende etter at Parat inngikk avtale med arbeidsgiverne.

DÅRLIG STEMNING: Knut-Johannes Berg forteller om hissige reaksjoner blant de streikende etter at Parat inngikk avtale med arbeidsgiverne.

Sissel M. Rasmussen

Streikende vektere ble provosert da kollegene i Parat inngikk avtale: – Det ble munnhuggeri

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

Emmie Olivia Kristiansen

Den astmasyke vekteren «Mina» ble hostet på av en som sa han var koronasmittet

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

Nå fortviler mor over at gutten er blitt så dårlig etter fem år med offentlig omsorg.

Nå fortviler mor over at gutten er blitt så dårlig etter fem år med offentlig omsorg.

Hanna Skotheim

Etter fem års kamp mot barnevernet har mor fått sønnen hjem: – Han har fortalt at han trodde jeg var død

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Alle partiene på Stortinget stiller i nye pensjonsforhandlinger

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Paul S. Amundsen

Vekterne har et forslag til en løsning på streiken

SE TORSKEN: Bjørn Erik Vangen har vekslet mellom å være gründer og institusjonskokk etter han gikk ut fra Trondheim kokk- og stuertskole. Her tilbereder han dagens kortreiste torskemåltid.

SE TORSKEN: Bjørn Erik Vangen har vekslet mellom å være gründer og institusjonskokk etter han gikk ut fra Trondheim kokk- og stuertskole. Her tilbereder han dagens kortreiste torskemåltid.

Ole Martin Wold

Ved Leksvik Helsetun er kjøkkenet fritt for halvfabrikata og frossen kneipp

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

Colourbox.com

Atferdsproblemer hos barn og unge kan bunne i dårlig råd. Det blir ofte oversett, mener psykologen

Jan Bøhler

Jan Bøhler

Ylva Seiff Berge

Senterpartiet fosser fram i Oslo – kan få to på tinget

Trude Marlene Julseth blir likevel ikke arbeidsledig med det første. Nå har hun fått midlertidig arbeid hos sin tidligere arbeidsgiver.

Trude Marlene Julseth blir likevel ikke arbeidsledig med det første. Nå har hun fått midlertidig arbeid hos sin tidligere arbeidsgiver.

Stig Øvreås

Trude og kollegene slipper å gå jula i møte som arbeidsløse: – Der ser du viktigheten av å være organisert

Roy Ervin Solstad

Fagbevegelsen må på pensum i norsk skole, mener Rødt


Flere saker