Parlamentet avviste jernbanepakke
En god jernbane handler ikke om konkurranseutsetting, sier Kjell Atle Brunborg i forbundslederens kommentar
Et flertall i EUs parlament vil ikke følge Kommisjonens forslag om obligatorisk anbudskonkurranse innen persontransport med tog. Den 25. februar vedtok Europaparlamentet at de nasjonale jernbanemonopolene får fortsette. Det betyr at nasjonale myndigheter kan tildele kontrakter direkte til ønsket togoperatør uten å sette de ut på anbud.
Kjernespørsmålet for oss er om hvorvidt det enkelte EU-land skal påtvinges å åpne alle sine jernbanelinjer for konkurranse innen 2019. EU-kommisjonen taler for dette, men ble nedstemt i parlamentet. Monopol får fortsette, men det er lagt inn krav om at tjenestekontraktene med selskaper skal inneholde kostnadseffektivitet og tjenestekvalitet som punktlighet, frekvens og kundetilfredshet. De nasjonale myndighetene må også begrunne beslutningen hvis kontrakten blir gitt direkte til en operatør. Parlamentet vedtok også med stort flertall at operatører som velges, bør oppfylle nasjonale, regionale og lokale standarder for arbeidsvilkår for sine ansatte.
Vi er ikke i mot at det stilles kvalitetskrav i kontraktene, og vi er sjølsagt for at togoperatøren følger våre landsdekkende tariffavtaler. Nå er denne saken på langt nær avgjort i EU-systemet. Det skal forhandles i ministerrådet om de seks punktene som parlamentet hadde oppe til behandling. I ministerrådet møtes i denne saken samferdselsministrene. Vi har vunnet den første seier, men det er viktig at vi sammen med europeiske fagbevegelse fortsetter kampen mot konkurranseutsetting av persontrafikken.
Parlamentets stemmegivning tyder på at de store jernbanelandene ikke ønsker en påtvunget konkurranseutsetting. Det er bare Sverige og Storbritannia som har konkurranseutsatt persontrafikken fullt ut. Resultatene tyder på at det ikke er veien å gå. I en nylig fremlagt rapport fra Manifest står det at de statlige utgifter til jernbane har økt betydelig i Storbritannia, uten at kapasiteten har økt tilsvarende. I tillegg har billettprisene økt tre ganger mer enn gjennomsnittslønna.
Svensk jernbane har fått mye juling i svensk presse de siste årene. Togkaos er brukt som betegnelse på tilstanden. Forsinkelsene ble etter hvert så mange at Trafikverket så seg nødt til å endre kravet til punktlighet fra 5 til 15 minutter. Det hjalp på statistikken, men ikke for de reisende.
Det finnes ikke lenger noe helhetlig ansvar for persontrafikken i Sverige. Det betyr at ulønnsomme linjer ikke skal trafikkeres, og det skal ikke stoppes på stasjoner med få passasjerer. En konsekvens er at togtilbud legges ned.
Tidligere har Høyre brukt Sverige som eksempel. I den siste tiden har vi ikke hørt så mye om Sverige fra den kanten, men desto mer om den suksessfulle konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen. Ifølge Høyre og Venstre er trafikkvekst, punktlighet og kundetilfredshet mye større der enn på andre strekninger. Det stemmer ikke. På samtlige strekninger der infrastrukturen er blitt bedre og antall tog har økt, er veksten og punktligheten like bra eller bedre enn på Gjøvikbanen.
En god jernbane handler ikke om konkurranseutsetting, men om hvilken standard det er på infrastrukturen og hvor mange tog de reisende kan velge mellom. Sveits er et godt eksempel på det. Vi får håpe at regjeringen vil bruke tid og krefter på å heve standarden på infrastrukturen, og at NSB satser på å fornye sitt materiell og øke godstrafikken istedenfor å bruke alle sine krefter på nye organisasjonsmodeller og konkurranseutsetting.
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
SKADET PÅ JOBB: Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Bildet er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB