Fjerde jernbanepakke:
Regjeringen hevder at EUs fjerde jernbanepakke ikke vil føre til at Norge mister råderetten. Det er ikke jussprofessor Christoffer Conrad Eriksen enig i.
I en juridisk betenkning han har gjort på oppdrag fra Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund, slår han fast at EUs fjerde jernbanepakke betyr overføring av myndighet på jernbaneområdet til EU.
I en juridisk betenkning slås det fast at jernbanedirektivene betyr overføring av myndighet til EU-kommisjonen og EU-domstolen.
Samfoto/Scanpix
morten.hansen@lomedia.no
– Slik Samferdselsdepartementet skisserte gjennomføringen av fjerde jernbanepakke i 2018 ville EUs jernbanebyrå (ERA) og EU-kommisjonen få forvaltningsmyndighet over norske foretak, mens EU-domstolen ville få dømmende myndighet, sier Christoffer Conrad Eriksen. Han er professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo, hvor han arbeider med spørsmål innenfor forvaltningsrett, statsrett og EU/EØS-rett.
I en juridisk betenkning han har gjort på oppdrag fra Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund, slår han fast at Samferdselsdepartements forslag til innføring av EUs fjerde jernbanepakke innebærer overføring av forvaltningsmyndighet og dømmende myndighet på jernbaneområdet til EU.
p
Svekker EØS
På sikt kan det være med på å svekke EØS-avtalen. Eriksen påpeker at EØS-avtalen er bygget på to pilarer: EU-kommisjonen skal etterse at EU-landene følger EØS-avtalen, mens det er egne institusjoner som skal kontrollere at EFTA-landene gjør det samme. ERA er kun underlagt EU-kommisjonen, og eventuelle tvister mellom norske foretak og ERA vil dermed bli løst av EU-domstolen.
– Hvis man på flere områder overfører myndighet over norske foretak direkte til EUs organer, vil dette svekke to-pilar strukturen som EØS-avtalen er bygget på, sier Eriksen.
EU bestemmer
I betenkningen skriver han:
«Et slikt skritt kan isolert sett ha beskjeden betydning, men blir summene av de enkelte skrittene tilstrekkelig stor, kan det samlet sett medføre at EFTA-pilarenes betydning i EØS-avtalen blir mindre viktig, også for EFTA-statene selv. For det andre kan et nytt samtykke fra Stortinget gjøre det vanskeligere i senere saker å stå imot EU-pilarens press om enhetlig institusjonell ramme for forvaltning av reglene for det indre markedet.»
Han påpeker at EUs jernbanebyrå og EU-kommisjonen vil få myndighet til å treffe bindende avgjørelser for norske foretak og myndighet til å overprøve vedtak truffet av norske forvaltningsorgan.
p
– Hvis norske jernbaneforetak har fått et sikkerhetssertifikat fra ERA, er det ikke gitt at norske myndigheter kan sette ytterlige sikkerhetskrav til selskapene. Men det er jo mange nyanser her, og jeg har ikke sett på om selskaper kan stoppes på andre grunnlag, sier Eriksen.
Bestemmer over Vy
Eriksen sier implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke også kan få følger for Vy. ERA kan ikke bare gi sikkerhetssertifikat, de kan også trekke det tilbake. Dersom statseide Vy får sikkerhetssertifikat fra ERA fordi de opererer i EU-området og er avhengig av et ERA-sertifikat, kan Vy også miste retten til å kjøre på norske spor, dersom ERA mener at Vy ikke oppfyller kravene for å få sikkerhetssertifikat.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.