I en juridisk betenkning slås det fast at jernbanedirektivene betyr overføring av myndighet til EU-kommisjonen og EU-domstolen.
Samfoto/Scanpix
Fjerde jernbanepakke:
Regjeringen hevder at EUs fjerde jernbanepakke ikke vil føre til at Norge mister råderetten. Det er ikke jussprofessor Christoffer Conrad Eriksen enig i.
I en juridisk betenkning han har gjort på oppdrag fra Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund, slår han fast at EUs fjerde jernbanepakke betyr overføring av myndighet på jernbaneområdet til EU.
morten.hansen@lomedia.no
– Slik Samferdselsdepartementet skisserte gjennomføringen av fjerde jernbanepakke i 2018 ville EUs jernbanebyrå (ERA) og EU-kommisjonen få forvaltningsmyndighet over norske foretak, mens EU-domstolen ville få dømmende myndighet, sier Christoffer Conrad Eriksen. Han er professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo, hvor han arbeider med spørsmål innenfor forvaltningsrett, statsrett og EU/EØS-rett.
I en juridisk betenkning han har gjort på oppdrag fra Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund, slår han fast at Samferdselsdepartements forslag til innføring av EUs fjerde jernbanepakke innebærer overføring av forvaltningsmyndighet og dømmende myndighet på jernbaneområdet til EU.
p
Svekker EØS
På sikt kan det være med på å svekke EØS-avtalen. Eriksen påpeker at EØS-avtalen er bygget på to pilarer: EU-kommisjonen skal etterse at EU-landene følger EØS-avtalen, mens det er egne institusjoner som skal kontrollere at EFTA-landene gjør det samme. ERA er kun underlagt EU-kommisjonen, og eventuelle tvister mellom norske foretak og ERA vil dermed bli løst av EU-domstolen.
– Hvis man på flere områder overfører myndighet over norske foretak direkte til EUs organer, vil dette svekke to-pilar strukturen som EØS-avtalen er bygget på, sier Eriksen.
EU bestemmer
I betenkningen skriver han:
«Et slikt skritt kan isolert sett ha beskjeden betydning, men blir summene av de enkelte skrittene tilstrekkelig stor, kan det samlet sett medføre at EFTA-pilarenes betydning i EØS-avtalen blir mindre viktig, også for EFTA-statene selv. For det andre kan et nytt samtykke fra Stortinget gjøre det vanskeligere i senere saker å stå imot EU-pilarens press om enhetlig institusjonell ramme for forvaltning av reglene for det indre markedet.»
Han påpeker at EUs jernbanebyrå og EU-kommisjonen vil få myndighet til å treffe bindende avgjørelser for norske foretak og myndighet til å overprøve vedtak truffet av norske forvaltningsorgan.
p
– Hvis norske jernbaneforetak har fått et sikkerhetssertifikat fra ERA, er det ikke gitt at norske myndigheter kan sette ytterlige sikkerhetskrav til selskapene. Men det er jo mange nyanser her, og jeg har ikke sett på om selskaper kan stoppes på andre grunnlag, sier Eriksen.
Bestemmer over Vy
Eriksen sier implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke også kan få følger for Vy. ERA kan ikke bare gi sikkerhetssertifikat, de kan også trekke det tilbake. Dersom statseide Vy får sikkerhetssertifikat fra ERA fordi de opererer i EU-området og er avhengig av et ERA-sertifikat, kan Vy også miste retten til å kjøre på norske spor, dersom ERA mener at Vy ikke oppfyller kravene for å få sikkerhetssertifikat.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.
Tri Nguyen Dinh
Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.
Berit Baumberger
Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset