JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ringeriksbanen blir InterCity-strekning

Ringeriksbanen får samme status som de tre andre InterCity-strekningene på Østlandet.
RASKERE: Reisetiden til og fra Bergen kan kuttes med én time når strekningen Oslo-Hønefoss står ferdig.

RASKERE: Reisetiden til og fra Bergen kan kuttes med én time når strekningen Oslo-Hønefoss står ferdig.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Regjeringen vurderer å benytte offentlig-privat samarbeid, OPS, og statlig reguleringsplan.

Samferdselsdepartementet gir Jernbaneverket i oppdrag å starte arbeidet med å utrede og planlegge banen, og setter av 20 millioner til arbeidet i 2014.

– Helt riktig beslutning. Jernbaneforbundet har tidligere sagt at Ringeriksbanen må være det fjerde «beinet» i InterCity-utbyggingen, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Til nå har planene omfattet triangelet Skien-Lillehammer-Halden.

Nei til OPS

Departementet legger opp til rask framdrift i det videre arbeidet. I første omgang skal det avklares forhold knyttet til hastighet, dobbeltspor og konsekvensene for valg av trasé.

– Som en del av regjeringens arbeid for nye og mer effektive planprosesser skal dette vurderes som et OPS-prosjekt, og vi vil vurdere statlig reguleringsplan, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Dette siste får også støtte fra NJF.

– Vi er enige i at det må vurderes å benytte statlig reguleringsplan på dette prosjektet, sier Brunborg, som samtidig sier nei til OPS.

– Det må finansieres på en annen måte. En mulighet er i form av bompenger, det vil si at de reisende betaler en ekstra avgift i en periode for å benytte strekningen Oslo-Hønefoss. Denne metoden ble benyttet i utbyggingene av tunnelene i Lieråsen og Ulriken. Og vedlikeholdet på strekningen må utføres av Jernbaneverket, sier Kjell Atle Brunborg.

Nye fakta

Jernbaneverket skal også komme med en vurdering om det kan være aktuelt med statlig reguleringsplan og OPS på strekningen. Det er nødvendig med nye beregninger av kostnader og nytte.

– Både togtilbudet og den forventede standarden på banen gjør at den får de samme kjennetegn som dagens InterCity-strekninger er på vei til å få, sier samferdselsministeren.

Departementet tar sikte på at den formelle planleggingen starter opp etter at utredningen er klar og det er tatt stilling til anbefalingene i den. Regjeringen vil legge fram sine konklusjoner for Stortinget i forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2015.

– Ringeriksbanen er et viktig nasjonalt prosjekt. Banen skal bidra til å håndtere transportbehovet som følge av den sterke befolkningsveksten på Østlandet. I tillegg vil en reduksjon i reisetid på nærmere én time gjøre togtrafikken mellom Oslo og Bergen mer attraktiv, sier Ketil Solvik-Olsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse