Jane Sæthre, leiar for Norsk jernbaneforbund.
Tri Nguyen Dinh (arkivfoto)
NSB: Innstilte tog og færre vogner på Austlandet
Tillitsvalte har lenge advart om at NSB ikkje kan kutte i tilsette om dei skal levere fleire togreiser
Etter innstilte tog denne veka innrømmer NSB-sjefen at kuttet vart for stort.
tormod@lomedia.no
– Dei tilsette har gjort leiinga merksam på at rekrutteringa har vore for låg og sjukefråveret for høgt. No har det kome til det punktet at dei ikkje lenger kan produsere tog etter ruteplan, seier leiar for Norsk jernbaneforbund, Jane Sæthre, til FriFagbevegelse.
«Vi har gått for langt. Vi har nå for lav bemanning med tanke på normal rutetrafikk,» sa konsernsjef Geir Isaksen i NSB til Aftenposten igår.
Det vedgår han etter at ti prosent av selskapets tog på Austlandet anten har vore innstilte eller køyrt med færre vogner enn normalt. Idag måtte selskapet ta ut ti avgangar og køyre med færre vogner på 49 andre.
• NSB-sjef innrømmer: Har sagt opp så mange at tog må innstilles
Skal rekruttere
– Eg synest det er ei grei innrømming å kome med. No er det berre å begynne rekrutteringa. Dei reisande forventar nok at leveransane på tog skal bli betre framover, ikkje dårlegera slik ein opplever no, seier forbundsleiar Sæthre.
Og rekrutteringa har allereie begynt, ifølge NSBs pressetalsperson, Åge-Christoffer Lundeby.
– Interne forhold har gjort at vi ikkje har valt å sette i gang rekruttering før august i fjor. Og det var ikkje raskt nok med tanke på det vi opplever no. Det beklagar vi, seier Lundeby.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Slankeprosess
Forbundsleiar Sæthre fortel at NSB dei siste to åra har drive ein slankeprosess, der ein har kutta kostnadar internt for å bli meir konkurransedyktig.
– Iveren har blitt så stor at det går ut over tilbodet dei skal levere. Det er grenser for kor langt ein kan strekke strikken, seier ho og utdjupar:
– Det er ikkje berre å lytte på eksterne konsulentar og sette i gang effektiviseringsprosessar. Kjerneoppgåva til NSB er å køyre tog etter ruteplan. Så lenge NSB og myndigheitene vil auke talet togreiser, kan dei ikkje redusere talet tilsette.
• Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner
Effektivisering
Reduksjonen har kome som frivillig avgang for ombordpersonell og lokomotivførarar. NSB har latt vere å rekruttere nye, fordi dei har meint at dei skal klare å levere med færre tilsette.
– Vi har fått signal om slitasje frå dei tilsette over lang tid, som NSB ikkje har vore villig til å lytte til. Det viktigaste har vore omstillingsvilje og effektiviseringspotensiale, seier Sæthre.
Og selskapet har ikkje tenkt å gå vekk frå effektiviseringsprosessen med det første, ifølge NSBs Lundeby.
– Vi går inn ein annan kvardag og er nødt til å bli meir konkurransedyktig for å vinne anbod i framtida. Det gjeld å finne balansen mellom kva som er mogleg og tilrådeleg.
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.
Lønna di skal opp – disse forhandler
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.
Jan-Erik Østlie
Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie
LO innrømmer: Vi bommet på sakene
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin