JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vy-sjef Geir Isaksen går av: Dette sier han om anbudstapene og det omstridte navneskiftet

Geir Isaksen varslet fredag at han går av som konsernsjef i Vygruppen AS. Han skal over i en stilling som Vy-rådgiver når en ny konsernsjef tiltrer.
Geir Isaksen, konsernsjef i Vy, kunngjorde fredag at han går av i slutten av november. – Det er ingen dramatikk i dette, og det er en tid siden jeg bestemte meg. Jeg er blitt 65 år, og føler tiden er inne til å trappe ned, sier Isaksen til FriFagbevegelse.

Geir Isaksen, konsernsjef i Vy, kunngjorde fredag at han går av i slutten av november. – Det er ingen dramatikk i dette, og det er en tid siden jeg bestemte meg. Jeg er blitt 65 år, og føler tiden er inne til å trappe ned, sier Isaksen til FriFagbevegelse.

Ole Palmstrøm

alf@lomedia.no

– Det er en spesiell dag, men jeg overleverer et konkurransedyktig selskap, sier Isaksen.

Han har vært sjef i NSB og senere Vy siden september 2011.

Det er tøffe tider i togbransjen. Vy-konsernet har hatt flere utfordringer den senere tiden. Det mye omtalte navneskiftet fra NSB til Vy, bråk rundt for høye lederlønninger, et svekket omdømme og ikke minst det faktum at Vy har tapt konkurransen om drift av Sørlandsbanen og Nordlandsbanen, har medført kritikk mot selskapet.

p

Isaksen meddelte styret i konsernet at han ønsket å fratre stillingen torsdag denne uka. Til FriFagbevegelse sier han at dette er en beslutning han har planlagt en tid.

– Jeg har i henhold til min ansettelsesavtale en rett til å gå over i en rådgiverstilling i selskapet etter fylte 64 år, og har kommet til at tiden nå er moden for å gjøre det. Det er rett og slett sånn det er. Man blir ett år eldre for hvert år som går, og jeg føler det er på tide. Selv om jeg har visst om det en stund, så er det en spesiell dag i dag, legger han til.

– Navneskiftet var riktig

Om konkurranseutsettingen og oppsplittingen av virksomheten, mener Isaksen i overført betydning at toget har gått. Han mener man må forholde seg til de rammene politiske myndigheter har vedtatt.

p

– Det er en politisk problemstilling. Daværende NSB leverte sine uttalelser i forkant av jernbanereformen – og skisserte en annen variant. Men når valget er tatt, og det skal settes ut på anbud, så må vi innrette oss på det, og kjempe for å vinne konkurransene, sier Isaksen.

Isaksen vil ikke gi råd til sin etterfølger om hva Vy bør gjøre for å nå opp i anbudskonkurransene.

– Jeg tror ikke det er så lurt at avtroppende sjef skal gi så mange råd til en ny – men jeg kan si at den nye sjefen overtar en organisasjon med veldig mange muligheter. Det er mye kraft og gode, motiverte medarbeidere. Så det er bare å bruke dette til å skape en fremtid for selskapet som er enda bedre enn det jeg klarte. Sånn må det være, smiler Isaksen.

Konsernet har fått kritikk for mye, blant annet det omstridte navneskiftet til Vy. Det mener Isaksen var et riktig veivalg.

– Navneskiftet var riktig og nødvendig, etter mitt syn. Jeg tror det vil stå seg godt i framtida. Det var også viktig for oss å markere at vi ikke lengre er statsbanene.

– Jeg tror folk flest har skjønt at det ikke er Vy som styrer selve jernbaneinfrastrukturen – skinnegang, strøm, strøm og signalanlegg og sånn. Det er det Bane NOR som gjør, og det er viktig å skille tydelig på hvem som gjør hva – og hvordan de klarer å løse sitt ansvar for de ulike områdene, sier Isaksen.

Saken fortsetter under bildet.

Den avtroppende konsernsjefen mener det er et konkurransedyktig selskap han snart skal overlevere.  - Jeg fortsetter frem til ny toppsjef er tilsatt, opplyser Geir Isaksen, som overfor myndighetene signaliserer at videre satsing på jernbanestrukturen er nødvendig for å lykkes med å få mer gods over på bane.

Den avtroppende konsernsjefen mener det er et konkurransedyktig selskap han snart skal overlevere. - Jeg fortsetter frem til ny toppsjef er tilsatt, opplyser Geir Isaksen, som overfor myndighetene signaliserer at videre satsing på jernbanestrukturen er nødvendig for å lykkes med å få mer gods over på bane.

Ole Palmstrøm

Må gjøre mer på infrastruktur

Isaksen ser mange muligheter i Vy-konsernet, som han tror kan skape vekst. Selv om Vy har tapt terreng og viktige kontrakter til utenlandske aktører, fastholder Isaksen at det er et konkurransedyktig konsern han snart skal overlevere.

– Vi har mange muligheter knyttet til kundene, der vi kan utvikle gode tilbud. Vi kan kombinere buss og tog, vi kan legge inn ting av typen bybil – som vi allerede har begynt med, og vi har en reiselivssatsing. I tillegg har vi gods på jernbane, noe jeg tror vil bli bedre og bedre. Jeg tror også at togvirksomheten vår vil vinne konkurranser og være en god og veldig synlig leverandør til de mange kundene våre, sier Isaksen.

p

– Er infrastruktursatsing på banenettet viktig for å lykkes i å få mer gods på bane?

– Gods på bane har hatt sine problemer. Det er velkjent. Men vi tror i dag det er en god fremtid for den virksomheten. Men for all transport på bane er det viktig at jernbaneskinnene fungerer. Ingenting går hvis ikke selve banen er i orden. Jeg tror at det vil kunne bli bra. Norske myndigheter og Bane NOR har satset mye på å forbedre dette – men det gjenstår fortsatt mye før det er så bra som det bør være.

– En annen omdiskutert sak er utbygging av nordlandsbanen videre nordover. Hva vil du si om den saken?

– Det er først og fremst en sak politikerne må ta seg av på nåværende stadium, sier Isaksen – som gleder seg til å få roligere arbeidsdager når etterfølgeren tiltrer som toppsjef i Vy.

Warning
Annonse
Annonse