JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

12 råd om hva du kan gjøre for å påvirke politikere fra Solhjell og Raknes

Kunnskap om lobbyisme er viktig for de store organisasjonene , ikke minst for LO, mener SV-erne Ketil Raknes og Bård Vegar Solhjell. De har sammen skrevet boka «Jakta på makta».
FORFATTERNE: Ketil Raknes (t.v) og Bård Vegar Solhjell, to engasjerte SV-ere, som begge har klokketro på lobbyisme.

FORFATTERNE: Ketil Raknes (t.v) og Bård Vegar Solhjell, to engasjerte SV-ere, som begge har klokketro på lobbyisme.

Jan-Erik Østlie

jan.erik@lomedia.no

– Boka vår handler om hvordan du kan få det som du vil, sier Ketil Raknes, tidligere statssekretær for SV, nå akademiker ved Høyskolen i Kristiania. Mens hans medforfatter Bård Vegar Solhjell, tidligere statsråd, nå generalsekretær i Verdens naturfond (WWF), nikker smilende.

Fire endringer som kan gi én million nordmenn bedre pensjon, hvis venstresida får flertall

Les og lær!

Boka heter «Jakta på makta» og er ei håndbok om påvirkning – eller 12 gode råd om lobbyisme. Begge forfatterne har opplevd både suksesser og feiltrinn – både i politisk posisjon og opposisjon.

Nå er de mest opptatt av å gi fra seg egnete verktøy sånn at ikke alle andre gjør de samme feilene som de har gjort. Raknes holder for øvrig også på med en doktorgrad i lobbyisme. Det er definitivt to engasjerte forfattere vi møter i denne boka.

Bokas 12 råd om lobbyisme:

1. Strategi, strategi, strategi.
2. Fakta har makta.
3. Du må være først.
4. Bygg nettverk.
5. Bygg allianser.
6. Alt på ett ark.
7. Lever løsningen.
8. Fortell hva du kan gjøre for landet ditt.
9. Dominer dagsordenen.
10. Dyrk dine nederlag.
11. Husk at bevaring er lett, forandring er vanskelig.
12. «Don’t do stupid shit».

Lobbyisme er bra

Først lanserte de boka på Internationalen i Oslo 9. august, deretter på et arrangement på Arendalsuka. Begge begivenhetene samlet full brakke så temaet er åpenbart populært.

– Lobbyisme er veldig bra – det er en forutsetning for et levende demokrati, forteller Raknes på lanseringsdagen.

Hvordan du lærer å påvirke politikerne er viktig for de store organisasjonene våre også, ikke minst for LO, mener forfatterne.

Og de understreker at det er stor forskjell på politisk teori og politisk praksis.

– Undervurder aldri gode argumenter, de betyr noe i den politiske hverdagen. Men argumentene må ha reell substans, sier Solhjell.

Må ha stayer-evne

To personer som boka gir særdeles positiv omtale er Kristin Halvorsen, tidligere SV-leder og statsråd i to departementer og Sigbjørn Aanes (H), tidligere politisk rådgiver for statsminister Erna Solberg.

Begge to var også med på å kaste lys over boka på lanseringen, begge to har et positivt syn på bokas tema.

– Ønsker du å oppnå noe, må du være konstruktiv og pragmatisk, sier Aanes.

– Boka er en hyllest til det norske demokratiet. Men skal du få gjennomslag, må du ha noe å tro på – og du må ha stayer-evne, sier Halvorsen.

Ørjasæter på lag med Fellesforbundet: – Også på høyresiden mener man at faste ansettelser skal være standarden

Unngå lettvintheter

Bokas forfattere har gode hensikter. De ønsker å levere gode råd til organisasjoner og tillitsvalgte fordi det etter deres mening er dette dagens politikere vil ha.

– Jeg har fått masse kjeft i min tid som politiker. Politikere får ofte det. Og jeg har måttet prøve å bite kjeften i meg og gå videre. Men jeg er et enkelt menneske, jeg liker også å få ros. Skal du gi en politiker råd, ta hensyn til nettopp det: at de fleste av oss liker ros, sier Solhjell.

– Politikk er utrolig vanskelig, men tro likevel ikke at lobbyister kan komme unna med lettvintheter. De blir fort avslørt, forteller han.

Retorikk-ekspert: – Tillitsvalgte må tørre å vise følelser og lidenskap for å nå fram til folk

Kritiserer LO

Boka fyrer også av en kraftsalve mot LO og mener blant annet at LO ikke mestrer moderne lobbyarbeid like godt som NHO. LO-kongressen blir blant annet sammenlignet med NHOs årskonferanse og funnet altfor lett – og ikke minst for intern med «fokus på interne maktkamper og fordeling av verv». Mens LO Stats kartellkonferanse på Gol også får stryk – dit kommer bare menigheten.

Forfatterne reflekterer også over LOs virksomhet når Arbeiderpartiet er i regjering og når de ikke er det. Forfatterne ser helst at LO driver nettverksbygging med flere enn politikere fra Arbeiderpartiet.

– Det politiske landskapet har endret seg. LO og NHO dominerer ikke lenger, sier Raknes, mens Solhjell mener at NHO og LO er to ulike organisasjoner, men at LO trolig er Norges mektigste organisasjon, og den mest troverdige blant folk flest.

– Derfor burde LO fått langt mer ut av sin politiske påvirkning enn de får i dag. Da jeg var politiker, var NHO mye mer på enn LO, sier Solhjell.

LO: – Kritikken treffer ikke

LOs første nestleder Peggy Hessen Følsvik synes ikke kritikken av LO treffer spesielt godt. Hun sier til NNN-arbeideren at analysen er for grunn og overfladisk.

UENIG: Første nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik er ikke helt på linje med forfatterne når det gjelder kritikken av LO.

UENIG: Første nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik er ikke helt på linje med forfatterne når det gjelder kritikken av LO.

Jan-Erik Østlie

– Vi er en kjempestor organisasjon og driver lobbyvirksomhet ulikt fra sak til sak og er til enhver tid rettet inn mot hva saken handler om. Vi jobber på mange ulike plan, så vel lokalt som sentralt. Her opplever jeg at forfatterne er litt såret fordi de ikke har fått nok oppmerksomhet, sier hun med et lite glimt i øyet.

Og LO er ikke bare en stor organisasjon, den er også demokratisk. Dermed må mange synspunkter kunne forankres lenger ned i rekkene – altså på grasrota. Dette kan av og til være en stor utfordring for rask og smidig lobbyvirksomhet, mener Hessen Følsvik.

Oppfør deg skikkelig!

Forfatterne av boka «Jakta på makta» forteller at de har skrevet boka fordi de ønsker at også små organisasjoner kan få den politiske innflytelsen de fortjener. Men de må altså ha noe å fare med, de må ha et ordentlig budskap – og de må gjøre ting riktig.

– Politikk er ikke bare det muliges kunst, men også mulighetenes kunst. Du trenger av og til bare én politiker som du skal knytte deg til. Finn denne politikeren! Sier Ketil Raknes.

Mens Bård Vegar Solhjell avleverer følgende råd:

– Begynn å lage en strategi. Ha et tydelig mål. Så må du leite fram en konkret sak. Skal saken få oppmerksomhet, må den ofte ha konflikt i seg. Vær grei med folk, dette poenget er undervurdert. Oppfør deg skikkelig!

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse