JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

KrF og regjeringspartiene rører ikke sukkeravgiften i budsjettavtalen – bransjen er opprørt

Næringsaktører og fagorganiserte er opprørt over at KrF og regjeringspartiene ikke rører sukkeravgiften i budsjettavtalen. 
Forbundsleder Jan-Egil Pedersen i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund.

Forbundsleder Jan-Egil Pedersen i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund.

Martin Guttormsen Slørdal (arkivfoto)

Direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen sier han er rystet og kaller regjeringen handlingslammet i møtet med økende grensehandel.

– Utviklingen er i ferd med å komme ut av kontroll. Etter avgiftsøkningen for brus og søtsaker 1. januar i år, har grense- og netthandel akselerert, nettopp for de produktene regjeringen ønsker vi skal konsumere mindre av, sier han.

– Både brus-, godteri og alkoholkonsumet ser ut til å øke pga. grensehandelen, fortsetter Nome.

KrF sier nei til å fjerne sukkeravgiften

Mulige justeringer

Som varslet på forhånd, blir ikke den omstridte økningen i sukkeravgiften endret i den borgerlige avtalen om revidert nasjonalbudsjett. Men enkelte justeringer kan komme.

Konkret skal regjeringen utrede om avgiften kan differensieres etter sukkerinnhold, slik tilfellet er i Storbritannia, Irland og Finland. Tanken er at brus med sukker skal ha høyere avgift enn sukkerfri og at omleggingen skal være provenynøytral.

Forbundsleder Jan-Egil Pedersen i NNN sier LO-forbundet har foreslått dette med differensiert avgift for mange år siden.

– Det vil imidlertid ikke hjelpe på det som er hovedproblemet, nemlig at grensehandel og netthandel har fått en formidabel økning og at regjeringen med sine voldsomme avgiftsøkninger på sjokolade og sukker undergraver norske arbeidsplasser, sier han til NTB.

Jensen og Vedum i klinsj om sukkeravgift

Vil ta tid

Nome sier han tar det som en selvfølge at en utredning blir seriøs og grundig, og også vurderer effektene for grensehandel.

– Hvis det legges opp til at sukkerholdig brus blir vesentlig dyrere, kan det sette enda mer fart i grensehandelen, sier han.

Nome krever også at industrien får rimelig tid til omstilling og hevder differensiering tidligst kan innføres i 2021.

Også fra NHO Mat og Drikke kommer det skarpe reaksjoner.

– De fire partiene forstår ikke at det er de samlede, høye norske avgiftene som driver grensehandelen, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk.

På grensa til harry: Hvordan er det mulig å drive handel på norsk side av svenskegrensa?

– Uforutsigbarhet

Han mener budsjettprosessen bidrar til å skape en massiv uforutsigbarhet for bransjen.

– Først øker de avgiftene nærmest over natten. Etter seks måneder finner de ut at de må utrede hvordan en av disse avgiftene er innrettet. Når denne utredningen skal være ferdig og hva som deretter vil skje, er helt i det blå, sier han.

KrF ønsket primært å innføre ordinær moms på godteri og brus, men vant ikke fram med dette kravet i budsjettforhandlingene i fjor høst. I stedet valgte de borgerlige partiene altså å øke sukkeravgiften kraftig – til store protester, ikke minst internt i regjeringspartiet Frp.

– Sukkeravgiftens innretning på drikkevarer har vært en utfordring i lang tid. Derfor er jeg glad for at vi er enige om å utrede en reduksjon i sukkeravgiften slik at sukkerfri drikke blir billigere, sier KrFs finanspolitiske talsperson Kjell Ingolf Ropstad.

Tverrpolitisk enighet om å begrense maktkonsentrasjon i dagligvarehandelen

Fakta om revidert nasjonalbudsjett

Regjeringspartiene og KrF er enige om følgende i det reviderte nasjonalbudsjettet: 

• Det flyttes på i alt 257 millioner kroner

• KrF får gjennomslag for kravet om 100 millioner kroner til å dekke kostnader i oppstartsfasen for innføringen av bemanningsnormen i barnehagene

• Enighet om å skrote det såkalte «dødsgebyret», innføringen av en avgift på 1.130 kroner for skifteattest. Virkningen på årets budsjett er omkring 40 millioner.

• Humanitær bistand økes med 50 millioner kroner

• Det legges inn en ekstrabevilgning på 20 millioner kroner for å styrke avrusningskapasiteten i helsevesenet

• 10 millioner kroner settes av til rekruttering av flere fastleger

• Den omstridte sukkeravgiften blir stående, men en mulig reduksjon av avgiftene for sukkerfrie varer som lettbrus skal utredes

• Enighet om kutt iavgiftene på 15 millioner kroner for mikrobryggerier

• Reisetiden til nærmeste passkontor skal være på maks 45 minutter, ned fra regjeringens forslag om 60 minutter

• Enighet om to prosjekter for karbonfangst og lagring (CCS), med forbehold om kvalitetssikring for det ene i løpet av sommeren.

• Forskriftsendringen som gjør det mulig for Color Line å melde overgang til det internasjonale skipsregisteret NIS, utsettes og skal gjennomgås på nytt (NTB)

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fakta om revidert nasjonalbudsjett

Regjeringspartiene og KrF er enige om følgende i det reviderte nasjonalbudsjettet: 

• Det flyttes på i alt 257 millioner kroner

• KrF får gjennomslag for kravet om 100 millioner kroner til å dekke kostnader i oppstartsfasen for innføringen av bemanningsnormen i barnehagene

• Enighet om å skrote det såkalte «dødsgebyret», innføringen av en avgift på 1.130 kroner for skifteattest. Virkningen på årets budsjett er omkring 40 millioner.

• Humanitær bistand økes med 50 millioner kroner

• Det legges inn en ekstrabevilgning på 20 millioner kroner for å styrke avrusningskapasiteten i helsevesenet

• 10 millioner kroner settes av til rekruttering av flere fastleger

• Den omstridte sukkeravgiften blir stående, men en mulig reduksjon av avgiftene for sukkerfrie varer som lettbrus skal utredes

• Enighet om kutt iavgiftene på 15 millioner kroner for mikrobryggerier

• Reisetiden til nærmeste passkontor skal være på maks 45 minutter, ned fra regjeringens forslag om 60 minutter

• Enighet om to prosjekter for karbonfangst og lagring (CCS), med forbehold om kvalitetssikring for det ene i løpet av sommeren.

• Forskriftsendringen som gjør det mulig for Color Line å melde overgang til det internasjonale skipsregisteret NIS, utsettes og skal gjennomgås på nytt (NTB)