Nå får også fisken godkjent-stempel som helnorsk: – Trygger norske arbeidsplasser
17 år etter oppstarten blir også norsk sjømat med i merkeordningen Nyt Norge.
Anne Mette Johnsen (til venstre) fra Stiftelsen Norsk Mat og Anne Berit Aker Hansen, forbundsleder i NNN.
ERLEND ANGELO
Saken oppsummert
erlend@lomedia.no
De første produktene med Nyt Norge-merket blir trolig lansert i løpet av 2026. Håpet var i utgangspunktet å rekke skreisesongen, men nå forventes de første lanseringene i løpet av våren.
– Uansett er det bra og viktig at dette kommer på plass. Dette har vi snakket om lenge, sier Anne Berit Aker Hansen, forbundsleder i NNN (Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund).
– Vi er dialog med de største produsentene og merkevarene, så får vi se hvem som får alt på plass først, sier Anne Mette Johnsen til NNN-arbeideren.
Johnsen er administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat som har ansvaret for Nyt Norge-merket.
Dette er Nyt Norge-merket
Erlend Angelo
En merkeordning som skal få forbrukere til å velge norsk mat. Forvaltes av Stiftelsen Norsk mat.
Det er strenge kriterier knyttet til merket: Råvarene må være norske, og maten må være produsert og pakket i Norge. I tillegg må produsentene følge et sett regler som sikrer kvaliteten.
I underkant av 5.000 produkter får bruke merket per i dag. Kjøtt, frukt og grønt, blomster og planter og meieriprodukter er de største kategoriene.
Kilde: nytnorge.no
Støtter norske arbeidsplasser
NNN organiserer arbeidstakerne som videreforedler fisk til ferdige produkter som vi kjøper i matbutikkene. Forbundet har støttet Stiftelsen Norsk Mat i flere år, og har nå fornyet avtalen for neste år. Det inkluderer 1 million kroner i støtte.
Johnsen og Aker Hansen smiler – tror vi – bak maskene over at laks og norsk fisk er inkludert i Nyt Norge-merket.
ERLEND ANGELO
– Velger man produkter med Nyt Norge-merket, så støtter man opp om norsk verdiskaping og norske arbeidsplasser i mat- og drikkevareindustrien. Derfor er dette en viktig avtale for NNN, forklarer forbundsleder Aker Hansen.
Endelig er fisk med
Selve signeringa av den nye samarbeidsavtalen ble gjort på Filetfabrikken på Nittedal. På en god dag går det 300 tonn sjømat gjennom anlegget. Aller mest laks, men også noe ørret, produsert for ulike produsenter og merkevarer.
Minst 90 prosent sendes ut av landet til kunder over hele verden.
Administrerende direktør Stian Møller-Kirkhus i Filetfabrikken.
Erlend Angelo
Men en god del av produktene havner også i norske butikker. Og administrerende direktør Stian Møller-Kirkhus legger ikke skjul på at han er glad for at merkevareordningen endelig omfatter fisk.
– Norsk sjømat som faktisk er bearbeidet i Norge er selvfølgelig veldig viktig for oss, sier Møller-Kirkhus til NNN-arbeideren.
Det er tross alt noe eget med laks som er produsert i Norge – og som også er foredlet her hjemme framfor fabrikker i utlandet, mener direktøren.
– At norsk fisk endelig kan være med i Nyt Norge-ordningen er veldig bra! Det vil forhåpentligvis bidra til å snu det fallende fiskesalget, så den norske befolkningen får i seg mer sunn og bærekraftig fisk.
Nå: 0 stillingsannonser

