JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Er reisetid arbeidstid?

Serviceteknikere tapte rettssak mot Coca-Cola – får ikke betalt for reise

NNN anker sak mot Coca-Cola om reisetid for serviceteknikere.
Tony Farman, NNN, klubbleder på Coca-Cola Enterprises Lørenskog mener at de serviceteknikerne skal få betalt for reisetida.

Tony Farman, NNN, klubbleder på Coca-Cola Enterprises Lørenskog mener at de serviceteknikerne skal få betalt for reisetida.

Jan-Erik Østlie

torgny@lomedia.no

jan.erik.ostlie@lomedia.no

Arbeidstida for Coca Colas serviceteknikere starter først når de har kommet fram til første kunde. Arbeidergiveren pålegger serviceteknikerne å kjøre opptil én time hver dag på sin fritid.

Serviceteknikerne gikk til sak, men flertallet i Nedre Romerike tingrett slo fast at den pålagte kjøretida er hviletid. Mindretallet i retten ga serviceteknikerne medhold.

Overrasket over dommen

– Denne dommen er vi helt uenige i, sier forbundssekretær Stein Hagala i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) til FriFagbevegelse.

– Vi ble svært overrasket over dommen, og kommer til å anke, sier han.

Coca-Cola har rundt 40 serviceteknikere spredd over hele landet. Arbeidsoppgavene består i å installere og vedlikeholde utstyr som kaffemaskiner, kjøleskap, dispenserutstyr og salgsautomater. 18 av dem gikk til sak mot sin arbeidsgiver.

Teknikerne har ikke fast oppmøtested, men kjører rett hjemmefra til første kunde. Når serviceteknikerne ikke er på jobb står bilen parkert hjemme hos den enkelte arbeidstaker. Coca-Cola har lagt ned forbud mot privat bruk.

Hvis en servicetekniker skal hente barn i barnehagen, må vedkommende kjøre hjem å parkere servicebilen og så eventuelt kjøre privatbilen for å hente ungene. De har heller ikke lov til å ta med ektefellen i bilen.

Følg oss på Facebook!

Dom i Høyesterett

Saken startet i 2014, og kom opp i tingretten i september i år. LO-advokat, Nina Kroken, som har ført saken for teknikerne og NNN, mener dommen er feil, og i strid med avgjørelser både fra EU-domstolen, Efta-domstolen og Høyesterett.

Bakgrunnen for saken er hvordan arbeidstid er definert i arbeidsmiljøloven. Loven slår fast at arbeidstid er «den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver». NNN mener at siden arbeidstaker må følge arbeidsgivers instrukser fra han setter seg inn i bilen om morgen og til han parkerer den hjemme om kvelden, står han til arbeidsgivers disposisjon hele dagen. Dette må da regnes som en del av arbeidstida.

4. juni avsa Høyesterett en dom i en tilsvarende sak. Den saken gjaldt politiførstebetjent Torbjørn Selstad Thue som hadde reist hjemmefra på jobb i tjenestebil. Han mente han hadde krav på overtidsgodtgjørelse for denne tida. Arbeidsgiveren mente at han skulle reise på egen tid. Høyesterett ga Thue medhold i at reisetida var arbeidstid, men han fikk ikke medhold i at han skulle få overtidsbetaling for alt.

Reisetid er arbeidstid. Det slår Høyesterett fast i dom som kan gjelde flere hundre tusen arbeidstakere

Spansk dom

I Thue-saken innhentet Høyesterett en uttalelse fra Efta-domstolen. Den slo fast at «den nødvendige tid som medgår til reise utenfor alminnelig arbeidstid for en arbeidstaker […] utgjør 'arbeidstid'».

– Også EU-domstolen har behandlet dette spørsmålet i den såkalte Tyco-saken. Coca-Cola-saken er parallell til Tyco-saken, sier Kroken. Grunnen til at EUs avgjørelser er viktige for denne saken, er at EUs arbeidstidsdirektiv har blitt en del av norsk lov gjennom paragraf 10 i arbeidsmiljøloven.

Tyco er leverandør av sikkerhetssystemer i Spania. Etter at selskapet nedla sine regionskontorer ble dagens startpunkt den enkelte serviceteknikers hjem. Servicebilen ble parkert hjemme hos arbeidstakeren, brukt til å reise direkte hjemmefra til første kunde. Etter at arbeidet var avsluttet for dagen hos siste kunde, kjørte de rett hjem uten å dra innom firmaet. Reiseveien kunne være opptil tre timer hver vei.

EU-domstolen slo fast at Tyco-montørene sto til disposisjon for arbeidsgiver fra de reiste hjemmefra til de kom hjem igjen, og at hele den tida var arbeidstid.

Efta-domstolen bekrefter at reisetid er arbeidstid

Coca-Cola: Vil legge det bak oss

Flertallet i Nedre Romerike tingrett var uenige i at Tyco-dommen var parallell til Coca-Cola-saken. Tingretten mente at Coca-Cola-teknikerne «ikke kan anses å stå til arbeidsgivers disposisjon» i den tida de bruker for å kjøre til og fra kundene. En meddommer var uenig i flertallet, og mente at hele dagen burde regnes som arbeidstid.

«Tingrettens flertall var enige i vårt syn, og vi hadde håpet vi kunne legge dette bak oss nå. Vi registrerer at motparten har anket og tar det til etterretning», skriver kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola European Partners i en tekstmelding til FriFagbevegelse.

Mange har sluttet

Klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog utenfor Oslo, Tony Farman, bekrefter at dommen vil bli anket selv om det er mange har sluttet i bedriften.

– De har sluttet på grunn av dårlig arbeidsmiljø og til dels at de har fått bedre betalt et annet sted. De har tatt opp det dårlige arbeidsmiljøet mange ganger, men bare blitt avfeid, sier Farman til FriFagbevegelse.

I kravet mot Coca-Cola ligger det også et krav om etterbetaling for den ekstra kjøringa.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse