Flystreik
Partene i flyteknikerstreiken mekler videre fredag
Det er grunnleggende uenighet på flere sentrale punkter, sa Riksmekleren før partene i flyteknikerstreiken startet opp forhandlingene fredag.
Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, noe NHO mener lønnskravet er urealistisk høyt.
Paul Kleiven / NTB
NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) fortsatte fredag samtalene etter at meklingen ble tatt opp igjen hos Riksmekleren torsdag ettermiddag.
– Vi har hele dagen. Vi bruker den tiden vi trenger, sa riksmekler Carl Petter Martinsen til pressen før møtet startet.
– Situasjonen er slik den var da vi gikk fra hverandre i går, det vil si at det er ganske mange uavklarte spørsmål, sa Martinsen videre.
Det har vært steile fronter mellom NHO og NFO under streiken, men Martinsen beskriver forhandlingsklimaet som godt, og at det virker som partene er opptatt av å komme fram til en løsning.
Han sier inntrykket er at begge parter ønsker å få til en løsning.
– Vi må forholde oss til at det er konflikt, og at det er ganske grunnleggende uenighet på en del sentrale punkter. Men det betyr ikke at det ikke er en vei videre, og det er den veien vi forsøker å finne sammen, sa Martinsen.
Stort sprang
Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, noe NHO mener lønnskravet er urealistisk høyt.
NHO har vist til at rammen for årets lønnsoppgjør er på 3,7 prosent, og at flyteknikernes krav på 17 prosent dermed er milevis over alle andre.
– Det er et stort sprang mellom partene når det gjelder økonomi. Det er også et spørsmål om tariffavtalen, og hvem som skal være omfattet av den. Også er det et småtemaer ellers, sier mekleren.
Debatt: «Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»
Varslet lockout
Flyteknikerne gikk ut i streik sist lørdag. 106 teknikere er tatt ut, og streiken vil etter planen bli trappet opp i helgen med ytterligere 39 flyteknikere.
I tillegg har NHO varslet lockout fra søndag, noe som innebærer at 450 flyteknikere fra NFO nektes å komme på jobb.
En lockout vil også ramme ambulanseflytjenesten i nord, noe som potensielt kan føre til fare for liv og helse. Det vil i så fall trolig raskt føre til at staten griper inn og avblåser streiken med såkalt tvungen lønnsnemnd.
Innsikt: Her er en kort forklaring på hva lockout er
Venter på avklaring
Luftambulanseflyselskapet Babcock har varslet at de vil søke om dispensasjon i flyteknikerkonflikten i tilfelle det blir lockout. Men vurderingen om en lockout vil føre til fare for liv og helse, lar vente på seg.
– Vi har foreløpig ikke mottatt en slik vurdering, sier daglig leder Marius Hansen i Babcock Norden til NTB fredag.
Det er Helsetilsynet som skal gjøre denne vurderingen, og de ville torsdag ikke svare på hvilke momenter de legger vekt på i sin vurdering.
– Disse rapportene er unntatt offentlighet så lenge streiken pågår, og vi kan ikke kommentere innholdet noe nærmere nå, opplyste Helsetilsynet til NTB.
Pilot-leder: SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder
I dialog med andre selskaper
Luftambulansetjenesten forsøker nå å finne andre aktører som kan levere helseberedskap, dersom teknikere i Babcock blir rammet av lockout fra søndag. Det bekrefter administrerende direktør i Luftambulansetjenesten, Øyvind Juell, til TV 2.
– Jeg kan bekrefte at vi har kontakt med selskapene AirWing, SmuuthCare og søsterselskapet til Babacock i Sverige. Dette er alle kommersielle leverandører av beredskap, sier Juell til kanalen.
Luftambulansetjenesten har det overordnede operative driftsansvaret for alle luftambulansene i Norge.
Dersom en tilfredsstillende helseberedskap utført av andre selskaper kommer på plass før en lockout trer i kraft, minker også mulighetene for en tvungen lønnsnemnd.