Aleksander Wasland er fersk leder i Norsk Flygerforbund, og har store oppgaver foran seg.
Jan-Erik Østlie
Flyselskaper
SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder
Den nye forbundslederen i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, visste at det kom til å bli kaos i luftfarten, men innrømmer at det er i meste laget nå.
nina.hanssen@lomedia.no
jan.erik.ostlie@lomedia.no
– Det skjer mye og det er spennende, men konflikten med SAS er bare trist og lei. De driver totalt hærverk på den skandinaviske modellen, sier han da vi møter han.
Wasland har forståelse for frustrasjonen som mange passasjerer føler i disse dager, da det er streik og kaos på europeiske flyplasser.
– Vi som jobber i luftfarten har stor forståelse for passasjerene som har gledet seg til en ferie, sier han.
Fra Sp til LO
Flygeren fra Bodø har vært nestleder i LO-forbundet i flere år, men for to uker siden overtok han stafettpinnen etter Yngve Carlsen. Mens Carlsen var en ihuga sosialdemokrat, er hans nordnorske arvtager Senterprti-mann. Men dette er ikke noen problem, sier Wasland, som føler seg hjemme i LO-felleskapet.
– Jeg har god kontakt med politikerne og har samtidig skyhøye forventinger til regjeringen på at de følger opp det som står om en bærekraftig norsk luftfart i Hurdalsplattformen, sier han.
Wasland har brettet opp ermene og klar for å kjempe for sine medlemmer mens gradestokken går oppover. Han har selv forskjøvet sin årlige seilferie i Nord-Norge til langt utpå høsten. Han gleder seg til hektiske sommeruker.
– Det å være forbundsleder er jo ganske behagelig i forhold til våre lokale tillitsvalgte ute som virkelig kjemper for tiden, sier Wasland.
Selv pendler han mellom Oslo og Bodø med fly og innimellom flyr han også selv. Det er nå 10 dager siden han hadde pilotuniformen på, og den blide forbundslederen trives i sin nye lederrolle.
Trist å se at SAS nekter tillitsvalgte å delta
– I Widerøe har vi et forbilledlig godt forhold mellom ansatte og ledelse og jeg er godt fristilt for å drive fagforeningsarbeid. Da er det ekstra trist å se at forbundslederen i vårt søsterforbund Kabinansattes Forbund, ikke får den nødvendig fristillingen fra SAS til å delta i det faglige fellesskapet som sekretariatsmøter, LO-kongressen og i lokale forhandlinger, sier han.
For Wasland er dette i strid med alt i norsk arbeidsliv, der det heter at tillitsvalgte skal få mulighet til å drive arbeid for sine medlemmer.
– Vi er veldig lei oss på Kabinansattes Forbunds vegne og vi står skulder ved skulder med de. De kabinansatte er våre øyne bak i flyet og vi er helt avhengig av å ha et godt samarbeid med de både i flyet og i fagforeningspolitikken. Deres problemer er også våre, sier han.
Han fastslår at de kommer til å fortsette kampen om deres rettigheter og få en dialog slik at dette kan løses.
– Men dette er et gjennomgående problem i SAS. Vi opplever nå at de bryter fundamentalt med den skandinaviske modellen. De har satt totalt 2200 flygende personale på porten under dekke av pandemien, samtidig som de har mottatt milliarder i støtte fra de tre nordiske landene for å holde driften i gang. I det øyeblikket passasjerene er tilbake så leier de inn personale fra egne bemannings- og datterselskaper. Jeg mener dette er hærverk og en skam mot tidligere ansatte. Flygerne, der mange nå er på Nav, har prøvd å komme i dialog siden november men de nekter å høre, sier han.
– Jeg må presisere at jeg mener de driver med hærverk på den skandinaviske arbeidslivsmodellen, sier Aleksander Wasland.
Jan-Erik Østlie
Haster med løsning
Nå frykter forbundslederen at SAS fyller på med folk i datterselskapene og løper fra de forpliktende avtalene de allerede har inngått.
– Det haster å finne en løsning nå. Sånn kan vi ikke akseptere i norsk arbeidsliv, sier han, og håper de kan finne en løsning for pilotene innen tirsdag 29. juni da fristen for meklingen går ut.
Forbundslederen opplever at forbundet har stor støtte fra de lokale foreningene i flybransjen.
– Jeg må presisere at jeg mener de driver med hærverk på den skandinaviske arbeidslivsmodellen og at kontraktene de tilbyr i datterselskapene er vesentlig dårligere enn den de hadde tidligere, sier han.
Wasland er skuffet over at staten driver med det han betegner som sosial dumping på kortbanenettet, der de åpner for flere operatører fra Øst-Europa og fortrenger norske selskaper.
– Dette skjer fordi den forrige regjeringen åpnet for slik konkurranse og det eneste de har å spare inn på er ansattes lønn og arbeidsbetingelser, sier han.
Han presiserer at de har god dialog med dagens samferdselsminister Jon Ivar Nygård som han oppfatter som lydhør. Nå håper forbundslederen at de vil reversere dette og at de får fart på prosessen med ny luftfartsstrategi, som de lover i Hurdal-plattformen.
– Vi har store forventninger til at storrengjøringen som er varslet skal komme. For det er gode nyheter for norsk luftfart, sier han.
Siste: Regjeringen går ikke inn med nye penger i SAS
SAS svarer
Direktør samfunnskontakt Knut Morten Johansen i SAS, sier til Frifagbevegelse at de er godt kjent med at pilotforeningene er uenige med arbeidsgiver innenfor områder som har med forretningsutviklingen av selskapet å gjøre.
– Her ser vi frem til en avklaring i rettsvesenet. Disse sakene har imidlertid ingenting å gjøre med det pågående tariffoppgjøret, som gjelder lønns- og arbeidsvilkår som pilotforeningene nå skal forhandle over hos Riksmekleren, påpeker han.
Men Johansen er lite imponert over presisjonsnivået i påstandene fra lederen i Flygerforbundet.
– Påstandene er egnet til å skape unødige misforståelser hos de som ikke er innsatt i fakta, og må få ikke motivere for en streik som kan få så dramatiske konsekvenser for SAS’ overlevelse, sette tusener av arbeidsplasser på bakken og i lufta i fare, og påføre hundretusener av SAS-reisende ødelagte ferier, store økonomiske tap og andre uleiligheter vi ikke kjenner rekkevidden av, presiserer Johansen.
Han bekrefter at 5000 medarbeidere i hele SAS mistet sine jobber som følge av pandemien, samtidig som at pilotene i SAS fortsatt står i en særstilling blant alle ansattgruppene ved blant annet å inneha en gjeninntredelsesrett til det selskapet de kom fra.
– Heldigvis har SAS fått mulighet til å gjeninnsette godt over 100 piloter som mistet jobben under pandemien. Imidlertid er det også slik at SAS har forsert innfasingen av nye og mer miljøvennlige Airbus-fly som Boeing-piloter ikke automatisk kan betjene, uten måneder med ny opplæring og utsjekk. Logistikkutfordringen er betydelig, samtidig som at selskapet også må forholde seg til en ny virkelighet med endringer i markedet og hardere konkurranse, sier han.
SAS-direktør Johansen sier at et nytt og sterkt konkurransekraftig SAS, som satser på bærekraft i alle betydninger av ordet, er det de nå trenger for å utvikle selskapet for årene fremover, og skape flere lønnsomme arbeidsplasser på skandinaviske betingelser og vilkår.
– For å få det til må vi samlet levere på SAS Forward-planen, sier Knut Morten Johansen.
Positivt med norske selskaper
Wasland er glad for at nye selskaper som Flyr og Norse har dukket opp, og mener dette vil være mer bærekraftige selskaper.
– De er selskaper som går mot strømmen og har vært tydelig på at de ønsker at både flygere og kabinpersonale organiserer seg og forholder seg til norske spilleregler i arbeidslivet. Det er en utvikling vi liker, sier han.
Wasland er glad for at nye selskaper som Flyr og Norse har dukket opp.
Jan-Erik Østlie
Han registrerer at ledelsen i disse selskapene søker tilbake igjen til den klassiske norske arbeidslivsmodellen og synes dette er gode nyheter.
– Den veien SAS har valgt mener jeg ikke er bærekraftig da jeg ikke tror de sparer penger på sin modell, de skaper mer byråkrati og vil få mer bråk med ansatte. Jeg tror selskaper tjener på å ha et sunt og godt forhold til de ansatte bygge en solid bedriftskultur med lojalitet og tillit, sier han, som selv har jobbet 18 år som flyger i Widerøe.
Optimist tross mørke skyer
Wasland er selv optimist og tror på forhandlingsløsninger og at det vil roe seg i løpet av sommeren.
– Men er du passasjer så må du nok beregne mer tålmodighet og belage seg på at reisen blir litt mer slitsom enn forventet, sier han.
Når det gjelder den pågående konflikten mellom flyteknikerne og NHO, så sier forbundslederen at han registrerer denne, men at de ikke er part i konflikten.
– Det er mulig å forstå arbeidsgivers frustrasjon nå som trafikken endelig er i gang. Lockout er et kraftig virkemiddel å bruke. Det er vanskelig å forstå dette som noe annet enn at de prøver å tvinge fram en tvungen lønnsnemnd, sier han, og presiserer at Norsk flygerforbund ikke part i den tvisten men håper at partene finner en rask løsning.
Siste: Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken: – Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg
Kommentar: «Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø