JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Atle Straume

Kommentar

«Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»

Fagforeningsledere som starter en streik, må alltid tenke gjennom hvordan de skal komme ut av konflikten.
21.06.2022
12:34
29.06.2022 11:13
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

kjell.werner@anb.no

109 flyteknikere er i streik. Natt til fredag blir ytterligere 39 flyteknikere omfattet dersom konflikten ikke løser seg.

Avstanden mellom partene var i helgen så stor at det ikke var mulig å komme til enighet i meklingen.

Norsk flyteknikerorganisasjon (NFO) krevde 60 kroner mer i timen.

Det mener NHO Luftfart er helt urealistisk og viser til at frontfaget i industrien fikk et tillegg på 4 kroner i timen. En flytekniker tjener i snitt 780.000 kroner, medregnet tillegg. SAS, Widerøe og Norwegian er rammet av streiken. Flere flyavganger har allerede blitt innstilt.

«Vi er i en situasjon hvor det er uakseptabelt med et lønnstillegg som i frontfagene. Flyteknikeryrket må ha nivåheving av lønn nå», sier NFO-leder Jan Skogseth. Han hevder at flyteknikeryrket ikke lenger er konkurransedyktig. «Det finnes kun fire skoler i Norge med flytekniske linjer, og det tragiske er at skoleklassene ikke fylles opp», sier han. Forsvaret trenger 300 flyteknikere de neste fem årene.

Men konflikten dreier seg ikke bare om lønn.

NHO Luftfart vil nemlig nekte NFO forhandlingsrett for den gruppen teknikere som jobber med å gi råd til pilotene når det oppstår tekniske problemer. «Dette kan vanskelig beskrives som annet enn fagforeningsknusing», hevder NFO. I tillegg er flyteknikerne opptatt av den store belastningen nattarbeidet medfører for mange av medlemmene. Siden flyene er i lufta på dagtid må det meste av vedlikeholdet utføres om natten.

Det hører med til bildet at flybransjen ble hardt rammet under koronapandemien og nå sliter med høye drivstoffpriser som følge av Ukraina-krigen. NHO Luftfart er også forpliktet til å følge normen som ble satt i lønnsoppgjøret for industrien. Her var rammen 3,7 prosent lønnsøkning. De 430 medlemmene i Norsk flytekniker organisasjon forlanger i realiteten 17-18 prosent. Det er kort og godt et urealistisk krav.

Det er turbulente tider i flybransjen.

SAS-pilotene har varslet streik fra 29. juni dersom meklingen ikke fører fram. Danske flymekanikere er klare til eventuell sympatistreik. Men det er også lyspunkter. Tre og en halv time på overtid ble det enighet mellom NHO Luftfart og Fellesforbundet om avtale for bakkemannskapet i Norge.

Flyteknikerne er selvsagt i sin fulle rett til å streike.

Den retten følger av overenskomsten mellom NFO og NHO Luftfart. NFO er en selvstendig fagforening som ikke er tilsluttet noen av de store hovedorganisasjonene. Men NFO har stor makt siden foreningen organiserer autoriserte flyteknikere.

Foreningen er dermed i en slags monopolsituasjon. Flyteknikerstreiken minner om lønnskampen som flygeledere og heismontører førte i tidligere tider. Sammenlikningen halter litt, men det er store likhetstrekk.

NFOs historie kan føres helt tilbake til 1938.

Da samlet de første teknikerne seg for å danne Autoriserte flyteknikeres forening og meldte seg inn i LO i 1958. Men der ble det et relativt kortvarig opphold. Gjennom mange år i Jern og Metall følte mekanikerne at de tapte terreng i forhold til andre sertifiserte grupper innen luftfarten.

De ville derfor stå alene, og slik ble det. Foreningen luktet så på YS-tilknytning, men det ble en parentes i historien. I 1982 fikk NFO en egen overenskomst med det som i dag er NHO.

Årets lønnsoppgjør er for en stor del i havn.

NHO har fram til den pågående konflikten med flyteknikerne unngått streik. Også i offentlig sektor har det gått greit, bortsett fra lærerne som nå er i streik. Men lokale lønnsforhandlinger gjenstår på mange bedrifter, og flere oppgjør skal gjennom uravstemninger.

Derfor vil det være risikabelt for NHO Luftfart å gi flyteknikerne mer enn det som lønnstakere flest har fått. Fare for smitteeffekt er stor.

Fagbevegelsen i Norge er i hovedsak seriøs og realitetsorientert.

Den norske modellen med en koordinert og relativt sammenpresset lønnsdannelse har tjent oss alle godt, ikke minst de lavtlønte. Juvelen i denne kronen er det såkalte frontfaget hvor industriens tåleevne i konkurranse med utlandet legges til grunn som en norm for lønnsoppgjørene, både i privat og offentlig sektor.

Alternativet kan fort bli en skadelig lønnsspiral som ender med at den norske industrien taper terreng og arbeidsplasser forsvinner til utlandet. Lønnstakere som er skjermet for slik konkurranse, som i dette tilfellet flyteknikere, må derfor ikke bli lønnsledende.

Mange tiårs erfaring og forskning er klar: Dersom frontfagsmodellen forvitrer eller kollapser, vil Norge få høyere arbeidsledighet, svekket konkurranseevne, større lønnsforskjeller og ikke minst lavere produktivitetsvekst.

Fagbevegelsen, arbeidsgiverne og samfunnet er tjent med en høy organisasjonsgrad – både blant ansatte og i bedriftene. Det er en forutsetning for at den norske modellen skal virke.

Streiken blant flyteknikerne kan bli langvarig.

Det skal nemlig mye til før regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd. Så lenge det ikke er fare for liv og helse kan streiken fortsette.

Nordmenn som har planlagt ferietur med fly ligger i så måte dårlig an. Det hjelper fint lite å hevde at en sydentur er aldri så helsebringende.

Fagforeningsledere som starter en streik, må alltid tenke gjennom hvordan de skal komme ut av konflikten.

Dette er noen av spørsmålene som må stilles: Hvor mye av kravene er det mulig å få innfridd? Eller blir det i hovedsak er markering og posisjonering for å stå bedre rustet ved neste korsvei? Oppfatter folk flest kravene som rimelige?

Noen ganger blir det opp som en løve og ned som en skinnfell.

Det gjelder å lande en konflikt uten å tape ansikt. En hard landing er aldri behagelig. Mye tyder på at det siste blir utfallet for flyteknikerne denne gangen.

Siste: Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken: – Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg

Kommentar: «Lønnskrav på 17 prosent er helt urealistisk. Det måtte bli lønnsnemnd»

Innsikt: Her er en kort forklaring på hva lockout er

21.06.2022
12:34
29.06.2022 11:13



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene