JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for at tillitsreformen blir en skrivebordsreform

Tillitsreformen tar for lang tid, synes lederen i NTL NAV. Nå krever hun tiltak fra regjeringen.
Elisabeth Steen og NTL NAV krever tiltak fra regjeringen når det gjelder å komme i gang med tillitsreformen.

Elisabeth Steen og NTL NAV krever tiltak fra regjeringen når det gjelder å komme i gang med tillitsreformen.

Eirik Dahl Viggen

guro@lomedia.no

Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik besøkte Norsk Tjenestemannslags (NTL) landsmøte onsdag. Da ble han møtt med spørsmål og bekymringer.

Det var blant annet en utålmodig leder i NTL NAV og nyvalgt hovedkasserer i forbundet, Elisabeth Steen, som stilte ham til veggs.

Hun synes arbeidsgivers interesse for medlemmenes dovaner både er underlige og bekymringsverdige.

– Vi var klare og utålmodige for å sette i gang med arbeidet da tildelingsbrevet kom i januar, men selve arbeidet starter ikke før i neste uke. Vi håper regjeringen er like utålmodige som oss, sier hun til jubel fra salen.

Det hun snakker om er selvfølgelig tillitsreformen.

Må forstå alvoret

Som pilot på tillitsreformen synes Steen og NTL NAV at det går for sakte. For dem er det viktig at de ansatte skal få tid og rom til å bruke kompetansen sin og skrote unødvendig mål- og resultatstyring.

Hun er bekymret for at det blir en skrivebordsreform som ikke blir gjennomført.

– Å endre kultur tar tid, men man må i alle fall komme i gang. Og så må man få ledere til å forstå at dette er alvor og at det ikke er valgfritt å jobbe med mer tillit til de ansatte og bedre partssamarbeid, sier hun.

I innlegget til Gjelsvik forteller hun om ekstrem detaljstyring. Ansatte som risikerer å måtte forklare seg for lederen sin om de ikke er pålogget det minuttet de står oppført, om de bruker for mye tid på etterarbeid eller må avbryte telefontiden for å gå på do.

Ifølge Steen var det i månedene etter at den nye regjeringen tiltrådte flere lokale ledere i staten som økte rapporteringa og detaljstyringa av ansatte. Hun nevner blant annet Arbeidstilsynet og Lånekassen.

– Statsråd, vær trygg på at vi i NTL skal gjøre vår jobb for å hjelpe arbeidsgivere til å iverksette tillitsreformen. Men hva skal regjeringen gjøre for å påse at de politiske signalene faktisk blir fulgt opp sentralt? spør hun.

Deler utålmodigheten

Sigbjørn Gjelsvik er helt enig i at det er viktig å få i gang arbeidet med tillitsreformen og at arbeidet med den er helt sentral i offentlig sektor.

– Og ja, definitivt deler vi utålmodigheten, sier han.

For regjeringen er tillitsreformen et viktig politisk prosjekt som de ønsker å gjennomføre i samarbeid med tillitsvalgte og de ansatte i virksomhetene. Og ifølge kommunalministeren er det også viktig for dem med framdrift og gode resultater.

– Når vi ser regjeringsperioden i ettertid, så har vi et helt annet Nav enn de eksemplene du trekker fram. Et Nav som har reell tillit til sine ansatte og som ikke framstår som rene overvåkingssamfunn.

Han har grunnleggende tro på høy tillit i offentlig sektor, og at det fører til bedre kvalitet på tjenestene og en mer effektiv oppgaveløsning.

ENIG: Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik deler utålmodigheten med NTL NAV og mener arbeidet med tillitsreformen er viktig i offentlig sektor.

ENIG: Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik deler utålmodigheten med NTL NAV og mener arbeidet med tillitsreformen er viktig i offentlig sektor.

Eirik Dahl Viggen

Men så gjelder det å finne balansen mellom tillit og kontroll. For tillitsbasert ledelse krever noe av alle parter.

– Ledere må være tydelige på mål, prioritering, ansvar og forventning. Arbeidstakere må håndtere det økte handlingsrommet ansvarlig og klokt både når det gjelder tidsbruk, selvstendige beslutninger og kvalitet, påpeker han.

Elisabeth Steen er fornøyd med svaret hun fikk av ministeren, men venter på veien videre.

– Jeg er spent på hvordan dette blir oppfattet av de som skal gjennomføre tillitsreformen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse