Tillitsvalgte under koronakrisa:
Da ansatte ble pålagt å jobbe hjemmefra, måtte tillitsvalgte sørge for at regelverket var på plass
Den økte arbeidsmengden i Nav har også ført med seg hektisk møtevirksomhet for de tillitsvalgte. Med noen få unntak, har det gått på skinner.
Nestleder i NTL NAV, Torgeir Homme forteller om hektisk møtevirksomhet for tillitsvalgte under koronakrisa.
Anders Hauge-Eltvik
merete.jansen@lomedia.no
Nestleder i NTL NAV, Torgeir Homme forteller at mye har måttet avklares veldig raskt, men at de hele tiden har vært tett på prosessene.
– Akkurat som på Stortinget, har det vært slik hos oss at de som styrer, gjerne vil ha utvidede fullmakter for å kunne gå ekstra raskt fram i en slik krisesituasjon. Det kan være helt greit på noen områder, men ofte kan man like gjerne finne raske løsninger i fellesskap. Medbestemmelsen kan fortsatt brukes, slår Homme fast.
Roet seg litt
I starten var NTL NAV og de andre organisasjonene i daglige møter med ledelsen. Nå er det blitt litt roligere.
p
Noe av det som måtte raskt på plass, var å sikre at alle fortsatt var dekket av yrkesskadeforsikringen når de ble pålagt å jobbe hjemmefra og å lage rammer for overtidsarbeid.
– Mange var ivrige og ønsket selv å jobbe ekstra. Men det er samtidig en grunn til at vi har regelverk for den slags. Dette kan jo også vare en stund, og hva skjer på sikt? Vi kan ikke brenne av alt kruttet i starten.
Ett felt hvor arbeidsgiver måtte bremses, var prosessene for å ansette nye medarbeidere i tiden fremover. Her var det et ønske om å gjøre dette mer administrativt, altså uten å involvere ansattrepresentant og ansettelsesråd. Begrunnelsen var å spare tid. Men Homme mener det i de fleste tilfeller er tilstrekkelig fleksibilitet i å gjennomføre ansettelser på vanlig måte.
– I første omgang var behovet prekært, men når det gjelder bemanningssituasjonen noe lenger fram i tid, er det ingen grunn til å hoppe bukk over prosessene. Heldigvis har vi i stor grad fått gehør for dette!
Er imponert
Torgeir Homme er ellers mektig imponert over hvor ivrige medlemmene har vært til å delta i den nasjonale dugnaden og til å hjelpe de kollegene som har fått mest å gjøre.
p
– Flere ansatte som ellers jobber med andre typer saker, har meldt seg til tjeneste for å hjelpe med dagpengesøknader og på kontaktsentrene. Det er mange rundt i landet som nå trenger dagpenger for å betale regningene sine, og de ansatte har skjønt alvoret i situasjonen, sier Homme.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.