JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav får hjelp under krisa

Dan-Eirik og Harald er på utlån fra Statens pensjonskasse til Nav: – Nå har hele samfunnet skjønt at man må tenke nytt

– Dette er noe staten burde gjøre mer av, sier to saksbehandlere som er utlånt fra Statens pensjonskasse til Nav for å hjelpe med å ta unna køene av søknader.
FRIVILLIGE HJELPERE: Dan-Eirik Hætta og Harald Bjørsvik i Statens Pensjonskasse (SPK) nølte ikke lenge med å melde sin interesse da Nav ba om saksbehandlere fra andre statlige viksomheter.

FRIVILLIGE HJELPERE: Dan-Eirik Hætta og Harald Bjørsvik i Statens Pensjonskasse (SPK) nølte ikke lenge med å melde sin interesse da Nav ba om saksbehandlere fra andre statlige viksomheter.

Ole Palmstrøm

merete.jansen@lomedia.no

Da spørsmålet kom, om noen kunne tenke seg å jobbe for Nav noen måneder, var ikke Harald Bjørsvik og Dan-Eirik Hætta sene med å slå til.

– Man skjønte jo gjennom media hvor vanskelig de hadde fått det etter koronautbruddet. For meg ble dette et slags samfunnsoppdrag, i tillegg til at det er kjekt med nye utfordringer, sier Hætta.

Han har vært ansatt i Statens pensjonskasse (SPK) siden 2014 og jobber som veileder på kundesenteret.

Kollega Bjørsvik er litt ferskere i etaten. Han har vært ansatt siden 2018 og driver med kursing av medlemmer og arbeidsgivere. Etter nedstengningen av Norge var det ikke like travelt på jobb lenger.

– For meg var dette en god anledning til å få innsikt i hvordan Nav jobber.

Antikvarisk dataprogram

Sammen med ni andre fra SPK startet de i sine nye, midlertidige jobber 4. mai, der de skulle behandle søknader om omsorgspenger.

Mye var de vant med fra før, som rutinene for å håndteringen og det å sette seg inn i lover og regler, men én ting som nærmest som et sjokk: Dataprogrammet til Nav:

– I starten spøkte vi med at vi var på historisk grunn, for vi måtte gå over til å jobbe i operativsystemet DOS. De bruker et program som er cirka 40 år gammelt, sier Hætta.

– Det er til og med eldre enn meg, smiler Bjørsvik.

Han minnes DOS som noe tanten og onkelen hadde på skjermen sin da han selv var barn.

– Det føltes litt antikvarisk å skulle bruke koder i stedet for museklikk for å navigere rundt i programmet.

Les også: 7 av 10 har funnet nye måter å jobbe på som de vil fortsette med etter koronakrisen

De tenkte først at dette kom aldri til å gå. Men det har egentlig fungert veldig fint, mye takket være god opplæring fra Navs side.

– Det var enklere å lære enn det vi først trodde. Det tok ikke mange dagene før vi skjønte logikken, sier Hætta.

Tilbakemeldingene SPK-folkene har fått fra sin nye arbeidsplass, er gode. Det synes de er ekstra stas.

I motsetning til det som er vanlig når man begynner på et nytt sted, har de ikke blitt kjent med særlig mange kolleger, for alle jobber hjemmefra. Men de har en del kontakt med gruppelederne sine, som de skryter veldig av

– Vi har fått tett og fin oppfølging. Man føler seg trygg, og det er kanskje det aller viktigste i en slik situasjon, der man jobber alene hjemmefra

Gjøre mer

Hætta og Bjørsvik er enige om at utveksling av medarbeidere mellom ulike virksomheter, er noe staten burde benytte seg oftere av. De synes nesten det er merkelig at det ikke er satt i system. Men de tror kanskje at noen har fått seg en lærepenge under pandemien.

– Det har nok vært en bratt læringskurve for staten som arbeidsgiver også, sier Bjørsvik.

– Ja, men nå har hele samfunnet skjønt at man må tenke nytt, føyer Hætta til.

Lite hjelp utenfra

Da Nav nærmest druknet i en flom at nye søkere i slutten av mars, sa arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen at det kunne bli aktuelt å overføre ansatte i andre statlige virksomheter til Nav for en periode. Han nevnte blant annet Utlendingsdirektoratet (UDI), som har fått en forespørsel, men som ikke har hatt noen å avse. Den eneste hjelpen som har kommet fra statlig sektor i tillegg til de elleve fra SPK, er åtte ansatte i Helfo som har permisjon fra sine faste jobber.

Nav har i hovedsak løst personellbehovet ved å flytte medarbeidere internt. HR-avdelingen opplyser til NTL-magasinet at 404 medarbeidere er flyttet til avdelingene Kontaktsenter og Arbeid og Ytelser. De har også fått tilbud om hjelp fra flere private virksomheter.

– I henhold til Lov om folketrygd er det imidlertid problematisk å la private virksomheter håndtere saksbehandling, skriver de.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse