Flyreiser
Dyrere og dårligere flytilbud skaper frustrasjon i Nord-Norge: – Håpløst
Flyprisene har steget og reisebudsjettet er kuttet – det er dårlig distriktspolitikk, mener Kjetil Mathisen.
NTL Brønnøysundregistrene og Kjetil Mathisen forventer en bedre distriktspolitikk av rødgrønn regjering.
Merete Jansen
nina.hanssen@lomedia.no
– For oss som bor i nord er Widerøe kollektivtilbudet. Når de kutter i frekvens, legger på prisen og samtidig ber oss kutte i reisebudsjettet, blir dette helt håpløst.
Det sier leder Kjetil Mathisen i NTL Brønnøysundregistrene.
Han er misfornøyd med at sentrale føringer om reisebudsjettkutt for alle virksomheter, fører til en urettferdig skjevfordeling for de som har base i Nord-Norge og på Vestlandet.
Bakgrunn: Kutt i reiser provoserer tillitsvalgte i staten: – Tar ikke hensyn til samfunnsoppdraget
Frykter regningen for 2023
Mathisen, som representerer 170 ansatte i Brønnøysundregistrene, har en høne å plukke med dagens Ap- og Sp-regjering.
Det handler blant annet om distriktspolitikk som slår skjevt ut.
– Det er jo ikke slik at vi reiser fordi vi har lyst, men vi må reise for blant annet å møte viktige samarbeidspartnere i sentrale strøk. Vi er avhengig av disse reisene. Det som nå skjer, er at vi ofte må reise dagen før – og hjem dagen etter – til en langt høyere pris enn tidligere på grunn av frekvensen, sukker han.
Han frykter at regningen for 2023 blir ganske stiv, og at de er nødt til å fortsette å ha mange teams- og zoom-møter slik som under pandemien.
– Det er viktig å møte ansikt til ansikt, for man mister mye kommunikasjon ved kun å delta i nettmøter, sier han.
Helt håpløst i dag
Mathisen er glad for at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har signalisert at han vil halvere prisen på flyruter i distriktene fra 1. april 2024.
– Det er flott at regjeringen nå har forstått at de er nødt til å levere bedre på de såkalte FOT-rutene.
For disse rutene i Nord-Norge er helt avgjørende for folk og næringsliv. Mathisen synes også det er bra at prisene skal ned i tråd med Hurdalsplattformen. Men han forventer samtidig at frekvensen går opp, slik at de kan delta på korte møter også.
– Slik det er i dag, er det helt håpløst. Året vi er inne i vil koste mye, i både tid og penger, for Brønnøysundregistret.
Det samme gjelder for de tillitsvalgte, som også har behov for å delta på møter og kurs, ifølge Mathisen.
– Dette er dårlig distriktspolitikk
Mathisen og kollegaene Ove Johnny Valla og Marianne Dalheim reiste fra Brønnøysund til NTL-konferansen på Sørmarka i mars.
Her engasjerer de seg både i kommende lønnsoppgjør, men også i politiske diskusjoner om Hurdalsplattformen og praktisk politikk.
– Slik det er i dag, må vi ofte delta på teams eller zooms på konferanser, og det blir ikke det samme som å være der fysisk og utveksle erfaringer og bygge nettverk, sier han.
For de ansatte blir det også færre reiser utenlands, selv om de deltar i flere europeiske prosjekter.
– Jeg forstår jo at målet med det nye reisereglementet er å bli mer miljøvennlig, men nå rammer det skjevt. Jeg skulle gjerne tatt toget til Oslo men kan ikke forsvare at det tar to dager. Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt i lengden. Det rammer både oss i Nord-Norge og de på Vestlandet. Dette er dårlig distriktspolitikk, gjentar Kjetil Mathisen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.