JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EØS-retten gir flere jurister i Arbeidstilsynet

Stadig flere bedrifter som får besøk av Arbeidstilsynet, ber om hjelp fra advokater. Derfor har tilsynet ansatt 30 flere jurister på fem år.



23.10.2013
15:02
04.12.2013 10:05

frode.ronning@lomedia.no

Når Arbeidstilsynet oppsøker bedrifter, blir de stadig oftere møtt av advokater. Det er en av årsakene til at tilsynet svarer med å ansette mange flere jurister.

På bare fem år har Arbeidstilsynet økt antall jurister med over 50 prosent. Nå har totalt 83 ansatte i Arbeidstilsynet juridiske utdanning. For fem år sida var det 54.

– Det er en tendens til økt bruk av advokater fra bedriftene, sier juridisk rådgiver Kjersti Marie Gjerd i Arbeidstilsynet Vestlandet.

FriFagbevegelse omtalte saken mot NST Baltija som har tatt over fem år, og vært innom de fleste instanser: 80 brev har gått fram og tilbake mellom selskapet og tilsynet, skarpskodde EØS-advokater har vært på saken, den var oppe i Tingretten, og ble anket til lagmannsretten. I september fikk NST en mulkt fra tilsynet på 500.000 kroner, men etter det har det vært stille fra selskapet.

Mer EØS

Saken mot NST Baltija viser enda en utfordring for Arbeidstilsynet: Stadig flere bedrifter oppdager at EØS-avtalen gir muligheter til å utfordre det norske regelverket. Bedriftene utnytter med andre ord «handlingsrommet» i EØS-avtalen til å stoppe Arbeidstilsynet og utsette saker.

Arbeidstilsynet merker dette til fulle.

– Det er en tendens til økt EØS-rettslig argumentasjon. Arbeidsretten i EØS vil i større og større grad få betydning for hvordan vi praktiserer norsk rett, sier rådgiver Gjerd i Arbeidstilsynet.

– Hva betyr dette for Arbeidstilsynet?

– Det betyr at vi må ha tilstrekkelig kompetanse. Dette får betydning for nyrekruttering samt kompetanseheving blant dem som allerede er her, sier hun.

Flere jurister

Gjerd har jobbet med saken mot NST Baltija siden hun startet i tilsynet i 2009. Da hadde Arbeidstilsynet Vestlandet seks jurister ansatt. Når den siste juristen kommer på plass i løpet av høsten, vil antallet ha økt til ti – bare i region Vestlandet.

– Årsaken til økningen er blant annet at vi er utfordret av næringslivet, og da må vi ha god kvalitet på det vi leverer, så vi holder oss innenfor lover og regler, forteller hun.

Har lært mye

Det har vært stor frustrasjon over at Arbeidstilsynet ikke har fått stoppet NST Baltijas dumping av lønninger før det gikk over fem år. Fellesforbundet har vært kritiske til at tariffbedrifter har blitt utkonkurrert av lavlønte litauere.

Arbeidstilsynet er «uskyldig» i de største forsinkelsene. NST stevnet Arbeidsdepartementet for Tingretten, anket til lagmannsretten og regjeringsadvokaten inngikk etterpå en avtale om å vente til en annen rettssak ble avgjort. Da gikk det flere år, og i denne tida ble det gitt utsatt iverksettelse. Det betyr at NST ikke måtte betale ut allmenngjort norsk lønn så lenge saken verserte i rettsapparatet.

Men direktoratet og tilsynet har også brukt mye tid, blant annet på å behandle klager. Den siste klagen fra NST brukte direktoratet og tilsynet seks måneder på å behandle.

Gjerd lover at tilsynet vil være kjappere til å behandle nye saker der bedriftene bruker EØS-retten:

– Vi har lært mye av denne saken. Den kom på et tidspunkt da vi ikke hadde mye erfaring med bruk av allmenngjøring av tariffavtaler. Vi har underveis fått mange viktige avklaringer, som gjør at vi klarer å håndtere nye, tilsvarende saker raskere og mer effektivt, sier Gjerd.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.10.2013
15:02
04.12.2013 10:05



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker