Kulturdebatt på Arendalsuka: – Lovverket må styrkes
Alle debattantene på Arendalsuka delte de store ambisjonene for kulturlivet, men de beskrev flere hindre som må ryddes av veien for å komme dit.
KULTURDEBATT: LOs Bård Nylund (t.v.), kulturminister Anette Trettebergstuen og Creo-leder Hans Ole Rian debatterte mangfold og arbeidsforhold for kunstnere og kulturarbeidere i Arendal tirsdag.
Nina Hanssen
nina.hanssen@lomedia.no
– Jeg håper at pandemien har vist den norske befolkning at kultur er viktig både for den enkelte og for samfunnet, sa kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen på LOs arrangement om mangfold, kultur og klasse på Arendalsuka.
Seansen ble ledet av redaktør og skribent Mala Wang-Naveen som utfordret panelet både om klasse og mangfold.
Wang-Naveen utfordret paneldeltakerne bestående av blant annet May Britt Sundal, leder kirke, kultur og oppvekst, Fagforbundet, dramatiker Bahareh Badavi og Hans Ole Rian, forbundsleder i Creo.
De var alle enige om at vi trenger kultur som utfordrer, forener og får oss til å strekke oss – som individer og i fellesskap. Og at det fortsatt er store utfordringer med mangfold.
Kulturministeren er opptatt av at vi trenger et offentlig rom der et mangfold av kulturuttrykk er tilgjengelig for alle deler av befolkningen, uavhengig av økonomi eller klasse.
Sundal i Fagforbundet understreket viktigheten av fritidsklubber i alle kommuner og Rian i Creo fremsnakket de norske kulturskolene som en av de viktigste inngangene til et mangfoldig kulturliv.
Manusforfatter, og skaper av flere norske suksessrike TV-serier, Bahareh Badavi mener det fortsatt er store utfordringer for å få et mangfoldig kulturliv i Norge.
OPPFORDRINGER: Dramatiker Bahareh Badavi (t.v.) deltok i debatten som ble ledet av Mala Wang-Naveen.
Nina Hanssen
Bedre vilkår for kunstnere og kulturarbeidere
Forbundsleder Hans Ole Rian i Creo pekte på en del utfordringer i forhold til dagens lovverk. Blant annet mener han arbeidstaker- og arbeidsgiverbegrepet må avklares, og at arbeidsmiljølovens begrepsapparat tydeliggjøres.
– Mange kunstnere og kulturarbeidere opplever at de ikke får arbeidsoppdrag uten å måtte ta dem i egen næring. I mange av disse situasjonene er dette snakk om «uekte» og påtvungne næringsoppdrag, sa han.
Rian fortalte at om en person krever å være lønnsmottaker eller å ansettes risikerer man at oppdraget gis til en annen.
– Konsekvensen av å være selvstendig næringsdrivende er at man mister trygderettigheter, står uten yrkesskadeforsikring og at arbeidsmiljøloven og fremforhandlede tariff- og normalavtaler ikke gjelder.
Han understreket sin bekymring for mangel på sosial sikkerhetsnett for selvstendige næringsdrivende.
– For å bygge og utvikle en fremtidsrettet og bærekraftig kulturbransje må det offentlige, og spesielt Kulturdepartementet, opparbeide seg innsikt og kompetanse på dette feltet. Det må forskes mer på strukturer og økonomi samt utvikles egne ordninger for bransjen, sa han.
Kulturministeren lovet å ta dette videre, og skrøt av et godt fagligpolitisk samarbeid med LO-forbundene som organiserer medlemmer i kultursektorene.
Kultur er viktig for LO
Avdelingsleder i LO, Bård Nylund, understreket at kultur er et viktig og prioritert område for LO.
– Kultur er helt nødvendig for et samfunn som vektlegger demokrati, fellesskap, ytringsfrihet og utvikling, sa han, og trakk fram arbeidet til LO Kultur under pandemien for å få på plass ordninger til kunstnere og selvstendige som mistet både oppdrag og lønn og sto på bar bakke.
Han la også til at LO blant annet gjennom Litteraturprisen, men også gjennom kunstneriske innslag på årets LO-kongress ønsker å bidra til litt mer mangfold.
– Vi prøver alltid i alle sammenhenger å ha med mangfoldsperspektivet, sa han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.