Datatilsynet har hatt flere tilsynssaker gående mot Nav siden 2018.
Hanna Skotheim
Personvern
Nav dømt for systemsvikt, men slipper å betale erstatning
Nav-brukere som opplever «snoking» fra ansatte, vil slite med å nå fram med krav om erstatning.
merete.jansen@lomedia.no
Det mener Datatilsynet kan bli konsekvensen dersom lagmannsrettens dom i saken til Janne Cecilie Thorenfeldt blir stående.
Hun krevde erstatning for den påkjenningen det hadde vært å leve med en mistanke om at andre hadde kikket henne i kortene uten saklig grunn.
Thorenfeldt mente at Nav ikke hadde sikret hennes mest personlige opplysninger om helse og økonomi mot innsyn fra kolleger og sjefer.
Systemsvikt hos Nav
Borgarting lagmannsrett slo i likhet med Oslo tingrett fast at det hadde skjedd brudd på reglene om behandling av personopplysninger hos Nav. Kravet om erstatning ble imidlertid avvist, fordi retten mente det ikke kunne bevises at dette hadde ført til noen konkret skade for Thorenfeldt.
Retten slår videre fast at «Overtredelsene er en generell «systemsvikt» i Navs rutiner og systemer, ikke en overtredelse rettet spesifikt mot Thorenfeldt. (...) Om det i slike situasjoner skulle ytes oppreisning til enkeltpersoner, ville det etter lagmannsrettens syn kunne få et økonomisk omfang som det er vanskelig å overskue».
Thorenfeldts advokat, Hedda Emilie Bratt, synes det er overraskende at domstolen tilsynelatende ser det slik at systemsvikt som rammer en hel gruppe, ikke fører til skade for enkeltindividene i gruppen.
– Dette er vi uenig i, understreker hun.
Bakgrunn: Janne Cecilie tapte nok en gang mot Nav. Nå sitter hun igjen med millionregning
I RETTEN FOR ANDRE GANG: Janne Cecilie Thorenfeldt i Borgarting lagmannsrett under behandlingen av ankesaken hennes mot Nav.
Ole Palmstrøm
Håper dommen ikke mistolkes
Datatilsynet som skal passe på at loven om personopplysninger følges, setter pris på at det nå har kommet noen avgjørelser i retten som kan brukes som rettesnor.
Samtidig håper tilsynets jurister at ikke denne siste dommen blir tolket som at personer ikke kan få erstatning for systemsvikt.
– Dommen viser at det kan være vanskelig å nå fram med krav om erstatning når man rammes av en systemsvikt. Rent prinsipielt er det kanskje litt uheldig. Mange av reglene i GDPR-lovverket handler om å ha kontroll over systemer som enkeltpersoner kan rammes ulikt av. Du og jeg har rett til at opplysninger om oss skal beskyttes, sier juridisk rådgiver Ingrid Espolin Johnson.
Akkurat hva som skal gi erstatning, er ikke noe Datatilsynet vil ha meninger om, og Johnson hadde gjerne sett at dommerne drøftet dette litt grundigere i sin avgjørelse.
– Det er et vanskelig spørsmål, man kan jo tenke seg at en integritetsgrense blir brutt bare ved at opplysninger har ligget åpent for innsyn, uavhengig av om noen har gjort noe ulovlig. Her virker det som om retten legger til grunn at bruddet på reglene må ha hatt et konkret utslag, som at noen har «snoket».
Mye lest: Ellen mistet jobben etter 23 år i Elkjøp: – Det er møkk å bli behandla sånn
Nytt tilsyn varslet
Datatilsynet har hatt flere tilsynssaker gående mot Nav siden 2018, blant annet på bakgrunn av opplysninger fra Thorenfeldt og en annen tillitsvalgt.
I sommer åpnes det nok et tilsyn. Datatilsynet ønsker å forsikre seg om at tilgangsstyringen, altså styringen med hvem som kan gå inn i hvilke dokumenter, er slik den bør være.
En som setter stor pris på at Datatilsynet tar et slikt grep, er Jens Eskedal, hovedverneombud for Nav Oslo.
Tidligere i år sendte han selv en bekymringsmelding til tilsynet. Etter å ha vært til stede i rettssaken til Thorenfeldt, ble han ikke mindre urolig:
– Vi opplevde der at Nav ikke klarte å forklare seg om sikkerhetsnivået på egne dataløsninger på en ryddig og forståelig måte. Selv om det er gjort flere tiltak de siste årene, er det fortsatt langt igjen før etaten har god nok oversikt over egne systemer, sier han.
Ba om ny runde i retten
Eskedal mener rettssaken tydelig demonstrerte hvor dårlig denne oversikten er: Regjeringsadvokaten som prosederte på vegne av Nav, ba i etterkant om at saken måtte gjenåpnes, på fagspråket kalt reassurmering.
Et av ekspertvitnene Nav selv hadde ført, hadde ifølge arbeidsgiveren «kommet i skade for» å ha gitt en misvisende forklaring på hvilke muligheter datasystemene gir for å gå inn i dokumenter.
– Nav er stort og komplisert. Det må ha vært utrolig krevende for dommerne å forstå konsekvensene i løpet av noen få dager i retten. Man burde hatt en rettslig utredning i forkant, slik at dommerne hadde fått et bedre grunnlag for å treffe riktig beslutning i en så prinsipiell sak, mener Eskedal.
Kravet om å gå tilbake til rettssalen for nye avhør av vitner, kom ti dager etter at saken var avsluttet. Dette ble tatt dårlig imot av Thorenfeldt og hennes advokater.
– De fortsatte å prosedere sin side av saken på et tidspunkt da dommen skulle avsis, sier Thorenfeldt.
Advokatene hennes kommenterer i sitt tilsvar til retten at det her er snakk om bevis som motparten, altså Nav, kunne lagt fram for flere år siden.
Dette mener de «til syvende og sist vitner om at Nav ikke har kontroll over hvordan de behandler Thorenfeldts opplysninger».
Les også: Da Isabelle skulle få lønna si, fikk hun beskjed om at hun skyldte arbeidsgiveren penger
Har ført til endringer
Selv om han mener Nav fortsatt har mye å gripe tak i på personvernområdet, fastslår hovedverneombud Jens Eskedal at kampen Thorenfeldt har ført, har satt tydelige spor etter seg.
– Jeg mener arbeidet hennes har vært en av de største drivkreftene for å sikre bedre personvern for alle brukere av Nav. Den ene skandalen etter den andre, ikke minst i spørsmål som gjelder EØS, har gjort at mange stiller spørsmål ved om Nav aldri lærer. Det som i hvert fall er sikkert, er at åpenheten ikke har vært god nok, sier Eskedal.
Han frykter at dommen fra lagmannsretten heller ikke bidrar til å oppleve Nav som en åpen og imøtekommende motpart for brukerne.
– Brukerne må ha en mulighet for å sjekke ut at interessene deres er godt ivaretatt. Dessverre opplever jeg at dommen legger begrensninger på den muligheten. I tillegg kan den gjøre det vanskeligere for brukerne å komme med krav på erstatning dersom personopplysningene deres ikke er godt nok sikret eller blir misbrukt.
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen
Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig
Berit Roald / NTB