Statsbudsjettet 2025
Nav får mer penger i 2025 for å få ned køene
Men ansatte tviler på om de får nok.
Det kan ta lang tid før køene i Nav blir akseptable.
Hanna Skotheim
anders@lomedia.no
Navs driftsbudsjett økes med over 1,2 milliarder neste år, til drøye 15 milliarder kroner.
Regjeringen øremerker mange av disse millionene:
• 100 millioner kroner til å få ned sakebehandlingstider og bedre kvaliteten.
• 75 millioner kroner til å styrke den arbeidsretta oppfølginga på Nav-kontorene.
• 85 millioner kroner til at Nav skal gjøre mer av oppfølgingstjenestene i egen regi.
• 445 millioner kroner til IKT-prosjektet «Prosjekt 4».
• 77 millioner kroner til modernisering av utbetalingsløsning.
– Bra, men ikke nok
Leder Torgeir Homme i NTL NAV understreker at det er et veldig stort behov for å få ned saksbehandlingstidene i Nav.
I år har det blitt flyttet 180 millioner kroner fra Nav-kontorene til dette formålet, og Nav har tidligere anslått behovet til 300 millioner kroner. Nå kommer det altså 100 til.
– For å få en stabil situasjon der køene ikke vokser mer, manglet vi altså 120 millioner kroner. Nå får vi 100, og kan ikke si det er gærent. Jeg syns det er fair å si at det er stor forskjell på denne styrkninga, kontra det å få ostehøvelkutt, sier Homme.
Likevel mener han det ikke er nok til å få ned køene.
– Saksbehandlingstidene har fortsatt hatt en negativ utvikling, og vi er ikke sikre på at 100 millioner er nok til å bygge dem ned vesentlig allerede i 2025. Forhåpentligvis er det nok til å stabilisere køene.
Homme legger til at han forutsetter at disse midlene går til å ansette flere folk til å jobbe med saksbehandling.
– Jeg er ganske sikker på at det ikke går helt etter planen, for det gjør det jo aldri, sier Torgeir Homme, leder i NTL NAV.
Ole Palmstrøm
Trangt på kontorene
De 75 millionene som skal gå til å få flere ut i jobb, er noe Homme karakteriserer som «en dråpe i havet».
Han minner om at de 180 millionene som ble flyttet i år for å få ned køene kom fra budsjettene til Nav-kontorene.
– En styrking på 75 millioner kroner er mer enn ingenting, men behovet er mye større for å gi de tjenestene man skal ute på Nav-kontorene, sier han.
De blir også påvirket av dårlig kommuneøkonomi, mange ukrainere som trenger oppfølging og den vedtatte satsinga på de unge. Sistnevnte er positiv i isolasjon, men reduserer jo muligheten til å følge opp andre brukergrupper betraktelig.
– Det er vanskelig ikke å bli grådig her, for det er et enormt behov, sier han.
Spent på IT-prosjekt
Det har lenge vært en kampsak for NTL NAV at etaten skal få gjøre mer av jobben med å få folk i jobb, på bekostning av at Nav kjøper disse tjenestene fra kommersielle aktører. I 2025 økes denne potten med 85 millioner kroner, til nærmere 300 millioner.
– Det er et bra første skritt. I regjeringas melding står det at de vil vri mer fra kommersielle og over i egen regi. Samtidig økes tiltaksbudsjettet generelt, sier Homme, og påpeker at det som brukes på tiltak fra kommersielle fortsatt er mange ganger større enn det Nav gjør selv.
En stor bevilgning neste år er den nesten halve milliarden som skal dekke det store IT-prosjektet som er i arbeid. Homme kaller 2025 et «skjebneår» for dette prosjektet.
– Dette prosjektet skal ha en ny dagpengeløsning, AAP og mye mer på plass, og alt skal være ferdig mot slutten av året. Vi er bekymret for at for mye vil skje på likt på samme tid mot slutten av 2025, og om det ikke skulle gå bra kan det bli en ganske stor krise, sier han.
Så langt får han tilbakemeldinger fra arbeidsgiver på at prosjektet er i rute, både økonomisk og med tanke på at de tekniske løsningene vil bli ferdig i tide.
– Det er spennende. Jeg er ganske sikker på at det ikke går helt etter planen, for det gjør det jo aldri, sier Homme – litt på fleip.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.