Ny reform skal gi folk bedre Nav-tjenester: Tilliten må utvikles lokalt, sier direktør
Men det er et gap mellom hvordan Nav-ledelsen og de ansatte opplever den reelle medvirkningen.
Tillitsreformen i Nav er et møysommelig arbeid. Silja Ildgruben, administrerende direktør i Nav økonomi stønad, sier det arbeidet må gjennomføres stein for stein.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Regjeringens tillitsreform skal gi bedre tjenester til innbyggerne gjennom å gi større faglig frihet til dem som jobber i førstelinjen i staten og kommunene. Det er de som jobber nærmest brukerne, for eksempel veiledere i Nav og barnevernskonsulenter.
Nav er derfor en viktig del av reformen i staten.
Silja Ildgruben, administrerende direktør i Nav økonomi stønad, påpeker at hvis reformen skal få betydning i Nav, er det fordi man jobber med den enkelte enheten.
– Det er lokalt man må finne ut hvordan man gjennom samarbeid skal utvikle tilliten. Man må starte med å bygge stein på stein, så tror jeg vi vil merke god effekt av tillitsreformen i Nav etter hvert, sier Ildgruben.
Reell medvirkning
Nav har blant annet gjennomført en spørreundersøkelse blant alle NAV-ansatte om hvor og hvordan skoen trykker.
De har og sett på tiltak som kan gi større handlingsrom blant de ansatte som jobber med brukerne.
I undersøkelsen kommer det fram at det er et gap mellom ledernes og de ansattes opplevelse av medvirkning. De ansatte opplever de har mindre reell medvirkning.
– Det er et av funnene vi synes er viktig å synliggjøre. Det bør skape en god diskusjon på den enkelte enheten. Hvis det stemmer, hva kan det gjøres lokalt. For man ønsker å oppnå de samme tingene, understreker Ildgruben.
Lokalt eierskap
Ildgruben sier det viktigste er at alle ledere, tillitsvalgte og ansatte får eierskap til målene i reformen og starte opp arbeidet i sin enhet.
– De må stille spørsmålet; hva er det som utfordrer tilliten hos oss. Og så jobbe med tiltak og forbedringsområder i egen enhet. Så vil vi i virksomhetsnivå, på bakgrunnen av kartleggingene som er gjort, sette i gang tiltak som er etatsovergripende, sier Ildgruben.
Bruke kunnskapen
Navs mål er at de ansatte skal få mer tid til å bruke sin egen kunnskap til å lage gode løsninger for brukerne.
Nav-direktøren sier reformen ikke vil føre til økte budsjetter eller flere stillinger. Etaten må se på hva de kan gjøre for å gi de som jobber nærmest brukeren mulighet til å bruke mer av sin kunnskap.
– Vi må spørre oss selv om hva er det som stopper det i dag? Er det styring på feil ting? Hva er det som utfordrer tilliten i dag? Hva må til for å ta det handlingsrommet som finnes i bruk, sier Ildgruben.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.