JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny reform skal gi folk bedre Nav-tjenester: Tilliten må utvikles lokalt, sier direktør

Men det er et gap mellom hvordan Nav-ledelsen og de ansatte opplever den reelle medvirkningen.
Tillitsreformen i Nav er et møysommelig arbeid. Silja Ildgruben, administrerende direktør i Nav økonomi stønad, sier det arbeidet må gjennomføres stein for stein.

Tillitsreformen i Nav er et møysommelig arbeid. Silja Ildgruben, administrerende direktør i Nav økonomi stønad, sier det arbeidet må gjennomføres stein for stein.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

Regjeringens tillitsreform skal gi bedre tjenester til innbyggerne gjennom å gi større faglig frihet til dem som jobber i førstelinjen i staten og kommunene. Det er de som jobber nærmest brukerne, for eksempel veiledere i Nav og barnevernskonsulenter.

Nav er derfor en viktig del av reformen i staten.

Silja Ildgruben, administrerende direktør i Nav økonomi stønad, påpeker at hvis reformen skal få betydning i Nav, er det fordi man jobber med den enkelte enheten.

– Det er lokalt man må finne ut hvordan man gjennom samarbeid skal utvikle tilliten. Man må starte med å bygge stein på stein, så tror jeg vi vil merke god effekt av tillitsreformen i Nav etter hvert, sier Ildgruben.

Reell medvirkning

Nav har blant annet gjennomført en spørreundersøkelse blant alle NAV-ansatte om hvor og hvordan skoen trykker.

De har og sett på tiltak som kan gi større handlingsrom blant de ansatte som jobber med brukerne.

I undersøkelsen kommer det fram at det er et gap mellom ledernes og de ansattes opplevelse av medvirkning. De ansatte opplever de har mindre reell medvirkning.

– Det er et av funnene vi synes er viktig å synliggjøre. Det bør skape en god diskusjon på den enkelte enheten. Hvis det stemmer, hva kan det gjøres lokalt. For man ønsker å oppnå de samme tingene, understreker Ildgruben.

Lokalt eierskap

Ildgruben sier det viktigste er at alle ledere, tillitsvalgte og ansatte får eierskap til målene i reformen og starte opp arbeidet i sin enhet.

– De må stille spørsmålet; hva er det som utfordrer tilliten hos oss. Og så jobbe med tiltak og forbedringsområder i egen enhet. Så vil vi i virksomhetsnivå, på bakgrunnen av kartleggingene som er gjort, sette i gang tiltak som er etatsovergripende, sier Ildgruben.

Bruke kunnskapen

Navs mål er at de ansatte skal få mer tid til å bruke sin egen kunnskap til å lage gode løsninger for brukerne.

Nav-direktøren sier reformen ikke vil føre til økte budsjetter eller flere stillinger. Etaten må se på hva de kan gjøre for å gi de som jobber nærmest brukeren mulighet til å bruke mer av sin kunnskap.

– Vi må spørre oss selv om hva er det som stopper det i dag? Er det styring på feil ting? Hva er det som utfordrer tilliten i dag? Hva må til for å ta det handlingsrommet som finnes i bruk, sier Ildgruben.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse