SAMMEN PÅ JOBB: Alle i brann- og redningstjenesten ved Torp lufthavn Sandefjord har vært helt eller delvis permittert de siste månedene. Nå kan (fra v.) Silje Svenningsen og Lars Teien Andersen igjen jobbe sammen med kollegene Jon Magne Lea og Øivind Moen, tillitsvalgt i NTL Luftfarten.
Ole Palmstrøm
Permitteringer: Uvanlig turnus løste floka for brannmenn på Torp
På Torp lufthavn Sandefjord gjør en uvanlig turnus og ferieavviklingen at hverdagen ser litt bedre ut enn for noen måneder siden.
merete.jansen@lomedia.no
I det varme sollyset som gir bud om sommer og reising, strekker rullebanen seg tilsynelatende endeløst mot nord og sør. Litt oppe i skråningen, omtrent ved midten av den asfalterte stripen, ligger brann- og redningstjenesten strategisk plassert. Ikke et eneste passasjerfly tar av eller lander i løpet av den timen vi er på besøk.
For de 22 ansatte på denne delen av lufthavna, som alle er medlemmer av NTL, har arbeidshverdagen blitt snudd på hodet: Samtlige har vært helt eller delvis permittert de siste månedene. Lars Teien Andersen og Silje Svenningsen har akkurat begynt å jobbe igjen etter å ha tilbrakt all tid hjemme siden begynnelsen av april:
– Man faller litt på utsiden, så det er utrolig godt å være tilbake, sier Svenningsen.
Sist inn, først ut
Driften av brann- og redningstjenesten er organisert i fire lag med fem personer på hvert. Den ferskeste ansatte på hvert av lagene har måttet gå ut i full permittering, de øvrige har delt på det som var igjen av vakter, noe som betyr at de stort sett har jobbet tilsvarende 40 til 50 prosents stilling.
– Vi syntes det var mest rettferdig om flest mulig kunne jobbe redusert, sier tillitsvalgt Øivind Moen.
Han og kollega Jon Magne Lea er noen av dem som har blitt værende på Torp i hele perioden, men med kortere og færre arbeidsdager. De har hatt mer enn nok å drive på med.
– Dette er jo den mest hektiske tiden på året, sier Moen.
De har blant annet årlig vedlikehold på maskinene som brukes til brøyting på vinteren, alt av grøntområder skal gjøres i stand og rullebaner skal asfalteres og merkes.
– Ja, det er nok å henge fingrene i, men tiden til å få gjort alt er for kort når man bare jobber 40 prosent, sier Lea.
Uvanlig turnus
For å få til en best mulig fordeling av arbeidet på de som er delvis permittert, har fagforeningen gått med på en nokså uvanlig turnus. Arbeidsdagen deles i to hovedøkter, en fra 5.30 til 9.30 og den neste fra 16.30 til 22, med fri midt på dagen.
– Vi har funnet ut at det er bedre å jobbe flere ganger i løpet en og samme dag enn å bare jobbe noen få timer mange dager på rad, sier Moen.
– Vi har vært veldig fleksible og imøtekommende som har snudd oss rundt på dagen og gått med på en slik ordning. Normalt er det fire ukers varslingsfrist for turnusendringer, legger han til.
Sommer uten reisende
Sommeren er vanligvis en hektisk periode med mange passasjerer til og fra Torp. Brann- og redningstjenesten holder seg mest på basen sin, men pleier også å få en del ordens- og førstehjelpsoppdrag i terminalbygget.
Det er høyst usikkert hvor stor trafikken blir denne sommeren, foreløpig er det bare Widerøe og det ungarske selskapet Wizz Air som lander på og tar av fra Sandefjord. Trolig blir det mindre jobbing med passasjerer og ekstra tid til maskiner.
NTL-erne følger spent med på hva politikerne gir av reiseråd og håper det snart kommer flere fly på vingene. Tillitsvalgt Øivind Moen har jobbet på Torp siden 2001 og har aldri sett for seg å havne i dagens situasjon.
– Jeg har alltid betraktet dette som en sikker arbeidsplass. Selv om trafikken har hatt noen små dupper innimellom, har tallene stort sett bare fykt i været.
Stor usikkerhet
De to yngste, som akkurat har kommet tilbake til arbeidsplassen, føler litt ekstra på usikkerheten. Fordi kolleger av dem skal ta ut sommerferie, er de sikret vakter tilsvarende 40 prosents stilling noen måneder framover. Det er de veldig glad for. Men hva skjer til høsten?
– Blir vi 100 prosent permittert igjen etter ferieavviklingen? er noe av det Lars Teien Andersen lurer på.
Han synes det er vanskelig å ikke ha mer forutsigbarhet. Det samme synes kollega Silje Svenningsen.
– Det er ekstra ille når man har en jobb der man trives så godt. Det gikk greit å være hjemme noen måneder, men jeg savnet jo laget mitt som jeg pleier å være så mye sammen med. Så nå er det i hvert fall godt å være her!
De ansatte ved beredskapseneheten ved Sandefjord lufthavn har vært helt, eller delvis permittert under korona-krisa, men er nå er de gradvis på vei tilbake til full jobb. Fra venstre: Silje Svenningsen, Jon Magne Lea, Lars Teien Andersen og nestvaktsjef Øivind Moen, tillitsvalgt i NTL Luftfarten.
Ole Palmstrøm
Vi har vært veldig fleksible og imøtekommende som har snudd oss rundt på dagen og gått med på en slik ordning.
Øivind Moen, tillitsvalgt
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen