M" />

Permitteringer: Uvanlig turnus løste floka for brannmenn på Torp

På Torp lufthavn Sandefjord gjør en uvanlig turnus og ferieavviklingen at hverdagen ser litt bedre ut enn for noen måneder siden.
SAMMEN PÅ JOBB: Alle i brann- og redningstjenesten ved Torp lufthavn Sandefjord har vært helt eller delvis permittert de siste månedene. Nå kan (fra v.) Silje Svenningsen og Lars Teien Andersen igjen jobbe sammen med kollegene Jon Magne Lea og Øivind Moen, tillitsvalgt i NTL Luftfarten.

SAMMEN PÅ JOBB: Alle i brann- og redningstjenesten ved Torp lufthavn Sandefjord har vært helt eller delvis permittert de siste månedene. Nå kan (fra v.) Silje Svenningsen og Lars Teien Andersen igjen jobbe sammen med kollegene Jon Magne Lea og Øivind Moen, tillitsvalgt i NTL Luftfarten.

Ole Palmstrøm

merete.jansen@lomedia.no

I det varme sollyset som gir bud om sommer og reising, strekker rullebanen seg tilsynelatende endeløst mot nord og sør. Litt oppe i skråningen, omtrent ved midten av den asfalterte stripen, ligger brann- og redningstjenesten strategisk plassert. Ikke et eneste passasjerfly tar av eller lander i løpet av den timen vi er på besøk.

For de 22 ansatte på denne delen av lufthavna, som alle er medlemmer av NTL, har arbeidshverdagen blitt snudd på hodet: Samtlige har vært helt eller delvis permittert de siste månedene. Lars Teien Andersen og Silje Svenningsen har akkurat begynt å jobbe igjen etter å ha tilbrakt all tid hjemme siden begynnelsen av april:

– Man faller litt på utsiden, så det er utrolig godt å være tilbake, sier Svenningsen.

Sist inn, først ut

Driften av brann- og redningstjenesten er organisert i fire lag med fem personer på hvert. Den ferskeste ansatte på hvert av lagene har måttet gå ut i full permittering, de øvrige har delt på det som var igjen av vakter, noe som betyr at de stort sett har jobbet tilsvarende 40 til 50 prosents stilling.

– Vi syntes det var mest rettferdig om flest mulig kunne jobbe redusert, sier tillitsvalgt Øivind Moen.

Han og kollega Jon Magne Lea er noen av dem som har blitt værende på Torp i hele perioden, men med kortere og færre arbeidsdager. De har hatt mer enn nok å drive på med.

– Dette er jo den mest hektiske tiden på året, sier Moen.

De har blant annet årlig vedlikehold på maskinene som brukes til brøyting på vinteren, alt av grøntområder skal gjøres i stand og rullebaner skal asfalteres og merkes.

– Ja, det er nok å henge fingrene i, men tiden til å få gjort alt er for kort når man bare jobber 40 prosent, sier Lea.

Uvanlig turnus

For å få til en best mulig fordeling av arbeidet på de som er delvis permittert, har fagforeningen gått med på en nokså uvanlig turnus. Arbeidsdagen deles i to hovedøkter, en fra 5.30 til 9.30 og den neste fra 16.30 til 22, med fri midt på dagen.

– Vi har funnet ut at det er bedre å jobbe flere ganger i løpet en og samme dag enn å bare jobbe noen få timer mange dager på rad, sier Moen.

– Vi har vært veldig fleksible og imøtekommende som har snudd oss rundt på dagen og gått med på en slik ordning. Normalt er det fire ukers varslingsfrist for turnusendringer, legger han til.

Sommer uten reisende

Sommeren er vanligvis en hektisk periode med mange passasjerer til og fra Torp. Brann- og redningstjenesten holder seg mest på basen sin, men pleier også å få en del ordens- og førstehjelpsoppdrag i terminalbygget.

Det er høyst usikkert hvor stor trafikken blir denne sommeren, foreløpig er det bare Widerøe og det ungarske selskapet Wizz Air som lander på og tar av fra Sandefjord. Trolig blir det mindre jobbing med passasjerer og ekstra tid til maskiner.

NTL-erne følger spent med på hva politikerne gir av reiseråd og håper det snart kommer flere fly på vingene. Tillitsvalgt Øivind Moen har jobbet på Torp siden 2001 og har aldri sett for seg å havne i dagens situasjon.

– Jeg har alltid betraktet dette som en sikker arbeidsplass. Selv om trafikken har hatt noen små dupper innimellom, har tallene stort sett bare fykt i været.

Stor usikkerhet

De to yngste, som akkurat har kommet tilbake til arbeidsplassen, føler litt ekstra på usikkerheten. Fordi kolleger av dem skal ta ut sommerferie, er de sikret vakter tilsvarende 40 prosents stilling noen måneder framover. Det er de veldig glad for. Men hva skjer til høsten?

– Blir vi 100 prosent permittert igjen etter ferieavviklingen? er noe av det Lars Teien Andersen lurer på.

Han synes det er vanskelig å ikke ha mer forutsigbarhet. Det samme synes kollega Silje Svenningsen.

– Det er ekstra ille når man har en jobb der man trives så godt. Det gikk greit å være hjemme noen måneder, men jeg savnet jo laget mitt som jeg pleier å være så mye sammen med. Så nå er det i hvert fall godt å være her!

De ansatte ved beredskapseneheten ved Sandefjord lufthavn har vært helt, eller delvis permittert under korona-krisa, men er nå er de gradvis på vei tilbake til full jobb.  Fra venstre: Silje Svenningsen, Jon Magne Lea, Lars Teien Andersen og nestvaktsjef Øivind Moen, tillitsvalgt i NTL Luftfarten.

De ansatte ved beredskapseneheten ved Sandefjord lufthavn har vært helt, eller delvis permittert under korona-krisa, men er nå er de gradvis på vei tilbake til full jobb. Fra venstre: Silje Svenningsen, Jon Magne Lea, Lars Teien Andersen og nestvaktsjef Øivind Moen, tillitsvalgt i NTL Luftfarten.

Ole Palmstrøm

Vi har vært veldig fleksible og imøtekommende som har snudd oss rundt på dagen og gått med på en slik ordning.

Øivind Moen, tillitsvalgt

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse