Fjernstyrte flyplasser:
Snart kan Nebojsa (31) styre 15 flyplasser fra tårnet i Bodø
I tre år satt Nebojsa Petkov i tårnet på flyplassen i Berlevåg og koordinerte informasjonen flyene trengte for å ta av og lande. Nå gjør han samme jobben fra Bodø, 700 km unna i luftlinje.
MANGE SAMLET: Etter hvert skal 15 norske flyplasser overvåkes og styres fra ett og samme sted.
Ole Palmstrøm
merete.jansen@lomedia.no
Lyset er dempet, blålig. Mye av det stammer fra 150 skjermer, plassert i halvsirkel rundt ti store pulter. På noen av flatene ser man rett ut på flystripen i Mehamn, Rørvik og Namsos. Det er ingen fly i sikte, bare skyer og fugler beveger seg over himmelen.
Vi er inne i det som sies å være verdens mest avanserte fjernstyrte tårn, eller «remote tower», der 15 lufthavner skal kunne styres parallelt. Fire av dem ledes allerede på lang avstand, fra en midlertidig sentral på Bodø lufthavn.
Neste sommer skal all aktivitet inn i dette nyoppussede lokalet som Avinor har bygget for å spare penger og effektivisere flydriften.
– Vi gleder oss til å komme i gang for fullt, smiler Nebojsa Petkov (31).
SJEKKE DETALJER: Ved hjelp av et bevegelig kamera med kraftig zoom, kan Petkov sjekke detaljer over alt i terrenget ved flyplassen, på rullebanen og i luftrommet.
Ole Palmstrøm
Foreløpig fjernstyrer han bare én lufthavn, men etter hvert skal han lære seg å håndtere flere på en gang.
Det er Berlevåg, helt nordøst i Finnmark, han kjenner klart best. Denne er allerede overført til Bodø, i likhet med Røst, Vardø og Hasvik. Etter hvert skal altså elleve andre slå følge.
Dekning: Norge henger etter Europa i 5G-utbyggingen
Full oversikt over alt som skjer
Petkovs jobb er i hovedsak å bidra til at pilotene har all den informasjon de trenger for å ta av, lande og bevege seg i luftrommet over flyplassene.
AFIS-fullmektig heter stillingen, der AFIS står for Aerodrome Flight Information Service.
– Noen ganger blir vi tatt for å være flyveledere, men det er spesielt én ting som skiller oss; de kan gi instrukser til pilotene, det kan ikke vi.
Når Petkov er på vakt, følger han blant annet med på vær og vind og på hvor ulike fly og helikoptre beveger seg i forhold til hverandre. Han holder også øye med dyr og fugler som kan komme i veien for flyene.
ALLE SLAGS FORHOLD: Infrarødt lys i kameraene hjelper de ansatte med å se hva som skjer selv i mørket og på dager med dårlig sikt.
Ole Palmstrøm
I Berlevåg hadde han god utsikt fra tårnet rett ved flystripen. Nå har han enda bedre oversikt via kameraene som er montert på en høy stang i terrenget.
Han trenger ikke engang å vri på stolen sin i Bodø for å få et 360 graders overblikk, komprimert til 150 grader på de ti skjermene som står side om side. Et av kameraene roterer fem ganger i sekundet og tar så mange bilder at man har en opplevelse av å se omgivelsene i direkte film.
Ved hjelp av joysticken på arbeidspulten kan han få et annet kamera til å bevege seg opp og ned og zoome inn på gjenstander som befinner seg veldig langt borte. Petkov demonstrerer ved å gå tett på en av bilene som står parkert flere hundre meter unna. Ikke bare registreringsnummeret, men også navnet på forhandleren, blir godt lesbart.
Fikk du med deg denne? Krasjlanding for reiselivet, eller ny luft under vingene? Dette mener ansatte som lever av flytrafikken
Dobbelt så lenge i Berlevåg
Det er tydelig at det kribler i fingrene hans etter å ta i bruk alle de nye instrumentene for fullt. Egentlig skulle det skjedd for lengst.
Da Nebojsa Petkov flyttet til Berlevåg i november 2017, trodde han at han skulle videre til Bodø etter halvannet år. Det tok omtrent dobbelt så lang tid, på grunn av stadige tekniske utsettelser i utformingen av det nye utstyret.
Dermed rakk han i hvert fall å bli godt kjent på den værharde finnmarkskysten:
– Det har vært en utrolig opplevelse, noe helt utenom det vanlige. Jeg er jo født i Kroatia og oppvokst på Sørlandet, så det er ingen ting i meg som lengter etter «nord». Jeg unner likevel alle å ha bodd i Finnmark. Men når det er sagt: nå var jeg glad for å flytte fra kulden og mørket.
Petkov, som er NTL-tillitsvalgt for AFIS-fullmektigene, har forståelse for at ikke alle har satt like stor pris på at de minst trafikkerte flyplassene mister flytårnene:
– De som har etablert seg mer permanent med familien, får en langt større omveltning enn oss som har bosatt oss midlertidig.
HELE MEHAMN I ETT BILDE: Når han sitter foran de 10 skjermene, kan Nebojsa Petkov se det samme som en som sitter i tårnet i Mehavn. Men han slipper å snu seg, for 360 grader er lagt inn på en visning på 150 grader.
Ole Palmstrøm
Av de tre som jobbet i Berlevåg, har én blitt med ham til Bodø. Den tredje har under fem år igjen til pensjonsalder og har fått en annen stilling ved flyplassen.
– Han har røttene sine i området og har jobbet der i flere tiår. Jeg synes Avinor har strukket seg langt for å tilrettelegge for de som ikke ønsker å flytte på seg. Det kan så klart diskuteres om de har strukket seg langt nok.
Nedleggelser: Regjeringen vil vurdere framtiden til Moss Lufthavn Rygge
Negativ opplevelse i overgangen
For de som var innstilt på å få Bodø som arbeidssted, ble oppstarten vanskeligere enn først tenkt.
– Alle forsinkelsene har vært prosjektets ømme punkt. Man hadde jo tilpasset planene sine etter en viss tidsplan. Man hadde for eksempel valgt å kjøpe, eller ikke kjøpe, hus og bil. Så kom det stadig nye utsettelser. Sånn sett har prosjektet startet litt på den negative siden. Vi må gjennom en fase først hvor alt dette må prosesseres, så kan vi ta neste steg, sier Petkov.
Samtidig understreker han at det langt fra er noen negativ stemning på jobben. Og selv ser han bare framover og gleder seg til å ta i bruk den nye sentralen.
Han trykker på knapper og vrir på joysticken for å demonstrere alle de flotte, nye mulighetene. En av dem er infrarøde stråler i kameraene:
– Det er en av de største fordelene; at man ser «alt» selv når det er mørkt og når sikten er elendig.
En annen nyvinning er MTI-teknologi, Moving Target Indicator, som kjenner igjen objekter som beveger seg på bakken og i luften og kan sette merkelapper på disse.
Petkov nevner også flere ganger begrepet «augmentet reality», eller forbedret virkelighet. Kombinasjonen av statisk og dynamisk informasjon som legges oppå hverandre, gjør at man sitter igjen med flere opplysninger enn det øyet er i stand til å oppfatte.
Det er i det hele tatt så mye informasjon det er mulig å hente inn, at man kan lure på hva som er nytteverdien. Nebojsa Petkov sier at det vet man ikke helt.
– Vi har fått et system som dekker alt vi trenger – pluss litt til. Dette er nok bare begynnelsen!
Ole Palmstrøm
AFIS-fullmektig
• AFIS står for Aerodrome Flight Information Service, lokal flygeinformasjonstjeneste
• Har sin arbeidsplass i tårnet eller i et tårnsenter
• Gir informasjon om annen trafikk, vind, rullebaneforhold og vær.
• Grunnopplæringen med teoriundervisning og simulatortrening, foregår ved Entry Point North i Malmø og tar omtrent 4 måneder
• Avinor har 18 måneders plikttjeneste etter ferdig utdannelse
Kilde: Avinor og Wikipedia
Bodø Remote Towers Centre
• I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene.
• Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.
• I framtiden venter Avinor at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon – noe som gir store muligheter for effektivisering.
Kilde: Avinor
Avinor har strukket seg langt for å tilrettelegge for de som ikke ønsker å flytte på seg.
Nebojsa Petkov
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.
Flere saker
AFIS-fullmektig
• AFIS står for Aerodrome Flight Information Service, lokal flygeinformasjonstjeneste
• Har sin arbeidsplass i tårnet eller i et tårnsenter
• Gir informasjon om annen trafikk, vind, rullebaneforhold og vær.
• Grunnopplæringen med teoriundervisning og simulatortrening, foregår ved Entry Point North i Malmø og tar omtrent 4 måneder
• Avinor har 18 måneders plikttjeneste etter ferdig utdannelse
Kilde: Avinor og Wikipedia
Bodø Remote Towers Centre
• I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene.
• Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.
• I framtiden venter Avinor at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon – noe som gir store muligheter for effektivisering.
Kilde: Avinor