JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MANGE SAMLET: Etter hvert skal 15 norske flyplasser overvåkes og styres fra ett og samme sted.

MANGE SAMLET: Etter hvert skal 15 norske flyplasser overvåkes og styres fra ett og samme sted.

Ole Palmstrøm

Fjernstyrte flyplasser:

Snart kan Nebojsa (31) styre 15 flyplasser fra tårnet i Bodø

I tre år satt Nebojsa Petkov i tårnet på flyplassen i Berlevåg og koordinerte informasjonen flyene trengte for å ta av og lande. Nå gjør han samme jobben fra Bodø, 700 km unna i luftlinje.


16.11.2021
07:00
16.11.2021 11:14

merete.jansen@lomedia.no

Lyset er dempet, blålig. Mye av det stammer fra 150 skjermer, plassert i halvsirkel rundt ti store pulter. På noen av flatene ser man rett ut på flystripen i Mehamn, Rørvik og Namsos. Det er ingen fly i sikte, bare skyer og fugler beveger seg over himmelen.

Vi er inne i det som sies å være verdens mest avanserte fjernstyrte tårn, eller «remote tower», der 15 lufthavner skal kunne styres parallelt. Fire av dem ledes allerede på lang avstand, fra en midlertidig sentral på Bodø lufthavn.

Neste sommer skal all aktivitet inn i dette nyoppussede lokalet som Avinor har bygget for å spare penger og effektivisere flydriften.

– Vi gleder oss til å komme i gang for fullt, smiler Nebojsa Petkov (31).

SJEKKE DETALJER: Ved hjelp av et bevegelig kamera med kraftig zoom, kan Petkov sjekke detaljer over alt i terrenget ved flyplassen, på rullebanen og i luftrommet.

SJEKKE DETALJER: Ved hjelp av et bevegelig kamera med kraftig zoom, kan Petkov sjekke detaljer over alt i terrenget ved flyplassen, på rullebanen og i luftrommet.

Ole Palmstrøm

Foreløpig fjernstyrer han bare én lufthavn, men etter hvert skal han lære seg å håndtere flere på en gang.

Det er Berlevåg, helt nordøst i Finnmark, han kjenner klart best. Denne er allerede overført til Bodø, i likhet med Røst, Vardø og Hasvik. Etter hvert skal altså elleve andre slå følge.

Dekning: Norge henger etter Europa i 5G-utbyggingen

Full oversikt over alt som skjer

Petkovs jobb er i hovedsak å bidra til at pilotene har all den informasjon de trenger for å ta av, lande og bevege seg i luftrommet over flyplassene.

AFIS-fullmektig heter stillingen, der AFIS står for Aerodrome Flight Information Service.

– Noen ganger blir vi tatt for å være flyveledere, men det er spesielt én ting som skiller oss; de kan gi instrukser til pilotene, det kan ikke vi.

Når Petkov er på vakt, følger han blant annet med på vær og vind og på hvor ulike fly og helikoptre beveger seg i forhold til hverandre. Han holder også øye med dyr og fugler som kan komme i veien for flyene.

ALLE SLAGS FORHOLD: Infrarødt lys i kameraene hjelper de ansatte med å se hva som skjer selv i mørket og på dager med dårlig sikt.

ALLE SLAGS FORHOLD: Infrarødt lys i kameraene hjelper de ansatte med å se hva som skjer selv i mørket og på dager med dårlig sikt.

Ole Palmstrøm

I Berlevåg hadde han god utsikt fra tårnet rett ved flystripen. Nå har han enda bedre oversikt via kameraene som er montert på en høy stang i terrenget.

Han trenger ikke engang å vri på stolen sin i Bodø for å få et 360 graders overblikk, komprimert til 150 grader på de ti skjermene som står side om side. Et av kameraene roterer fem ganger i sekundet og tar så mange bilder at man har en opplevelse av å se omgivelsene i direkte film.

Ved hjelp av joysticken på arbeidspulten kan han få et annet kamera til å bevege seg opp og ned og zoome inn på gjenstander som befinner seg veldig langt borte. Petkov demonstrerer ved å gå tett på en av bilene som står parkert flere hundre meter unna. Ikke bare registreringsnummeret, men også navnet på forhandleren, blir godt lesbart.

Fikk du med deg denne? Krasjlanding for reiselivet, eller ny luft under vingene? Dette mener ansatte som lever av flytrafikken

Dobbelt så lenge i Berlevåg

Det er tydelig at det kribler i fingrene hans etter å ta i bruk alle de nye instrumentene for fullt. Egentlig skulle det skjedd for lengst.

Da Nebojsa Petkov flyttet til Berlevåg i november 2017, trodde han at han skulle videre til Bodø etter halvannet år. Det tok omtrent dobbelt så lang tid, på grunn av stadige tekniske utsettelser i utformingen av det nye utstyret.

Dermed rakk han i hvert fall å bli godt kjent på den værharde finnmarkskysten:

– Det har vært en utrolig opplevelse, noe helt utenom det vanlige. Jeg er jo født i Kroatia og oppvokst på Sørlandet, så det er ingen ting i meg som lengter etter «nord». Jeg unner likevel alle å ha bodd i Finnmark. Men når det er sagt: nå var jeg glad for å flytte fra kulden og mørket.

Petkov, som er NTL-tillitsvalgt for AFIS-fullmektigene, har forståelse for at ikke alle har satt like stor pris på at de minst trafikkerte flyplassene mister flytårnene:

– De som har etablert seg mer permanent med familien, får en langt større omveltning enn oss som har bosatt oss midlertidig.

HELE MEHAMN I ETT BILDE: Når han sitter foran de 10 skjermene, kan Nebojsa Petkov se det samme som en som sitter i tårnet i Mehavn. Men han slipper å snu seg, for 360 grader er lagt inn på en visning på 150 grader.

HELE MEHAMN I ETT BILDE: Når han sitter foran de 10 skjermene, kan Nebojsa Petkov se det samme som en som sitter i tårnet i Mehavn. Men han slipper å snu seg, for 360 grader er lagt inn på en visning på 150 grader.

Ole Palmstrøm

Av de tre som jobbet i Berlevåg, har én blitt med ham til Bodø. Den tredje har under fem år igjen til pensjonsalder og har fått en annen stilling ved flyplassen.

– Han har røttene sine i området og har jobbet der i flere tiår. Jeg synes Avinor har strukket seg langt for å tilrettelegge for de som ikke ønsker å flytte på seg. Det kan så klart diskuteres om de har strukket seg langt nok.

Nedleggelser: Regjeringen vil vurdere framtiden til Moss Lufthavn Rygge

Negativ opplevelse i overgangen

For de som var innstilt på å få Bodø som arbeidssted, ble oppstarten vanskeligere enn først tenkt.

– Alle forsinkelsene har vært prosjektets ømme punkt. Man hadde jo tilpasset planene sine etter en viss tidsplan. Man hadde for eksempel valgt å kjøpe, eller ikke kjøpe, hus og bil. Så kom det stadig nye utsettelser. Sånn sett har prosjektet startet litt på den negative siden. Vi må gjennom en fase først hvor alt dette må prosesseres, så kan vi ta neste steg, sier Petkov.

Samtidig understreker han at det langt fra er noen negativ stemning på jobben. Og selv ser han bare framover og gleder seg til å ta i bruk den nye sentralen.

Han trykker på knapper og vrir på joysticken for å demonstrere alle de flotte, nye mulighetene. En av dem er infrarøde stråler i kameraene:

– Det er en av de største fordelene; at man ser «alt» selv når det er mørkt og når sikten er elendig.

En annen nyvinning er MTI-teknologi, Moving Target Indicator, som kjenner igjen objekter som beveger seg på bakken og i luften og kan sette merkelapper på disse.

Petkov nevner også flere ganger begrepet «augmentet reality», eller forbedret virkelighet. Kombinasjonen av statisk og dynamisk informasjon som legges oppå hverandre, gjør at man sitter igjen med flere opplysninger enn det øyet er i stand til å oppfatte.

Det er i det hele tatt så mye informasjon det er mulig å hente inn, at man kan lure på hva som er nytteverdien. Nebojsa Petkov sier at det vet man ikke helt.

– Vi har fått et system som dekker alt vi trenger – pluss litt til. Dette er nok bare begynnelsen!

Ole Palmstrøm

AFIS-fullmektig

• AFIS står for Aerodrome Flight Information Service, lokal flyge­informasjonstjeneste

• Har sin arbeidsplass i tårnet eller i et tårnsenter

• Gir informasjon om annen trafikk, vind, rullebaneforhold og vær.

• Grunnopplæringen med teoriundervisning og simulatortrening, foregår ved Entry Point North i Malmø og tar omtrent 4 måneder

• Avinor har 18 måneders plikttjeneste etter ferdig utdannelse

Kilde: Avinor og Wikipedia

Bodø Remote Towers Centre

• I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene.

• Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.

• I framtiden venter Avinor at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon – noe som gir store muligheter for effektivisering.

Kilde: Avinor

Avinor har strukket seg langt for å ­tilrettelegge for de som ikke ønsker å flytte på seg.

Nebojsa Petkov

16.11.2021
07:00
16.11.2021 11:14

AFIS-fullmektig

• AFIS står for Aerodrome Flight Information Service, lokal flyge­informasjonstjeneste

• Har sin arbeidsplass i tårnet eller i et tårnsenter

• Gir informasjon om annen trafikk, vind, rullebaneforhold og vær.

• Grunnopplæringen med teoriundervisning og simulatortrening, foregår ved Entry Point North i Malmø og tar omtrent 4 måneder

• Avinor har 18 måneders plikttjeneste etter ferdig utdannelse

Kilde: Avinor og Wikipedia

Bodø Remote Towers Centre

• I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene.

• Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.

• I framtiden venter Avinor at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon – noe som gir store muligheter for effektivisering.

Kilde: Avinor




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker