JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Legene må sende skjema i posten:

Tungvint system gjør at leger ikke melder fra om pasientenes jobbrelaterte sykdommer, mener Arbeidstilsynet

Hvert år rapporteres rundt 2.000 meldinger om arbeidsrelatert sykdom til Arbeidstilsynet, men de siste årene har antall meldinger gått ned. Overlege Tonje Strømholm frykter at papirmølla er årsaken til at leger kvier seg for å rapportere inn tilfellene.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Colourbox.com

nina.hanssen@lomedia.no

Tonje Strømholm som er arbeidsmedisiner i Arbeidstilsynet og har ansvar for registret for meldinger som kommer fra leger om arbeidsrelaterte sykdommer. Nå kommer det færre rapporter om at dette skyldes arbeidet.

Strømholm mener det er en flaskehals i systemet som gjør at leger ikke sender inn: Nemlig at de må bruke vanlig post.

– Det er ganske spesielt at det i 2019 ikke er mulig for leger å rapportere dette inn digitalt. Det er nå slik at alle leger har meldeplikt på eget meldeskjema som sendes fysisk i posten til Arbeidstilsynet, sier hun.

Strømholm tror det blir for tungvint for legene.

– Leger må fylle ut meldeskjemaet og sende inn når det er snakk om arbeidsrelatert sykdom. Det kan være støy-eksponering som fører til nedsatt hørsel, eller andre utfordringer på arbeidsplassen. Men bare rundt 5 prosent av legene rapporterer inn meldinger. Da får vi heller ikke gjort noe med disse utfordringene, sier hun.

Hvert år får 20.000 den dødelige lungesykdommen – disse yrkesgruppene er mest utsatt

Viktig å melde fra

Strømholm synes det er spesielt at det kommer færre og færre meldinger i et hektisk arbeidsmarked. Hun skulle ønske at flere leger var mer bevisste på hvor viktig det er å melde fra for å få et bedre og mer helsefremmende arbeidsliv.

– Først når tilfeller av arbeidsrelatert sykdom blir rapportert inn, kan vi i Arbeidstilsynet følge opp og eventuelt gi arbeidsgiver pålegg om å utbedre arbeidsmiljøforholdene, sier hun.

Strømholm mener det ikke er alle arbeidsgivere som har den helsefaglige kompetansen som skal til for å forebygge at ansatte blir syke. Da trenger de hjelp fra legene og bedriftshelsetjenestene for å få det til.

Tall fra Arbeidstilsynet viser at arbeidsgivere som får hjelp fra bedriftshelsetjenesten får færre pålegg.

– Meldinger fra legene kan avdekke arbeidsrelatert sykdom og bidra til å rette på helseskadelig forhold på arbeidsplasser, sier Strømholm.

Sykehuset Innlandet registrerte 1.000 brudd på arbeidsmiljøloven på seks måneder

Flest rapporter fra industrien

I 2017 kom det flest meldinger om tilfeller fra industrien (28 prosent), mens bygg og anlegg sto for 20 prosent av tilfellene.

På tredje plass kommer varehandel og reparasjon av motorvogner og tilfeller fra offentlig administrasjon og forsvar, trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning og bergverksdrift og utvinning.

Strømholm har en rekke eksempel på slike saker. Blant annet nevner hun en arbeidstaker som arbeidet med overflatebehandling av maskinutstyr og fikk påvist kontakteksem.

– De kjemiske stoffene han arbeidet med hadde framkalt hudreaksjoner. Dette ble meldt til Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet fulgte deretter opp meldingen med et tilsyn i virksomheten. Det kom her fram at arbeidsgiveren ikke hadde kartlagt arbeidsoppgavene eller vurdert risikoen ved å arbeide med kjemiske stoffer. De manglet i tillegg rutine for å følge opp sykefravær, sier hun.

Bedriften fikk pålegg om å få orden på dette og fikk også pålegg om å la bedriftshelsetjenesten hjelpe til når de skulle kartlegge, vurdere risiko og lage rutine for å følge opp sykefravær.

Departementet: – En enklere meldeprosess er et mål

– Det er ingen grunn til å tvile på Arbeidstilsynets antakelse om at en manuell meldeprosess kan være medvirkende til at få leger melder fra om arbeidsrelatert sykdom. En enklere meldeprosess, der legen uten ekstra arbeid kan melde direkte via utfylling av den elektroniske pasientjournalen, er et mål, opplyser seniorrådgiver Trond Rasmussen i Arbeidsdepartementet til FriFagbevegelse.

Han sier videre at departementet er kjent med at Arbeidstilsynet over lengre tid har jobbet for å få digitalisert denne meldeprosessen, men at dette behovet dessverre ikke har blitt prioritert hos leverandører av elektronisk pasientjournal.

Andre og større prosjekter, som for eksempel elektronisk resept, sykemeldingsprosess med mer har så langt blitt prioritert foran.

– Både Arbeidstilsynet og departementet vil arbeide videre med sikte på å oppnå et enklere og mer oppdatert meldesystem for arbeidsrelatert sykdom, sier Rasmussen.

FORENKLING: Overlege Tonje Strømholm i Arbeidstilsynet frykter underrapportering av yrkesrelaterte helseplager på grunn av tungvint rapporteringssystem for legene.

FORENKLING: Overlege Tonje Strømholm i Arbeidstilsynet frykter underrapportering av yrkesrelaterte helseplager på grunn av tungvint rapporteringssystem for legene.

Nina Hanssen

Melding til Arbeidstilsynet

• Legen skal melde all sykdom som legen antar skyldes arbeidssituasjonen til pasienten, skriftlig til Arbeidstilsynet.

• Legen må selv velge hva slags tilfeller som bør meldes. Det er like relevant å melde muskel- og skjelettlidelser og psykiske lidelser, som lungesykdom eller kreft.

• Hensikten er at leger skal melde dersom man mistenker en årsakssammenheng mellom arbeid og sykdom.

En melding innebærer ikke at det er tatt stilling til om årsakssammenhengen er sikker og krever ingen fullstendig forhåndsutredning.

Se også statistikken over arbeidsrelaterte sykdommer de siste årene

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Melding til Arbeidstilsynet

• Legen skal melde all sykdom som legen antar skyldes arbeidssituasjonen til pasienten, skriftlig til Arbeidstilsynet.

• Legen må selv velge hva slags tilfeller som bør meldes. Det er like relevant å melde muskel- og skjelettlidelser og psykiske lidelser, som lungesykdom eller kreft.

• Hensikten er at leger skal melde dersom man mistenker en årsakssammenheng mellom arbeid og sykdom.

En melding innebærer ikke at det er tatt stilling til om årsakssammenhengen er sikker og krever ingen fullstendig forhåndsutredning.

Se også statistikken over arbeidsrelaterte sykdommer de siste årene