JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet

Veiansatte føler seg ikke tatt på alvor

Inger Sigridnes som leder NTL Veg sier at budsjettforslaget ikke innfrir forventningene i år heller.
Leder Inger Sigridnes i NTL Veg sier Vegvesenet burde hatt mer penger, blant annet for å sikre veiene for mer ekstremvêr.

Leder Inger Sigridnes i NTL Veg sier Vegvesenet burde hatt mer penger, blant annet for å sikre veiene for mer ekstremvêr.

Ole Palmstrøm

nina.hanssen@lomedia.no

– Budsjettet øker med 8,6 prosent, og møter således langt på vei lønns- og prisveksten, men heller ikke mer, sier leder Inger Sigridnes i NTL Veg.

NTL Veg er en av de største fagforeningene i Statens vegvesen med sine vel 900 medlemmer, og organiserer alle yrkesgrupper i staten og i virksomheter med offentlig tilknytning.

– Det er smått med penger til nye utbyggingsprosjekter, og vi får heller ikke det vi trenger til drift og vedlikehold eller videre satsing på teknologiutvikling, sier hun om forslaget som ble framlagt av finansministeren i dag.

River seg i håret

Sigridnes sier at hennes medlemmer er opptatt av å ha rammevilkår for å drive målrettet og kostnadseffektivt.

– Nå river de seg i håret over at politikerne er villige til å bruke milliarder på administrativt tullball og oppsplitting, men er kjipe på pengene for å få lagt nye rør med større diameter som kan ta unna større vannmengder, og således forebygge mot et våtere og villere klima, som vi vet vi har i vente, sier hun.

Oppsplitting koster dyrt

Med dette bakteppet hadde ikke Sigridnes særlig optimistiske tanker foran budsjettfremleggingen.

– Vi har ikke penger til utvikling nå, men så er det vel heller ikke annet å vente, gitt den oppsplittingen vi har fått i vegsektoren, med Nye Veier, 15 fylkes-vegvesen, OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid) og så videre, sier hun.

Sigridnes understreker at denne oppsplittingen koster milliarder hvert år, som da ikke kan brukes ute på veiene.

Vedlikehold er avgjørende

Den driftige tillitsvalgte i NTL Veg er bekymret for fremtiden.

– Drift og vedlikehold er helt avgjørende for å unngå enormt større kostnader i fremtiden. Vår jobb er å sikre vår infrastruktur som veier, bruer og andre ting, legger hun til.

Hennes medlemmer er opptatt av samfunnssikkerhet og beredskap, men ifølge Sigridnes så opplever de nå at budsjettene ikke tar tilstrekkelig høyde for deres behov.

Vil veksle inn innleide med faste ansatte

En ting hun mener er oppløftende er at departementet nå har gått bort fra kravet om maksimalt 4500 ansatte i etaten.

– Dette gir oss mulighet for å veksle inn noen av de tusen innleide med egne ansatte, og det er veldig bra for det vil spare oss for mange millioner og bidra til å sikre en bedre og mer stabil kompetanse, avslutter Sigridnes.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse