JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Økt skatt på kjøregodtgjørelsen i 2017

– Avisbudene risikerer å måtte slutte i jobben

I 2017 reduseres kjøregodtgjørelsen med enda 30 øre. Transportarbeiderforbundets leder mener dette kan bety vesentlige utgifter for avisbudene.
Et avisbud vil ofte bruke mer drivstoff, fordi det må fraktes store mengder med post. Thore Nybruket (bildet) er en av de som er i faresonen for å bli rammet av skatteomleggingen

Et avisbud vil ofte bruke mer drivstoff, fordi det må fraktes store mengder med post. Thore Nybruket (bildet) er en av de som er i faresonen for å bli rammet av skatteomleggingen

Fride Gjedebo Gjertsen

fride.gjedebo.gjertsen@lomedia.no

– Konsekvensen kan bli at folk ikke har råd til å jobbe lengre, siden utgiftsdekningene ved bruk av egen bil ikke er lønnsomt lengre. Det er avisbudene selv som holder egen bil i distribusjon og det er de som bærer skadene, forteller forbundslederen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Lars Johnsen.

LO Stat og YS Stat: – Urimelig angrep på en framforhandlet avtale

Nå øker Siv skatten på jobbkjøring med egen bil

De som rammes hardest, er ifølge Johnsen avisbudene som kjører på landeveiene utenfor de store byene. På slike steder kan det være betydelig mange mil hver dag for å distribuerer aviser som rammes av endringene.

Den skattefrie delen av kjøregodtgjørelsen vil i 2017 reduseres fra 3,80 kroner til 3,50 kroner per kilometer. Dette vil ifølge Autogear påføre de gjeldene bilistene 200 millioner kroner i økt skatt. I tillegg økes drivstoffavgiftene.

Forbundsleder i NTF Lars M. Johnsen synes skatteomleggingen i statsbudsjettet 2017 flår de fattige.

Forbundsleder i NTF Lars M. Johnsen synes skatteomleggingen i statsbudsjettet 2017 flår de fattige.

Roy Ervin Solstad

Ikke rettferdig sats

– Kjøringen avisbudene gjennomfører i arbeidstiden blir regnet til å være på lik linje med en vanlig tjeneste reise og er under det samme skatteregimet, forteller Johnsen.

Han forklarer at dette kan medføre betydelige summer for enkelt personer i avisbud bransjen, men at det varier veldig.

Det finnes alt fra gående til kjørende bud og rutenes utforming påvirker i stor grad utgiftene.

Avstand mellom leveringsstedene, veiforhold og vekten til produktene er faktorer som kan øke drivstoffbruket, i tillegg til mange stopp og start. Samtidig er slitasjefaren på bilen større hos avisbudene, fordi mange kjører på utfordrende veier i alt salgs være. De ansatte jobber og mye på nattestid, før brøyting eller liknende er blitt gjennomført.

– Statens satser er en utgiftsdekning for ansatte som har behov for å frakte seg selv fra et sted til et annet, ikke for å drive avisdistribusjon eller annen varelevering. For denne typen kjøring burde både satsene og skattefradraget vært betydelig høyere. Dette er noe avisbudene må gjøre for å utføre jobben sin. Det er ikke sånn at det er en fordel som beskattes her, sier Johnsen.

Avisbudene må mye inn og ut av bilen, dette kan også føre til slitasjesakder.

Avisbudene må mye inn og ut av bilen, dette kan også føre til slitasjesakder.

Fride Gjedebo Gjertsen

• Reportasje: – Vi avisbud er et spesielt folkeslag

Press fra arbeidsgivere

Forbundslederen mener at dette økte skattefradraget kan føre til at arbeidsgivere prøver å presse avisbudene over til å bli selvstendig næringsdrivende.

– På den måten kan de få en friere mulighet til å utgiftsføre disse kostnadene. Men dette vil på andre måter kunne føre til en enda mer uheldig situasjon økonomisk sett, forteller han.

Andre som kan rammes er de innenfor distribusjon og da høyst sannsynlig de som driver enbilsbedrifter og er selvstendig næringsdrivende.

Flår de fattige

– Generelt så ser vi jo at hele skatteomleggingen nå har vært å flå de fattige og gi til de rike. Dette er en av de mer groteske eksemplene der de skal redde statsbudsjettet ved å la det gå utover de svakere gruppene i samfunnet. Vi ser nå at Siv og partiene som er mot skatter og avgifter står fram med sitt ansikt; de er imot skattelegging av sine egne venner, men lar heller folk flest få svi, sier Johnsen.

Transportarbeideren har tidligere besøkt Thore Nybruket, som er avisbud å Rørvik. Nybruket har ikke rukket å se nøye på hvilke betydning reduksjonen kan ha for hans jobbhverdag, men tror slikt kan vekke mye oppstyr.

– Det er nok mange som finner dette er vanskelig å akseptere. Hvis man ser på slitasjen bilen utsettes for, så går man nesten i minus med kjøregodtgjørelsen, sier Nybruket.

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

– Er en bred skattelettelse

Statssekretær, Jørgen Næsje (FrP), forteller at den reduserte kjøregodtgjørelse er et resultat av enigheten om statsbudsjettet for 2017 fremforhandlet i Stortinget, og at regjeringen ikke foreslo dette i sitt forslag til budsjett.

– Endringen gjelder kun de første 10 000 kjørte kilometerne man kjører for arbeidsgiver og får godtgjørelse for. Reduksjonen i skattefri kjøregodtgjørelse vil da utgjøre 3000 kroner årlig. Samtidig økes den lavere, skattefrie kilometersatsen på 3,45 kroner for kjøregodtgjørelse utover 10 000 km til 3,50 kroner, slik at det blir én sats, skriver han i en epost til frifagbevegelse.

Han legger til at regjeringen har sørget for skattelettelser til brede grupper, også de med lavere inntekt.

– Jeg tror de fleste har kommet godt ut med Regjeringens skattepolitikk, skriver Næsje.

Statssekretær Jørgen Næsje (FrP).

Statssekretær Jørgen Næsje (FrP).

Rune Kongsro

Fra godtgjørelse til lønnstillegg

– Prinsipielt vil jeg også påpeke at en slik godtgjørelse for bruk av egen bil bør tilsvare reelle, variable kostnader. Når kjøregodtgjørelsen oppfattes som avlønning tyder det på at den er høyere enn kjørekostnadene, skriver Næsje.

Han legger til at arbeidsgiveren fortsatt kan velge å betale høyere kjøregodtgjørelse enn den skattefri satsen, men at den ansatte da må skatte av overskuddet.

– Eventuelt kan arbeidsgiver bruke det de sparer på lavere kjøregodtgjørelse på lønnstillegg, skriver Næsje.

• Følg oss på facebook!

Annonse
Annonse