– Hvis NHO vinner dette, er det over og ut
Spørsmålet om hva som kan defineres som privat havn opp for Arbeidsretten i morgen.
To selskaper på Oslo havn ønsker å bruke egne ansatte til lossing og lasting i stedet for de godkjente losse- og lastearbeiderne ved Oslo Losse- og Lastekontor. LO og Transportarbeiderforbundet er totalt uenige. I morgen kommer saken opp i Arbeidsretten.
Martin Guttormsen Slørdal
Saken oppsummert
res@lomedia.no
I tariffavtalen «Rammeavtale om fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere 2014-2016» står det at For fartøyer på 50 tonn dw. og derover som går fra norsk havn - utenlandsk havn eller omvendt, skal losse- og lastearbeidet utføres av losse- og lastearbeidere. Unntatt er all lossing og lasting ved bedriftens egne anlegg hvor bedriftens egne folk anvendes til lossing eller lasting.
Oslo Havn
Det er den siste setningen striden står om. Tidligere har forståelsen vært at i produksjonsbedrifter med egne kaianlegg, kan bedriftens egne ansatte foreta losse- og lastearbeid. Nå mener derimot NHO at om en privateid havn har egne ansatte, så er det nok til at man ikke trenger å benytte de registrerte losse- og lastearbeiderne, selv om det ikke er en produksjonsbedrift som skal ha losset og lastet gods i forbindelse med egen produksjon. I utganspunktet var det de to selskapene Oslo Containerterminal og Sjursøya Containerterminal som ville gjøre dette. Det synet støtter også NHO.
Tror på seier
Dermed havner nok en havnesak i rettssystemet, for i morgen starter Arbeidsretten behandlingen av tvisten mellom hovedorganisasjonene LO og NHO. For første nestleder Lars Morten Johnsen i Transportarbeiderforbundet, som organiserer havnerarbeiderne, kan det bare bli ett utfall, og han har stor tro på seier.
– Forståelsen av denne paragrafen har vært helt klar fram til nå. Hvis NHO vinner dette, er det over og ut. Da vil det være en invitasjon til å privatisere alle havnene, sier Johnsen.
Andre nestleder, Terje Fenn-Samuelsen er ikke like kategorisk. Han peker på at det fremdeles vil være behov for losse- og lastearbeidere på havnene.
– Da vil bedriftens ansatte stå på kaia, mens losse- og lastearbeiderne må gjøre jobben om bord i skipene under lossing og lasting, forklarer han.
Endelig dom
I den andre tariffavtalen for havnearbeiderne, ofte kalt «Sør- og Nord-Norge-avtalen» heter det nemlig at losse- og lastearbeidet ikke skal utføres av skipets mannskap.
– Selv om det er dette som ligger også i Rammeavtalen, vil vi bli nødt til å sette ekstra press på sjøfolkenes organisasjoner slik at ikke sjøfolk blir brukt til dette arbeidet der det finnes losse- og lastearbeidere, understreker Terje Fenn-Samuelsen.
Det er satt av tre dager til saken.
En dom er ventet i begynnelsen av oktober, og dommen er endelig.
Stridens kjerne
Paragraf 2, punkt 1. For fartøyer på 50 tonn dw. og derover som går fra norsk havn - utenlandsk havn eller
omvendt, skal losse- og lastearbeidet utføres av losse- og lastearbeidere. Unntatt er all
lossing og lasting ved bedriftens egne anlegg hvor bedriftens egne folk anvendes til
lossing eller lasting.
Les også
• Arbeidsretten vil tolke avtalen til havnearbeidere (26. juni 2014)


Nå: 0 stillingsannonser
Flere saker
Stridens kjerne
Paragraf 2, punkt 1. For fartøyer på 50 tonn dw. og derover som går fra norsk havn - utenlandsk havn eller
omvendt, skal losse- og lastearbeidet utføres av losse- og lastearbeidere. Unntatt er all
lossing og lasting ved bedriftens egne anlegg hvor bedriftens egne folk anvendes til
lossing eller lasting.
Les også
• Arbeidsretten vil tolke avtalen til havnearbeidere (26. juni 2014)