JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ambulansefly på bakken – fylkeslegene i beredskap

Fylkeslegene i nord har etablert beredskap og vurderer fortløpende om pasientsikkerheten er truet som følge av at flere ambulansefly står på bakken.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Øystein Eugene Hermstad / Lufttransport AS (pressefoto)

– At vi har etablert beredskap, innebærer at vi fra å drive normalt har en tettere overvåking av hele situasjonen. Fylkesmennene er informert om at situasjonen kan utvikle seg til å bli kritisk, sier fylkeslege Svein Steinert i Troms til NTB.

– Redusert tilgjengelighet på flytransporter til sykehusene påvirker hele landet, men konsekvensene er størst i de tre nordligste fylkene. Der er vi helt avhengige av fly, ikke minst på grunn av de store avstandene, sier han.

Rødt vil annullere anbudet om luftambulansetjenesten

Ingen fly på Gardermoen

Ifølge VG har begge ambulanseflyene som er stasjonert på Gardermoen, stått på bakken hele dagen tirsdag fordi de mangler mannskap.

– Situasjonen er alvorlig også i Sør-Norge, sier leder for prehospitale tjenester i Oslo universitetssykehus Terje Strand til avisen. Han opplyser at fylkeslegen også her er varslet.

– Vi trodde vi ville ha ett fly på Gardermoen i dag, men begge har stått på bakken hele dagen. Nå er det ett fly Ålesund som er i drift. Det skal dekke hele Sør-Norge, sier Strand.

Kommentar: Varslet krise i luften

Legeforeningen bekymret

Legeforeningens president Marit Hermansen er bekymret for akuttberedskapen i Nord-Norge. Organisasjonen har tidligere advart mot mulige negative konsekvenser av anbudskonkurranser i denne kritiske delen av akuttberedskapen og mener opplysningene så langt tyder på at kvaliteten på tilbudet er blitt nedprioritert.

– Stabile og forutsigbare lønns- og arbeidsvilkår er helt avgjørende for å beholde og rekruttere spisskompetanse. I en så kritisk beredskapsfunksjon, må kvalitet vektlegges i større grad enn pris, sier Hermansen.

Hun understreker at Legeforeningen følger saken nøye og forventer en snarlig løsning.

Forsvaret bidrar

Fra tirsdag kveld klokka 18 til onsdag klokka 6 er tre av fem fly i Nord-Norge i beredskap, ifølge Helse Nord. I Kirkenes vil det være et helikopter på plass fra Forsvaret, som vil kunne ta transportoppdrag.

– Helikopteret er fullt utstyrt og med medisinsk personell. Vi kan også sette inn ekstra bilressurser på kort varsel, ved behov. Vi ønsker også å minne om at både flyene i Tromsø og Bodø er operative, men det vil kunne ta litt lengre tid før de ankommer, sier klinikksjef Jørgen Nilsen ved prehospitale tjenester i Finnmarkssykehuset.

Styrelederen i Helse Nord leder selskap som tjener på anbudsovertagelse

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)

Forsvaret (pressefoto)

Forsvaret med to ambulansehelikoptre til Finnmark

Forsvaret hjelper Luftambulansetjenesten med helikoptre i både Kirkenes og Lakselv. Det første står klart fra tirsdag kveld.

NTB

Tirsdag klokka 21 gikk det ene ambulansehelikopteret i beredskap i Kirkenes. Det skal dekke kysten på Varangerhalvøya.

Forsvaret forsterker dessuten redningshelikopterbasen på Banak i Lakselv med ytterligere ett ambulansehelikopter fra torsdag. Begge helikoptrene er rigget med plass til en bårepasient og har både anestesilege og spesialsykepleier om bord, opplyser Luftambulansetjenesten.

Beredskapen med ambulansefly har vært variabel den siste tiden på grunn av pilotmangel hos operatøren, og Luftambulansetjenesten ba derfor forsvaret om hjelp, som ett av flere tiltak.

– Forsvaret er glad for å kunne hjelpe til og bidra til lå løse en krevende situasjon for en sivil tjeneste. Vi mottok henvendelsen om å bistand fra Helsedirektoratet og har etablert denne kapasiteten på kort varsel. I første omgang er den tilgjengelig i fjorten dager, sier Ivar Moen, oberstløytnant og kommunikasjonssjef ved Forsvarets operative hovedkvarter.

Luftambulansetjenesten vedgår at helikoptrene ikke er en fullverdig erstatning for flyene som mangler.

– Likevel kan det gis langt mer avansert akuttmedisinsk behandling med spesialsykepleier og anestesilege om bord i et helikopter, enn i en bilambulanse. I tillegg går transport av pasienten mye raskere. Vi er glade for at Forsvaret på kort varsel kunne stille med disse helikoptrene, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)