JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ansatte ikke informert før NSB-utspillet

Selv ansattes representanter i NSBs styre ble tatt på senga da konsernsjefen gikk ut med sine ideer om nyorganisering av norsk jernbane.
ÉN ETAT: Audun Sør-Reime på landsmøtet i november 2012. Et flertall der vedtok at NJF skal jobbe for å samle Jernbaneverket og NSB igjen.

ÉN ETAT: Audun Sør-Reime på landsmøtet i november 2012. Et flertall der vedtok at NJF skal jobbe for å samle Jernbaneverket og NSB igjen.

Kristian Brustad

oystein.braathen@lomedia.no

– Det er greit at NSB har noen tanker om hvordan sektoren bør organiseres, og vil forberede seg på mulig konkurranse. Så er det måten å gjøre det på. Vi ble sjokkerte da dette ble presentert i mediene, sier Audun Sør-Reime, en av tre ansatterepresentanter i konsernstyret og leder i Konduktørenes landsråd.

Les også: NSB-sjefen vil dele jernbanen

Sa fra

De tre har lagt fram sine synspunkter i tidligere møter. I protokollen har de fått inn merknader hvor det blant annet står: "Vi understreker at vi ikke ønsker en utvikling som tilrettelegger for konkurranseutsetting og privatisering og demontering av konsernet."

Et flertall på NJFs landsmøte i 2012 vedtok at forbundet skal prøve å gjøre om på oppsplittingen som skjedde i 1996. Flere land i EU, blant dem Tyskland og Frankrike, har valgt andre modeller enn Norge.

Forståelsen har vært at Geir Isaksen ikke skulle presentere forslagene offentlig ennå.

– Fordeler og ulemper ved de ulike modellene skulle bli belyst i det videre arbeidet. Det er viktig for oss at NSB ikke ber om konkurranseutsetting. Vi skal forberede oss på hva som kan komme, men dette har gått for langt. NSB kan heller ikke diskutere hvordan Jernbaneverket skal være organisert. Det er uheldig at saken kom ut slik den gjorde nå, og vi liker det dårlig, sier Sør-Reime.

Ugreit

Både Høyre og Fremskrittspartiet, samt støttepartiene Venstre og KrF har forskjellige former for konkurranseutsetting i sine programmer. Derfor mener Sør-Reime at det er fornuftig å diskutere saken.

– Når Samferdselsdepartementet spør hva NSB mener, er det greit å ha et svar. Sjokket er at dette kom så brått. Det er beklagelig for alle ansatte. Dette var et arbeid som pågikk, og saken har heller ikke vært drøftet med forbundene på noe vis, sier Sør-Reime.

Han mener både Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund må trekkes inn. Ifølge Isaksen er både departementet, Jernbaneverket og Ruter orientert om modellene.

Tidligere utredning

I arbeidsgruppen som leverte rapporten «Hovudutfordringar for norsk jernbane» i november 2011 var det uenighet. Tom Ingulstad overtok da konsernsjef Einar Enger sluttet, og hadde en egen merknad der han la vekt på at utbygging og fornyelse blir den dominerende oppgaven de nærmeste fem til ti årene. Han advarer mot å starte prosessen mot konkurranseutsetting fordi det vil lede til en fragmentering av bransjen, og vil heller ikke ha noen ny vurdering av eierskapet til stasjoner, verksteder og terminalområder, et spørsmål som ble avgjort i 2008.

– Dagens lovgivning gir styresmaktene hjemmel til å pålegge NSB en konkurransenøytral forvaltning, og å stille nødvendige fasiliteter til disposisjon for konkurrenter, skriver Ingulstad i sin merknad.

I Isaksens forslag har ett selskap ansvaret for infrastruktur, ruteplaner, stasjoner, terminaler og materiell, mens et annet overtar gods- og persontog, busser og vedlikehold.

– Hvorfor vil han kalle dette noe annet enn NSB, når det minner så mye om det konsernet driver med i dag, spør Audun Sør-Reime.

Dette har gått for langt.

Audun Sør-Reime

Annonse
Annonse