AOF 90 år:
AOF Norge åpnet 90-årsfeiringen i Telemarsgalleriet
«Kunnskap og kultur til alle», var et mye brukt slagord fra arbeiderbevegelsens barndom. Studieforbundet AOF Norge relanserer slagordet året de fyller nitti.
ÅPNINGEN: Daglig leder i AOF Tove Johansen minnet i åpningstalen om Haakon Lies store betydning for kunsten og kulturen i arbeiderbevegelsen..
Jan-Erik Østlie
jan.erik@lomedia.no
– Hvis det er en fellesnevner i AOFs kunstsamling, fins den nok tydeligere som en anerkjennelse av kunstnernes sosiale engasjement enn i det enkelte bilde, i motivvalg eller formspråk.
STUDENTBESØK: Et par hadde tatt seg et avbrekk fra sine studier i Bø for å oppleve arbeiderkunst på Notodden.
Jan-Erik Østlie
AOF kjøpte kunst både for å støtte bildende kunstnere og for å gi egne medarbeidere interessant kunst på arbeidsplassen, sier Tove Johansen, daglig leder av studieforbundet AOF Norge.
Lørdag 11. september åpnet hun en kunstutstilling med deler av AOFs egen samling i Telemarksgalleriet på Notodden. Anledningen er at forbundet er 90 år i år.
STUDENTBESØK: Et par hadde tatt seg et avbrekk fra sine studier i Bø for å oppleve arbeiderkunst på Notodden.
Jan-Erik Østlie
Fyller år i desember
Ikke alle velger å feire 90-årsdager, men Arbeidernes Opplysningsforbund (AOF), nå Studieforbundet AOF, gjør det. Fødselsdagen er 12. desember, dagen etter blir stor jubileumsfest på Kongressenteret i Oslo for alle de om lag 150 ansatte pluss medlemsorganisasjoner, kunder og samarbeidspartnere. Og noen utvalgte politikere og tillitsvalgte, selvsagt.
KUNSTSAMTALE: Helene Brekke, avdelingsleder ved Telemarkgalleriet guider en besøkende rundt i sal 2.
Jan-Erik Østlie
Godbiter fra stor kunstsamling
Startskuddet for markeringen skjedde altså på Telemarksgalleriet. Her har de siden 2006 deponert mesteparten av sin kunstsamling. Mer enn 260 kunstverk som malerier, grafiske trykk og plakater inneholder samlingen.
Fra utstillingen.
Jan-Erik Østlie
Hva var da mer naturlig enn å åpne en kunstutstilling med sentrale verk fra samlingen, en utstilling som skal henge i galleriets sal 2 ut januar neste år. Da har alle 10.-klassinger i hele Telemark rukket å se den også. Utstillingen er nemlig en del av den kulturelle skolesekken.
Så her flyttes endelig deler av arbeiderbevegelsens historie inn i skoleverket – noe som antakelig er etterlengtet langt inn i hjerterota på mang en tillitsvalgt i arbeider- og fagbevegelsen. 10.-klassinger fra 11 skoler vil i høst besøke henholdsvis Rjukans og Notoddens arbeiderhistorie.
STUDENTBESØK: Et par hadde tatt seg et avbrekk fra sine studier i Bø for å oppleve arbeiderkunst på Notodden. Og bakom synger rjukansamfunnet.
Jan-Erik Østlie
Reidar Aulie
Det var arbeiderpartikjempen Haakon Lie som etablerte AOF i 1931. Han ønsket en økt kulturell bevissthet blant arbeiderne. Kanskje overraskende for noen ble det kjøpt inn bildekunst som skulle brukes til å utsmykke kontorer, foreningslokaler og gi de ansatte glede på arbeidsplassen. Skjønt, hovedoppgavene i starten var opplysning og skolering, propaganda og kultur. Sett nedenfra, fra arbeiderklassens perspektiv.
En av de fremst blant de norske malerne som særlig i mellomkrigstida tok opp sosiale motiver og malte tendenskunst var Reidar Aulie. Om lag 50 av hans bilder fins i AOFs samling – ja, de er en viktig del av samlingen.
STOLT: Tove Johansen, daglig leder i AOF har ingenting å skamme seg for foran litt av kunstsamlingen.
Jan-Erik Østlie
Det første maleriet Haakon Lie kjøpte, faktisk rett før AOF ble stiftet, var Aulies «Tendens», det bilde som preger utstillingskatalogen – riktig nok som et utsnitt av det kjente kunstverket som har fått tittelen «Taleren». «Tendens» måler 150 ganger 220 centimeter og var malt til Høstutstillingen i 1931. Kostet det 600 kroner eller var det 750? Det er de lærde fortsatt ikke enige om. Men sikkert er det at maleriet i dag henger på eieren Arbeiderpartiets hovedkontor på Youngstorget i Oslo.
1.MAI 1887: Et kjent og kjært kunstverk av Rogher Gjerstad, fins i AOFs samling og på utstillingen.
Jan-Erik Østlie
Fra klassesolidaritet til samfunnssolidaritet
Etter krigen skiftet AOF perspektiv fra arbeiderklassens motkultur som alternativ til den borgerlige. Nå ble som det meste annet i samfunnet interessen vendt mot gjenoppbygging av samfunnet og demokratisering – fra klassesolidaritet til samfunnssolidaritet.
JOHNNY CASH-FAN: Trym Innleggen Hagalia underholdt med nord-amerikansk musikk under åpningen.
Jan-Erik Østlie
I løpet av 1960-tallet etablerte AOF sin egen kulturavdeling, og i de følgende tiårene ble mange kulturarrangementer i samarbeid med LO og ulike LO-forbund arrangert i regi av AOF. Også teatervirksomhet får de igjen på beina.
AVDELINGSLEDEREN FOR TELEMARKSGALLERIET: Helene Brekke var glad for at AOF valgte å vise sine bilder i "hennes" galleri på Notodden.
Jan-Erik Østlie