JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Bane Nor slapp ut for mye uran og arsen – arbeidet stanset

Bane Nor har stanset arbeidet med nytt dobbeltspor i Stange i Innlandet etter å ha sluppet ut tre ganger mer uran enn tillatt.
– Vi vet ikke hvor lenge anleggsområdet vil være stengt, sier prosjektsjef Anders Linnestad i Bane Nor.

– Vi vet ikke hvor lenge anleggsområdet vil være stengt, sier prosjektsjef Anders Linnestad i Bane Nor.

Javad Parsa / NTB

Årsaken er for høye utslipp av de giftige tungmetallene uran og arsen i anleggsvann fra en av prosjektets byggeplasser, skriver Teknisk Ukeblad.

Utslippene av uranholdig anleggsvann ble målt til 4,7 megabecquerel (MBq) i 2024, langt over den tillatte grensen på 1,5 MBq.

Også arsenutslippene overskred grenseverdien, men Bane Nor mener ikke dette utgjør en risiko for drikkevannskvaliteten.

– Vi vet ikke hvor lenge anleggsområdet vil være stengt, sier prosjektsjef Anders Linnestad i Bane Nor.

Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) har ansvaret for radioaktiv forurensning og overvåker situasjonen nøye, men anser ikke utslippene av uran som en umiddelbar fare for drikkevannet eller miljøet.

– Vi ser alvorlig på at virksomheten har brutt tillatelsen, men anser ikke utslippet som en fare for mennesker og miljø nå, sier fungerende seksjonssjef Hilde Knapstad.

Uran er et radioaktivt grunnstoff som gir økt risiko for kreft. Mens arsen i seg selv ikke anses for å være særlig giftig, er de fleste arsenforbindelser svært giftige.

– Vi jobber fortsatt med å gå gjennom det fulle omfanget av bruddet på utslippstillatelsen. 4,7 MBq per år blir sett på som et mindre utslipp, men det er over grensen, og derfor tar vi en pause mens vi finner ut av hvordan vi kan bygge videre uten å gå over grensen, sier Linnestad.

Før Bane Nor kan gjenoppta arbeidet, må de dokumentere at utslippene ikke skader mennesker og miljø.

Warning
Annonse
Annonse