JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører vant fram: Arbeidstilsynet ber fylkeskommunen ta arbeidsgiveransvar

Hordalands fylkeskommunale trafikkselskap, Skyss, blir pålagt av Arbeidstilsynet å gå i drøftinger med bussjåførenes tillitsvalgte.
Digital kontroll av bussjåførene må drøftes med de tillitsvalgte. Det framkommer av et pålegg trafikkselskapet Skyss i Hordaland har fått fra Arbeidstilsynet.

Digital kontroll av bussjåførene må drøftes med de tillitsvalgte. Det framkommer av et pålegg trafikkselskapet Skyss i Hordaland har fått fra Arbeidstilsynet.

Helge Sunde / Samfoto

res@lomedia.no

Bussjåførene i Hordaland gleder seg over Arbeidstilsynets siste vedtak.

De har slåss for at Hordaland fylkeskommune må ta ansvar som arbeidsgiver, og har nå fått gjennomslag.

Situasjonen i Hordaland er ikke enestående. Et fylkeskommunalt trafikkselskap setter ut bussrutene i fylket på anbud, og ulike busselskaper kjemper om jobbene.

I disse selskapene blir bussjåførene ansatt, mens mye av arbeidshverdagen styres fra Skyss. Slike tilfeller finner man også andre steder i arbeidslivet, blant annet på kjøpesentre der de butikkmedarbeidere er ansatt i sine respektive butikker, mens svært mye av hverdagen styres av bestemmelser for hele kjøpesenteret.

Arbeidstilsynets vedtak betyr at den som lager reglene på øverste nivå også har et ansvar for dialog med de ansatte om disse reglene.

Pålegget

I lengre tid har Vestnorsk Transportarbeiderforening jobbet med problemstillingen. Nå har endelig Arbeidstilsynet kommet med sin konklusjon gjennom et pålegg til Skyss.

«Skyss/Hordaland fylkeskommune må samordne og i samarbeid med operatørselskapene (Tide, Nobina, Nettbuss m.fl.) gjennomføre drøfting og evaulering av kontrolltiltak i form av billettsystem og sanntidssystem på busser i Hordaland med bussjåførenes tillitsvalgte og verneombud. Behov, utforming og gjennomføring av vesentlig endring av kontrolltiltaket skal drøftes, og tiltakene skal jevnlig evalueres. De berørte arbeidstakere skal informeres om formål, praktiske konsekvenser og varigheten av kontrolltiltaket», skriver Arbeidstilsynet.

Ikke overrasket

Leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum, sier til Transportarbeideren at han er glad for pålegget.

– Vi har lenge sett at arbeidshverdagen blir styrt av noen vi ikke har møtepunkter med, men som har stor påvirkning på bussjåførenes hverdag. Det pålegget som er kommet nå, er i tråd med det Arbeidstilsynet hele tiden har sagt. Vi var på et møte med Arbeidstilsynet i fjor høst, der de langt på vei sa seg enig i vår vurdering, så pålegget kommer ikke overraskende på meg, sier Moum.

Ifølge foreningslederen, vil pålegget bety langt større forpliktelser for Skyss enn de dialogmøtene som allerede har vært gjennomført mellom sjåførenes tillitsvalgte og trafikkselskapet.

– Skyss kom på banen og inviterte til et dialogforum. Det stilte vi selvfølgelig opp på, men det forumet har ikke hatt noen myndighet, slik at Skyss ikke trengte å gjøre noe på bakgrunn av våre innspill. Med pålegget får vi limt Skyss til arbeidsmiljøloven som stedfortredende arbeidsgiver. Nå må det avtaler på plass, og det forutsetter enighet med de tillitsvalgte, understreker han.

Langsiktig mål

Moum håper pålegget fra Arbeidstilsynet på lang sikt kan bidra til at tillitsvalgte kan komme inn i anbudsprosessene på et tidligere tidspunkt enn i dag.

– Vi vil også være med å påvirke prosessen med hvilke anbudskriterier som skal legges til grunn. Slik det er nå er det allerede i anbudspapirene fastsatt hva som er Skyss sitt ansvar og hva som er operatørselskapene sitt ansvar. Dermed kommer de tillitsvalgte på etterskudd helt fra starten, påpeker han.

Overvåking

Bakgrunnen for misnøyen fra bussjåførene har blant annet dreid seg om såkalte digitale kontrolltiltak av sjåførene. Billettsystemet på bussene krever individuell pålogging fra sjåførene, siden både billettmaskinen og sanntidssystemet er koblet til internett og GPS. Formålet er å gi passasjerene informasjon om blant annet ventetid og neste stoppested, men kan etter Transportarbeiderforeningens syn, også misbrukes til å overvåke sjåførene.

Skyss har opplyst at sanntidssystemet og billettsystemet er verktøy som busselskapene gjenom kontrakten med Skyss, har forpliktet seg til å bruke.

Pålegget fra Arbeidstilsynet fastholder imidlertid drøftingsplikten.

«Uavhengig av om tiltakene er å regne som kontrolltiltak etter arbeidsmiljølovens kapittel ni, skal de ansattes medvirkning ivaretas når tiltak av betydning for arbeidsmiljøet blir innført.»

Videre konsekvenser

Forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund, Jan Sivertsen, mener pålegget kan få konsekvenser også i andre sammenhenger.

– Hvis en kommune forlanger at alle bilene som samler inn avfall, skal ha flåtestyringssystemer, vil det etter vår mening utløse en drøftingsplikt med de tillitsvalgte, sier Jan Sivertsen.

Spent

Roger Moum er i hvert fall krystallklar på hva han mener må skje nå.

– Jeg forventer at Skyss følger opp pålegget fra Arbeidstilsynet og at de tillitsvalgte blir kalt inn til møte, sier Roger Moum, leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening.

Dagfinn Haga, leder i bussgruppa i Vestnorsk Transportarbeiderforening er spent.

– Det er kjempebra at det er kommet et pålegg om at kontrolltiltakene skal diskuteres. Det er det vi har vært ute etter, og det viser at det hjelper å stå på. Samtidig er jeg spent på hvordan oppfølgingen fra Skyss blir, og om de vil komme med noen ytterligere innsigelser, sier Dagfinn Haga.

Frist om en måned

Allerede innen 15. november må Skyss/Hordaland fylkeskommune ha redegjort skriftlig for hvordan de vil samarbeide med operatørselskapene om drøfting og evaluering av kontrolltiltakene. Det skal også sendes skriftlig tilbakemelding på hvordan det enkelte pålegg er etterkommet, og ifølge Arbeidstilsynet anses ikke pålegget oppfylt før slik melding er mottatt.

Arbeidstilsynet kan – om ikke pålegget følges – ilegge løpende tvangsmulkt eller engangsmulkt.

Fristen for å anke pålegget er tre uker fra mottak av pålegget.

Warning
Annonse
Annonse