Busstreik avverget – resultat får blandet mottagelse blant sjåførene
– For den menige sjåfør er det ingen økt kjøpekraft i det hele tatt, konstaterer hovedtillitsvalgt i Nettbuss, Ove Andreas Solberg.
Werner Juvik (illustrasjonsbilde)
ola tømmerås@fagbladet.no
Allerede de første timene etter enighet i meklingen mellom LO Stat/Nettbuss og Spekter klokka 02.00 i natt, kom det negative reaksjoner på sosiale medier fra sjåfører. De reagerer på det økonomiske resultatet.
– For den menige sjåfør er det ingen økt kjøpekraft i det hele tatt, konstaterer hovedtillitsvalgt i Nettbuss, Ove Andreas Solberg.
• Spekter-oppgjøret: Fikk på plass slitertillegget
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Morten Hansen
Fikk på plass slitertillegg og AFP
Mange andre forhold er på plass etter meklingen, men Solberg har forståelse for at det økonomiske resultatet ikke skaper begeistring.
– Spriket mellom sjåførlønn og industriarbeiderlønn, blir bare enda større, påpeker han.
Arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, har representert Fagforbundets bussansatte under meklingen. Han anbefaler resultatet, men er også mellomfornøyd med den økonomiske delen av avtalen.
– Vi er opptatt av at det fortsatt skal være to like bussbransjeavtaler i NHO og i Spekter. Det har vi klart å oppnå gjennom meklingen. Dette er for å motvirke konkurranse på de ansattes lønns- og arbeidsforhold. Vi har også fått på plass slitertillegget, AFP og det samme generelle tillegget som i NHO-området, sier Guldbrandsen til fagforbundet.no.
• Så stort blir slitertillegget i privat sektor. Sjekk hvem som får det
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
MELLOMFORNØYD: Mye ble oppnådd i meklingen, men også Stein Guldbrandsen er mellomfornøyd med det økonomiske resultatet.
Øystein Windstad
Nådd målene
Stein Guldbrandsen er fornøyd med at de fleste målene som ble vedtatt på LOs representantskap, er oppfylt i oppgjøret så langt.
– Det er gjort en usedvanlig god jobb når det gjelder sosial dumping, med å få på plass dekning av reise, kost og losji. AFP og det som kalles slitertillegget er også bra, sier han til fagforbundet.no.
• To viktige endringer gjør at flere får AFP
Bra for de fleste
Guldbrandsen er ikke like fornøyd med det økonomiske resultatet for bussansatte.
– For de fleste er dette også et godt økonomisk oppgjør, men det er lite for ansatte innenfor bussbransjen. Bussbransjeavtalen er en normallønnsavtale, hvor de kun får det generelle tillegget. Det vil ikke være lokale forhandlinger.
• Følg oss på Facebook og Twitter
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Dette er oppnådd:
• Normallønnssatsene og minstelønnssatsene i Bussbransjeavtalen økes med kroner 2.535 (1,30 kroner per time).
• Slitertillegget blir identisk med det som er avtalt mellom LO og NHO. Dette er et tillegg til pensjonen for de som går av med pensjon ved 62, 63 eller 64 år og ikke arbeider ved siden av.
• LO og NHO bruker pengene fra fondet for Sluttvederlagsordningen for å finansiere slitertillegget. Et slikt fond finnes ikke for Spekter-bedriftene, derfor var det en utfordring å finne en løsning på dette i forhandlingene.
• Frist for uravstemningen er den samme som for LO-NHO-oppgjøret, 26. april.
Flere saker
Dette er oppnådd:
• Normallønnssatsene og minstelønnssatsene i Bussbransjeavtalen økes med kroner 2.535 (1,30 kroner per time).
• Slitertillegget blir identisk med det som er avtalt mellom LO og NHO. Dette er et tillegg til pensjonen for de som går av med pensjon ved 62, 63 eller 64 år og ikke arbeider ved siden av.
• LO og NHO bruker pengene fra fondet for Sluttvederlagsordningen for å finansiere slitertillegget. Et slikt fond finnes ikke for Spekter-bedriftene, derfor var det en utfordring å finne en løsning på dette i forhandlingene.
• Frist for uravstemningen er den samme som for LO-NHO-oppgjøret, 26. april.