Nina Hanssen
De streikende SAS-pilotene er rørt over støtten: – Vi har nådd smertegrensen, sier pilot
Til sammen har de streikende pilotene utenfor Gardermoen flere hundre års erfaring. Den erfaringen setter ikke SAS-ledelsen pris på, mener de.
nina.hanssen@lomedia.no
Morten Bråten (50) har jobbet i 25 år som pilot i SAS, og er en av de som streiker utenfor Gardermoen for å beholde arbeidsplassen sin.
– Det er kjedelig at SAS nå driver med «Fire and rehire»-politikk der de sier opp piloter og ber de søke på nytt i datterselskapet. Det betyr jo at vi må kaste all ansiennitet på båten og begynne helt på nytt. Det føles som vi mister alle de årene vi har investert i framtida. Som å spare til et hus og når det er ferdigbygd sier banken at du må spare å nytt, sier han.
Bråten føler at ikke SAS-ledelsen verken ser, forstår eller lytter til hva pilotene sier.
– Hadde det vært et fotballag så føler vi at vi nå er satt på reservebenken, nei på tribunen. Vi føler oss ikke ønsket lenger. Det er kjedelig, men vi har nådd smertegrensen, sier han.
Streikende SAS-piloter utenfor Gardermoen.
Nina Hanssen
Usikker fremtid
Aleksander Wasland, som er forbundsleder i LO-forbundet Norsk Flygerforbund, er glad for at stemningen blant de streikende utenfor Oslo lufthavn er god. Både han og de 15 pilotene er rørt av all støtten de har fått fra ansatte i andre flyselskap, av reisende og av andre forbund.
Siden mandag har pilotene i SAS streiket og går en usikker fremtid i møte.
Piloten Morten Bråten, som bor på Lillehammer og har pendlet til København i 18 år, sier at han svært gjerne vil på jobb igjen, men tror SAS vil gå konkurs ettersom de ikke klarer å drifte flyselskapet på en god måte.
– Jeg er her nå, men jeg er på utkikk etter andre jobber, forteller SAS-piloten.
Konflikten
Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter. Pilotforeningen ønsker en forsikring om at deres medlemmer får de nye arbeidsplassene.
Leder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, er opprørt og mener at ledelsen har drevet et spill både med passasjerer og de ansatte for å få konkursbeskyttelse i USA. Dagen etter streiken starta søkte SAS-ledelsen om konkursbeskyttelse i USA.
Hva betyr egentlig konkursbeskyttelse i praksis?
– Sånn litt enkelt sagt så vil en slik prosess bety at selskapet blir skjermet i en periode slik at de får et pusterom til å finne en finansiell restrukturing, uten at kreditorer er på. Det er litt som å sette plaster på et blødende sår så man får litt pause.
33 år i SAS
Flykaptein Thor Erik Halle (59) som vanligvis flyr langdistanse i SAS har jobbet 33 år i selskapet, men han er lite imponert over ledelsen de siste årene. Halle føler at SAS-ledelsen ikke tar kompetansen til de ansatte på alvor.
– Hvis dette selskapet skal overleve må de slutte å late som de driver reisebyrå og ikke flyselskap, sier han.
Bare trist
En annen SAS-kaptein, Rolf Dølvik (53), berømmer samholdet mellom flygerne, men også med kabinansatte og bakkepersonellet i SAS. Han fløy hjem fra Tromsø mandag ettermiddag. Også han håper å kunne fly igjen snart.
– Problemet er ene og alene ledelsen. Vi slipper aldri fram med synspunkter og føler oss ikke sett, sier Dølvik som har vært flyger i 42 år i SAS.
Han minner om at heller ikke lønningene i SAS er noe å skryte av. En begynnerlønn for en pilot er i dag 454.800 kroner, og det er selskapet som bestemmer når du har fridager. Alle flygerne som streiker er overveldet over støtteerklæringer som har kommet inn fra hele verden.
Avviser anklage
Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff, avviste anklagene om at ledelsen har lurt pilotene under forhandlingene.
– Det er absolutt ikke sant. Vi har vært åpne og transparente, sa van der Werff på en pressekonferanse tirsdag.
SAS-sjefen sa at søknaden om konkursbeskyttelse kom uavhengig av streiken, men han var likevel klar på at streiken rammer selskapet hardt.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin