JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfart

Det nye flyselskapet Norse ansetter tidligere LO-topp

Shipping-gründer Bjørn Tore Larsen (54) etablerte Norse Atlantic Airways under pandemien. Han vil lage et bærekraftig flyselskap med anstendige arbeidsforhold. Nå får han drahjelp fra tidligere LO-topp.
Det nye flyselskapet Norse har ansatt Yngve Carlsen, tidligere leder av Norsk Flygerforbund

Det nye flyselskapet Norse har ansatt Yngve Carlsen, tidligere leder av Norsk Flygerforbund

Alf Ragnar Olsen


nina.hanssen@lomedia.no

Larsen er en norsk gründer som blant annet har bygd opp bemannings- og serviceselskaper for shippingbransjen, med 18.000 ansatte over hele verden.

I juni begynte han å fly langdistanse mellom Norge og USA, og deretter til Tyskland. Larsen kjøpte nemlig 15 langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamlinere, og etablerte et flyselskap basert i Arendal.

Larsen rekrutterte flere Norwegian-ansatte som tidligere hadde jobbet om bord på transatlantiske flyginger, og har også nå rekruttert mange i ledelsen for å hjelpe han med å skape verdens mest bærekraftige flyselskap.

Norsesjefens drøm

– Jeg har alltid elsket fly og flyr selv små jetfly, men har vært klar over at det kan betraktes som galskap å investere i flybransjen, sier Larsen.

Bjørn Tore Larsen (54) har alltid drømt om å bli jagerflyger. Midt i pandemien så han et vindu og kjøpte15 langdistansefly, og etablerte et flyselskap basert i Arendal.

Bjørn Tore Larsen (54) har alltid drømt om å bli jagerflyger. Midt i pandemien så han et vindu og kjøpte15 langdistansefly, og etablerte et flyselskap basert i Arendal.

Nina Hanssen

– Men selv om pandemien var ille for verden, så åpnet det også et mulighetsvindu for sånne som meg, fortsetter han.

Kapret LOs vaktbikkje i lufta

I dag ble det kjent at han har klart å kapre Yngve Carlsen, tidligere leder av Norsk Flygerforbund. Han begynner 1. august, og blir da Senior political and relations advisor for sjefen.

Det betyr at Carlsen, som har langt fartstid både som jagerpilot, flyger i SAS og tillitsvalgt, får ansvar for myndighetskontakt, parnership & relations og vil være sjefens strategiske rådgiver på luftfart.

Yngve Carlsen har lenge jobbet for bedre lønns- og arbeidsvilkår i luftas arbeidsliv. Da han var forbundsleder i LO, og Norse signerte avtalen, skrev han i en pressemelding at LO var «glad for at en seriøs aktør som Norse Atlantic Airways legger den norske arbeidslivsmodellen og sosiale verdier til grunn for sin virksomhet. I en knallhard konkurranse er vi overbevist om at dette vil bidra til å gi økt konkurransekraft».

Bjørn Tore Larsen er svært fornøyd med at selskapet klarer å rekruttere folk med lang fartstid for å utvikle flyselskapet videre i en mer bærekraftig retning.

Flyselskapet inngikk tariffavtale med Norsk Flygerforbund etter at den første gruppen piloter var ansatt og før de var i lufta. Tariffavtalen gjelder til mars 2024.

Larsen er krystallklar på at han ønsker å ha gode lønns- og arbeidsvilkår både i lufta og på bakken. Han mener tariffavtaler og et godt forhold til sine ansatte er en stor fordel da en at selskapet får forutsigbare og gode rammer.

– I flybransjen som ellers i næringslivet så er det viktig å ha et velsmurt maskineri som tikker som et velsmurt sveitserur. Dette er kun mulig om vi rekrutterer flinke folk som jobber med hjertet, og som skal føle at de «eier» selskapet og har lyst til å være med å drive det. Det var utgangspunktet vårt, sier Larsen ivrig.

Les også: I april fløy han over Atlanteren for siste gang, nå går Yngve Carlsen av som forbundsleder

Mulighetsvindu i pandemien

Koronapandemien førte til at mange flyselskaper holdt på å gå overende. Noen gikk konkurs og mange måtte sette flyene på bakken.

– Flyselskaper måtte løpe til staten for å få penger, men fikk ikke penger til å investere i fly. Så i et øyeblikk var det et vindu i markedet for sånne som meg, for å få fly på billigsalg uten at det var konkurranse om dem. Jeg bestemte meg for å inngå avtaler for leie av fly til historisk lave priser, sier Larsen.

– Da vi hadde sikret oss de gode avtalene på de mest moderne flyene, la vi en strategi. Det var da ideen om et annerledes lønnsomt og bærekraftig flyselskap kom opp, fortsetter han.

For folk flest

– Jeg er personlig veldig glad i Norge og USA, og så at dette kunne bli et selskap som kunne gjøre det mulig for flere folk å krysse Atlanteren, sier Larsen.

– Jeg ville skape en mulighet for nordmenn som ville ta med familien til New York, Florida eller andre steder i USA. Og for amerikanerne som er interessert i å besøke Norge og Europa – til en lav pris. Dette klarer vi fordi vi skal ha lavere kostnader enn konkurrentene og en enkel modell. Vi skulle lage et tilbud for folk flest, fortsetter han.

Da Larsen hadde kjøpt flyene, begynte han å se seg om etter flere investorer og ikke minst ansette flinke folk.

3200 søkere på 50 første stillinger


Norse-gründeren er stolt over at mange er interessert i å jobbe for selskapet. På de femti første pilotstillingene som ble utlyst var det hele 3200 søkere.

– Vi er opptatt av mangfold, men også å ha en tydelig norsk forankring blant de ansatte, sier tilhørighetsleder i Norse, Kristin Bertelsen, til FriFagbevegelse.no.

Hun understreker at mangfold for Norse ikke handler bare om kjønn.

– Mangfold er personlig type bakgrunn, og for oss i Norse handler mangfold om å gi rom for alle disse ulikhetene. Det er konkurransekraften vår, sier Bertelsen.

Men de fleste av kabinansatte kom fra Norwegian da de inngikk en pre-hire- avtale med AFA og Sarah Nelsons, som er president i det amerikanske forbundet for kabinansatte, for å gi deres medlemmer førsterett til å få mulighet til å fortsette i jobben.

For Norse sjefen er tariffavtaler viktig, noe som ikke er vanlig i USA.

Anstendige arbeidsforhold i lufta

Yngve Carlsen, som til høsten begynner i Norse, berømmet også flyselskapet Flyr sitt engasjement for å skape gode arbeidsplasser, og bygge industri i Norge basert på den norske modellen med tariffavtaler og ansatte direkte i flyselskapet.

Flyr startet opp midt under pandemien, med et svært begrenset rutenett der det var nødvendig å gi muligheten til noe mer fleksibilitet i oppstartsfasen. Norsk Flygerforbund jobber for å sørge for gode bransjemessige arbeids-, lønns og pensjonsforhold for norske flygere, og for utenlandske flygere som opererer fra Norge.

Ifølge den tidligere LO-toppen har både Flyr og Norse skapt mange gode arbeidsplasser under og ut av en pandemi, der mange LO-medlemmer som ble oppsagt fra SAS ikke engang får igjen jobben.

Fagforeningene er viktig

– Jeg har alltid i shipping hatt et godt forhold til våre fagforeningsledere. De er mine venner og er med å skape gode anstendige arbeidsplasser både på land og på sjø. Vi må jo forhandle og samarbeide med fagforeningene. De er jo våre ansatte som er sammen i et kollektiv, sier Larsen.

– Når vi har 1500 ansatte så er det lettere å forhandle via fagforbundene kollektivt enn med hver enkelt, sier han.

Et flyselskap som er et forbilde for han er South West Airlines i USA som alltid hatt god kontakt med fagforeningene.

– De har skjønt det. De er gode til å holde kostnadene nede, sier Larsen.

20 tonn laks og litt flaks

På første tur over til USA så hadde de ikke bare mennesker, men også post og hele 20 tonn laks.

– Buken på flyet har plass til 60 tonn, inkludert bagasje. Frakt er viktig akkurat nå, og er mye mer lønnsomt enn prognosene vi hadde kalkulert på forhånd. Inntektene ble høyere fra frakten, sier han.

Men legger til at dette er ganske skiftende og uforutsigbart.

– Akkurat nå er det veldig lønnsomt og det er vi glade for da prisen på drivstoff er høyere, sier Larsen. 

Han mener selv han har hatt mye flaks og vært heldig med sine ansatte både i shipping og nå i flybransjen. 

Les også: Kabinansatt Elin støtter pilotene: – Vi har hatt tøffe runder med ledelsen, men det har aldri vært så ille som nå

Annonse
Annonse