Dette venter når regjeringen får viljen sin med toget
De borgerliges plan for jernbanen. Full oppsplitting av NSB.
Abid Q. Raja, Hans Fredrik Grøvan, Linda Helleland og Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under pressekonferansen 11. mai. Forbundsleder NJF Kjell Atle Brunborg i bakgrunnen. Sammen med Audun Sør-Reime leder konduktørenes landsråd.
Anette Karlsen
yngvil@lomedia.no
NSB gikk med dundrende overskudd i fjor: 2 milliarder kroner.
– Hvorfor splitte opp et selskap som gjør det så bra?
– Store deler av NSB Konserns overskudd kom fra Rom Eiendom. Vi ønsker å samle eierskapet til infrastrukturen i en enhet – infrastrukturforetaket – slik at det blir en kraftfull aktør som kan utforme fremtidens kollektivknutepunkt. Da må eierskapet til både skinnegang og omkringliggende eiendommer samles, svarer Linda Hofstad Helleland, leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
– At NSB også klarer å drive sin persontogvirksomhet med overskudd mener jeg viser at selskapet er svært godt rustet til å møte konkurransen som kommer, sier hun.
Les også: Landene som lykkes med jernbanen
Les også: Konkurranse om passasjerer, drift og vedlikehold
NSB splittes opp
• Alle toglinjer skal ut på anbud i pakker. Den første i 2016-17.
• NSB mister alle sine tog, verksteder, eiendomsselskapet Rom (som får verkstedbygningene og stasjonene), og planlegging av togrutene.
• NSB forblir et selskap som skal kunne håndtere tog, gods og buss.
• NSB beholder Nettbuss.
• NSB beholder Cargo Net.
Jernbaneverket nedlegges
• Det erstattes av et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak for jernbanen.
• Infrastrukturforetaket får ansvar for både skinner og signalsystemer, utbygging, eiendomsselskapet Rom og planlegging av ruteplanlegging.
Regjeringen vil skille ut selskaper innen drift og vedlikehold på et senere tidspunkt.
• Direktoratet har overordnet ansvar for jernbanen. Det bestemmer togrutene.
• Samferdselsdepartementet overtar vedlikeholdsselskapet Mantena fra NSB.
• Departementet vil kunne stille tog til rådighet for selskapene som vinner konkurransene.
• Selskapene kan også stille med egne tog.
• Mantena gjør 95 prosent av alt vedlikehold av tog i Norge.
Flytoget beholder sine tog
• Gardermoen-ruten settes også ut på anbud.
• Flytoget kan konkurrere om alle de andre rutene også.