JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SJØMANNSLIVET: Klas Roger Olsen definerer seg som sjømann. Men snart kan det være slutt.

SJØMANNSLIVET: Klas Roger Olsen definerer seg som sjømann. Men snart kan det være slutt.

Tri Nguyen Dinh

En sjømann går i land?

Arbeidsplass: I løpet av mai vil regjeringen legge fram en ny maritim strategi. 685 ansatte i Color Line kan se jobben seile sin egen sjø.



27.04.2015
12:00
29.04.2015 11:50

tri@lomedia.no

— Vi er både spente og nervøse. De ansatte begynner for alvor å skjønne at de kan miste jobbene sine, sier Klas Roger Olsen.

Han er kokk og skjærer lammelår til gjestene i buffetrestauranten. Olsen har vært sjømann i fem år, men snart kan det bli slutt. I løpet av mai skal regjeringen legge fram ny maritim strategi. Det som står i strategien, vil avgjøre om Color Line vil bli utflagget eller ikke. Dessuten kan også sånne som Olsen, cateringpersonalet som omfatter butikkansatte, baransatte, kokker og resepsjonister med flere, miste statusen sin som sjøfolk. Da vil de tre ut av nettolønnsordningen som i dag beskytter dem i kampen mot billigere arbeidskraft fra lavkostland. Disse to punktene blir avgjørende for om Olsen og 684 av hans kollegaer vil få beholde jobbene sine eller ikke.

— De ansatte har prøvd å snakke sammen og informere hverandre så godt vi kan. Vi har fått informasjonen fra arbeidsgiver og tillitsvalgte og vi prøver å forstå den så godt som mulig. Mange har prøvd å være positive og fortrenge alvoret. Men nå er det så nært forestående at mange har fått seg en vekker. Det er nok mange som er veldig bekymret og nervøse, sier Olsen.

Norske sjøfolk i fare

I dag seiler Color Line under NOR-registeret (Norsk ordinært skipsregister). Dersom regjeringen med ny strategi åpner for at Color Line kan seile under Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), frykter Norsk sjømannsforbund at det vil være «medisinen» rederiene trenger for å gjøre kostnadskutt, noe som betyr å kvitte seg med norske sjøfolk (les mer på neste side).

— Det vil bli for dyrt å ansette norske sjøfolk, selv med dagens nettolønnsordning. De vil bli erstattet med utenlandsk arbeidskraft. Derfor står nærmere 700 arbeidsplasser på spill, sier hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes.

Det eneste som kan beskytte Color Line-ansatte mot utenlandsk arbeidskraft, er en fullverdig og sikker nettolønnsordning, ifølge Øksnes (se faktaboks). Det er disse bekymringene de ansatte nå deler.

Dårligere lønnsvilkår

— Vi frykter at om båten seiler under NIS, så vil lønnsvilkårene bli vesentlig dårligere dersom vi skal beholde jobbene våre. Rederiene kan jo velge og vrake blant arbeidere i andre land, sier kokken Olsen.

— Det vil i så fall bli takk og farvel for meg. Jeg har en familie jeg skal fø på. Det vil ikke gå med lavere lønn. Jeg elsker jobben min i Color Line, men jeg jobber først og fremst for å tjene penger, sier Olsen som har to barn.

Han har begynt å se seg om etter andre jobber på land. Så usikker er framtiden hans.

Sjømannskokken

— Jeg skulle gjerne blitt gammel i denne jobben. Å være sjømann har blitt en livsstil. Jeg føler meg som en sjømann, jeg definerer meg som en sjømann. Jeg håper også myndighetene kan gjøre det slik at vi fortsatt kan være beskyttet av nettolønnsordningen. Da vil det være et lite håp selv om vi skal seile under NIS-flagg, sier kokken.

På et informasjonsmøte på dekk seks, står Ronny Øksnes og informerer om situasjonen og hva som kan vente dem. Stemningen er smådystert. Flere har tatt dette innover seg. Det er de som er 40 år og eldre som er mest bekymret for jobben og framtiden. De unge er urolige for jobben hos Color Line, men tenker at det alltid vil være mulig å finne noe annet.

Mer enn en jobb

— Dette handler om at jeg vil jobbe akkurat her fordi jeg trives med jobben, kollegaer og turnusen mer enn at jeg ikke tror det finnes muligheter andre steder, sier Benedikte Titland fra Telemark.

— Å jobbe til sjøs er ikke bare en jobb, det blir en livsstil. Og båten er ikke bare arbeidsplassen vår, det er hjemmet vårt seks måneder i året. Hva det innebærer er vanskelig å forstå for de som aldri har jobbet på denne måten.

Titland har en bachelorgrad i sammenlignende politikk fra Bergen, men har likevel valgt å være på Color Line i ti år, selv om jobben ikke er relevant for utdannelsen.

— Det betyr jo at jeg trives. Om jeg skal slutte, ønsker jeg å velge det selv. Derfor er det veldig trist hvis vi blir presset ut, sier Titland som er opptatt av den generelle samfunnsutviklingen.

Nordmenn byttes ut

Hun synes det er urovekkende at flere og flere nordmenn ansatt i norske bedrifter blir byttet ut i jakten på billigere utenlandsk arbeidskraft.

— Den blå-blå regjerningen har ved flere anledninger snakket varmt om hvor opptatt de er av å bevare norske arbeidsplasser. Nå er det på tide at de viser det i praktis!

Servitøren har nylig kjøpt seg rekkehus i Langesund og prøver ikke å være bekymret, selv om det ligger i bakhodet at dette kan være alvorlig.

— Ingen ønsker en usikker jobbsituasjon, og det skal bli greit å endelig få en avklaring etter mange måneder med usikkerhet. Utflaggingsspøkelset dukker opp med jevne mellomrom, men har aldri vært så reelt som nå. Usikkerheten den siste tiden har vært vond for mange, og det er klart at det har bidratt til noen ekstra bekymringstanker hos de fleste av oss, men jevnt over har vi prøvd å backe hverandre så godt vi kan, og jeg velger å se positivt på framtiden, sier Titland.

NB! Faktabokser i nettsaken er oppdatert. Faktaboksene i LO-Aktuelt og LOGGEN inneholder faktafeil!

Color Line

Color Line AS er Norges største cruise- og transportrederier.

Selskapets flåte på seks skip transporterer mer enn fire millioner passasjerer, nærmere 900 000 personbiler og over 170 000 trailere (12 m ekvivalenter) hvert år.

Selskapet representerer cirka 2 600 årsverk i fire land.

Det er rundt 1 400 NSF-medlemmer i Color-Line.

Årsomsetningen er rundt 4,7 milliarder kroner.

NOR-registeret

Norsk ordinært skipsregister.

NOR-registrerte skip har norske lønns- og arbeidsbetingelser. De seiler i norske farvann og i Nordsjøen.

NIS-registeret

Opprettet i 1987 etter representantforslag fra Carl I Hagen.

Var tenkt til bruk for den norske handelsflåten for å unngå utflagging til bekvemmelighetsflagg, og var ikke tenkt i nasjonal fart.

Har normalt ikke adgang til å seile mellom norske havner.

Passasjerskip i utenriksfart (Color Line) kan ikke seile på NIS flagg etter dagens regelverk.

Nettolønnsordningen

Nettolønnsordningen er en egentlig en refusjonsordning for skatt og arbeidsgiveravgift som bygger på EU’s state aid guidelines, for å sikre EU/EØS-sjøfolks konkurransevilkår. Den norske modellen er ikke like omfattende som i nabolandene våre.

Ordningen utjevner konkurranseulempen for norske sjøfolk, siden skattesubsidier er hovedregelen internasjonal skipsfart.

Nettolønnsordningen gjelder i dag for NOR-registrerte skip i konkurranseutsatt fart. En særskilt refusjonsordning gjelder for skip i NIS-registeret, dersom de oppfyller bestemte vilkår.

Rederiene får tilbakebetalt inntil kr 202.000 årlig pr sjømann, hvis vilkårene om 130 dagers seiling og sikkerhetsfunksjon er oppfylt. (Tilsvarer innbetalt skatt for en brutt årslønn på inntil kr 500.000.)

I den norske modellen betaler sjømannen kommune-, fylkes- og statsskatt. Refusjonen bli dekket av staten slik at kommuner med mange sjøfolk ikke blir skadelidende.

Jeg har en familie jeg skal fø på. Det vil ikke gå med lavere lønn.

Klas Roger Olsen

700 jobber i fare

Politikerne bestemmer jobbskjebnen til nær 700 ansatte.

TEKST: RAGNHILD HEYERDAHL OG TRI NGUYEN DINH

Den maritime strategien er ventet en gang før 1. juni. Her skal regjeringen svare på hvordan den vil utvikle den maritime næringen framover.

— Det er vanvittig mye som står på spill. Jeg er nervøs på vegne av oss alle.

Det sier Ronny Øksnes, Norsk Sjømannsforbunds hovedtillitsvalgt i Color Line.

For de ansatte på Color Line er det særlig to forhold det er knyttet spenning til. Det ene er om regjeringen vil åpne for at Kiel-fergene flagges til det såkalte NIS-registeret. NIS-registrerte skip kan, i motsetning til NOR-registrerte skip, bruke utenlandske sjøfolk med lønnsvilkår fra sine hjemland.

Det andre er hva som skjer med nettolønnsordning, som gjør det konkurransedyktig å ha norske sjøfolk ansatt.

Høyre og nettolønnsordningen

Stadig færre skip seiler under norsk flagg langs kysten. For om lag ett år siden satte regjeringen ned et utvalg som skulle se på hva som kunne gjøres for å stanse utflaggingen. Da utvalget la fram sine to rapporter, anbefalte majoriteten at Color Lines to Kiel-ferger kan registreres i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), noe NSF var imot. For det andre foreslår utvalget at det etableres en egen nettolønnsordning for NIS-registrerte skip i utenriksfart.

Hvis regjeringen følger utvalgets anbefaling og åpner for at Kiel-fergene kan flagges til NIS, vil norske Color Line-ansatte etter all sannsynlighet bli erstattet av billigere, utenlandsk arbeidskraft, mener Sjømannsforbundet. I første omgang er det de cateringansatte, det vil si ansatte som jobber i Color Lines butikker, restauranter, barer og resepsjon, som er mest utsatt.

Sjømannsforbundet frykter at når regjeringen legger fram sin maritime strategi, vil den foreslå en egen nettolønnsordning for matroser, styrmenn og lignende på NIS-registrerte skip, mens cateringpersonalet ikke vil omfattes. I så fall betyr det takk og farvel til nær 700 ansatte.

Avverge utflagging

Color Line har tidligere truet med å flagge alle selskapets seks skip til Danmark, der nettolønnsordningen er mer gunstig. Forslaget om å flagge Kiel-fergene til NIS er derfor et forsøk på å avverge at alle Color Lines skip flagges til utlandet, fastslår det regjeringsoppnevnte utvalget.

Ronny Øksnes mener at de 700 arbeidsplassene kan reddes dersom Stortinget er villig til å legge penger på bordet for å bedre nettolønnsordningen for alle grupper sjøfolk.

— Det vil koste Stortinget 65 millioner kroner for å gi de tillitsvalgte verktøy til å redde 700 norske arbeidsplasser på Color Line. Det er veldig god distriktspolitikk med tanke på at sjøfolk er bosatt over hele landet, sier Øksnes.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.04.2015
12:00
29.04.2015 11:50



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

Lene Svenning

Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk

Håvard Sæbø

Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Jan-Erik Østlie

Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

Erlend Angelo

Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Sissel M. Rasmussen

Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Lise Åserud / NTB

FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon

Kronikk

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

Tormod Ytrehus

«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»

Kommentar

Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)

Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

BESKYTTER ARBEIDSPLASSER: Rune Mjelde (til venstre), hovedtillitsvalgt i Store Norske, og Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener at det fortsatt kan hentes ut kull fra Gruve 7 på Svalbard selv om kullkraftverket i Longyearbyen legges ned.

BESKYTTER ARBEIDSPLASSER: Rune Mjelde (til venstre), hovedtillitsvalgt i Store Norske, og Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener at det fortsatt kan hentes ut kull fra Gruve 7 på Svalbard selv om kullkraftverket i Longyearbyen legges ned.

Katharina Dale Håkonsen

Rune og Svein Jonny kjemper for arbeidsplassene i den siste norske kullgruva på Svalbard

FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.

FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.

Marius Fiskum

Deni ble permittert uten dagpenger og så seg nødt til å slutte på studie: – Jeg følte på en skam

Se bildene

Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien

Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien

Lise Åserud / NTB

Trikkeførere og bussjåfører fikk takk av kronprinsen for å holde hjulene i gang under pandemien

Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.

Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.

NTB Scanpix

Her er amerikansk fagbevegelses krav til Joe Biden

Gapet øker mellom de som tjener minst og de som tjener mest. Det haster å få snudd utviklingen, mener SV-nestleder Kirsti Bergstø. (Arkivfoto)

Gapet øker mellom de som tjener minst og de som tjener mest. Det haster å få snudd utviklingen, mener SV-nestleder Kirsti Bergstø. (Arkivfoto)

Ole Palmstrøm

Lavtlønte blir hengende etter. Dette vil SV gjøre for å snu utviklinga

VIL IKKJE HA LÅN: – Det er fint med stipend, men det er framleis urettferdig at vi som har betalt skatt og arbeidd ikkje får støtta vi burde fått, seier student og permittert hotellkokk Nathalie Mercadal.

VIL IKKJE HA LÅN: – Det er fint med stipend, men det er framleis urettferdig at vi som har betalt skatt og arbeidd ikkje får støtta vi burde fått, seier student og permittert hotellkokk Nathalie Mercadal.

Tormod Ytrehus

Studentar får ein korona-milliard i ekstra stipend: – Eg er ikkje imponert, seier hotelltilsett Nathalie


Flere saker