JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flystreiken:

Flere SAS-piloter får mer forutsigbar arbeidstid

Etter sju dagers streik har pilotene blitt enige med ledelsen om årets lønnsoppgjør.

SAS

frode@lomedia.no

SAS-sjef Rickard Gustafson presenterte i kveld en ny treårig avtale med de fire pilotforeningene i selskapet.

Avtalen gir flere piloter en mer forutsigbar arbeidshverdag.

SAS-ledelsen gikk inn i forhandlingene med krav om mer fleksibilitet fra pilotene. SAS-sjef Gustafson innrømmer i dag at ledelsen måtte gi opp dette kravet.

Rett før forhandlingene startet fjernet SAS ensidig to samarbeidsavtaler som regulerer pilotenes ansettelsestrygghet og ansiennitetsmuligheter. Pilotene har derfor fryktet for sin fremtid i SAS.

I en pressemelding fra de to norske pilotforeningene, uttaler pilotene at «Streiken satte en stopper for at SAS ensidig kan diktere avtaler, og pilotene har nå fått tilbake avtalene.»

Forutsigbarhet

– Det aller viktigste for oss har vært å sikre at medlemmene våre ikke mister jobben og har ansettelsestrygghet. Det har vi lykkes med. Andelen piloter i gruppen med forutsigbar turnusordning økes fra 40 prosent til 60 prosent, sier Christian Laulund, leder for SAS-pilotene i Norsk Flygerforbund i ei pressemelding.

3,5 prosent lønnsøkning

Den økonomiske rammen er på 3,5 prosent. Det betyr at pilotene ikke får tatt igjen noe særlig av det tapte etter at de gikk med på et stort lønnskutt i 2012.

Avtalen gir en lønnsøkning på 3,5 prosent i 2019, 3 prosent i 2020 og 4 prosent i 2021. Kravet til pilotene var på 3 prosent, ifølge de fire pilotforeningene.

En forlengelse av avtaleperioden til tre år er etter alt å dømme en liten seier for SAS-ledelsen. Da risikerer de ikke streik før det har gått tre år. Men ledelsen har betalt for dette med en lønnsøkning på fire prosent siste avtaleår.

35 timer mekling

Fredag 26. april ble det brudd i meklingen mellom SAS-pilotene og SAS, og 1409 piloter i Norge, Sverige og Danmark ble tatt ut i streik. Partene møttes til ny mekling hos Riksmekleren onsdag 1. mai, og etter mekling i over 35 timer er det oppnådd enighet om en treårig kollektivavtale.

– Det siste døgnet har vært krevende. Men vi har lykkes i å finne sammen og bli enige om en avtale som får slutt på streiken, sier Christian Laulund, leder for SAS-pilotene i Norsk Flygerforbund i ei pressemelding.

Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, sier det har vært en svært vanskelig forhandlingsprosess siden 11. mars.

– Vi forsøkte i det lengste å unngå konflikt, og vi er svært lei oss for at den har rammet både passasjerer, kolleger og andre yrkesgrupper med tilknytning til flybransjen, sier Skogvang i pressemeldingen.

Pilotsamhold

SAS har ifølge pilotene ikke ønsket at de fire skandinaviske pilotforeningene forhandlet samlet, men gjennom sammenslutningen SAS Pilot Group (SPG) har SAS-pilotene krevd felles forhandlinger.

– Betydningen av å stå samlet i forhandlinger overfor et selskap som går over landegrenser har vært helt avgjørende for at vi har kunnet oppnå et akseptabelt resultat for medlemmene våre, sier Skogvang i pressemeldinga.

Felles kamp

De to pilotlederne sier at den massive støtten fra medlemmene i alle tre land har vært uvurderlig for forhandlingsdelegasjonen i forhandling, mekling og streik.

– Vi er også svært glade for de mange støtteerklæringene vi har mottatt fra kolleger, andre arbeidstakerorganisasjoner og publikum forøvrig, sier Laulund og Skogvang.

Avtale over tre år

Som FriFagbevegelse meldte tidligere i dag, ble det jobbet med en litt lengre avtale, slik at man skal unngå en tilsvarende konflikt igjen i den nærmeste framtid. SAS-sjefen er lettet over at den nye avtalen skal gå over tre år.

p

«Den største konflikten»

Frontene har vært steile og tonen krass mellom partene siden det fem timer på overtid ble brudd i meklingen mellom NHO Luftfart og pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat natt til fredag 26. april.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland har kalt SAS-streiken den største arbeidskonflikten i Norge på mange år.

– Det berører veldig mange tredjeparter hardt, og det berører også selskapet og pilotene, derfor er det viktig å få løst denne konflikten, uttalte han til TV 2.

Støtte fra andre ansatte

Onsdag permitterte SAS rundt 930 kabinansatte og 70 stuere som følge av pilotstreiken. Også Widerøe har permittert bakkeansatte som følge av SAS-streiken. De permitterte bakkemannskapene har støttet SAS-pilotenes krav.

Stor støtte i folket

I en spørreundersøkelse InFact gjorde for Parat under streiken, kom det fram at to av tre nordmenn støtter SAS-pilotenes krav. Dette til tross for at svært mange reisende ble rammet av pilotstreiken.

Hele 65 prosent av respondentene i undersøkelsen støttet pilotenes krav om mer forutsigbar arbeidstid, mens 58 prosent svarte at de støtter pilotenes krav om å komme opp på samme lønnsnivå som piloter i sammenlignbare selskaper.

Annonse
Annonse