JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grande Frisør i Trondheim:

Frisør innfører ti dagers koronakarantene for kunder som har vært i utlandet

Kunder som har vært i utlandet de siste ti dagene oppfordres til ikke å besøke frisørsalongen Grande Frisør i Trondheim. Tiltaket får støtte fra Fagforbundet som frykter en ny runde stengte dører vil føre til konkursras i bransjen.
Grande Frisør i Trondheim innfører koronakarantene for kunder som har vært i utlandet for å beskytte både ansatte og kunder mot koronasmitte.

Grande Frisør i Trondheim innfører koronakarantene for kunder som har vært i utlandet for å beskytte både ansatte og kunder mot koronasmitte.

Illustrasjonsfoto

baj@fagbladet.no

Det lokale tiltaket skal hindre at sårbare kunder, samt frisørene selv, blir smittet av koronaviruset med de konsekvensene det kan medføre, forklarer daglig leder og salongeier Inger Lise Grande Menne.

– Vi at rett og slett redd for å bli lukket ned igjen. Blir noen av våre frisører smittet må de i karantene. Så dette handler om arbeidsplasser, men også om helsa til mine frisører og mine kunder, sier Menne.

Fikk du med deg denne? «– Da blir det 610 kroner, sa frisøren. Det fikk meg til å tenke», skriver Hans Olav Lahlum

Som kjent ble alle frisørsalongene i Norge lukket med bare timers varsel 12. mars. De forble lukket helt til 27. april, og kunne da åpne med en rekke restriksjoner.

Frisørene i salongen har ingen mulighet til å teste sine kunder for korononasmitte før de setter seg i stolen, og må derfor stole på at kundene tar det rette valget og lar etterveksten gro i noen dager til:

– For dette er jo bare en oppfordring til våre kunder som har vært i utlandet, sier Inger Lise Grande Menne.

Også

Melhus Frisør har gjort samme tiltak. Fagbladet har prøvd å få en kommentar fra daglig leder her uten å lykkes med det før denne artikkelen ble publisert.

Frykter ras av konkurser

Leder i Fagforbundet Frisørenes Fagforening, Vivian Jacobsen, mener tiltaket frisørsalongene har innført er fornuftig. Hun tror også kundene vi sette pris på «koronakarantenen».

– Jeg synes det er positivt, og fullt ut forståelig at de gjør dette. Vi er en bransje som er veldig nær kundene våre over lang tid, så dette synes jeg bare er fornuftig, rett og slett, sier Jacobsen.

Hun tror også at kundene vil sette pris på tiltaket:

– Jeg tror de fleste kundene har stor forståelse for det.

Jacobsen frykter et konkursras skulle frisørbransjen oppleve en ny runde med stengte dører:

– Dette tåler ikke bransjen en gang til, fastslår Jacobsen.

– Arbeidsgiversiden har også sagt at det er kroken på døra for mange skulle det skje igjen. Derfor har jeg også stor forståelse for det Grande frisør gjør, avslutter Vivian Jacobsen.

Annonse
Annonse