Sjømannsforbundet og opposisjonen raser:
Frp «hopper av» rødgrønt forslag om å sikre sjøfolk norske lønns- og arbeidsforhold i norsk farvann
Fremskrittspartiet vil ikke binde et partssammensatt utvalg til å skulle komme med forslag til hvordan man skal sikre norske lønns- og arbeidsforhold til havs. Partiet vil istedet fremme sitt eget forslag.
Bengt-Rune Strifeldt og Morten Ørsal Johansen varslet i et leserinnlegg at de ikke gir sin støtte til det rødgrønne forslaget om å sikre norske lønns- og arbeidsforhold til havs. Fremskrittspartiet har sitt eget forslag.
Tri Nguyen Dinh
helge@lomedia.no
I et leserinnlegg i avisen Fremover flagger saksordfører Bengt Rune Strifeldt og næringspolitiker Morten Ørsal Johansen partiets syn.
De mener en innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår kan få motsatt effekt enn det som er intensjonen: At det blir færre norske sjøfolk på norske skip.
– Flere rederier som har skip flagget i NIS oppgir at økte lønnsutgifter vil føre til at man ikke vil ha råd til å ha nordmenn ansatt i det hele tatt. For å håndtere den betydelige kostnadsøkningen, vil lønningene kjøres opp til norsk nivå når skipet er i norsk farvann, og kjøres ned igjen når skipet er ute av norsk farvann. Skipene vil oppholde seg så kort som mulig i norsk farvann, og norske sjøfolk vil bli mindre attraktive fordi de blir for dyre, hevder Frp-duoen.
Sjømannsforbundets medlemmer er blant dem som rammes hardest av krisa
De mener også innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår vil kunne sette nettolønnsordningen i fare, noe de hevder vil være katastrofalt for norske sjøfolk.
– Ingen magisk formel
– Det virker klart at det juridiske handlingsrommet for å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår finnes. Men det er et annet spørsmål om det faktisk bør innføres, hevder Strifeldt og Johansen.
– Vi er sympatisk innstilt til intensjonen bak forslaget, nemlig å sikre og skape flere arbeidsplasser for norske sjøfolk. Men løsningen til venstresiden er dessverre lite gjennomtenkt. I stedet for å være den magiske formelen som vil gi flere norske sjøfolk om bord på norske skip, kan resultatet bli tvert om, hevder de.
Bare i festtaler
Dette får forbundslederen i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, til å rase.
– Nå høres Frp ut som et ekko av Norges Rederiforbund. De sier akkurat det samme. Det tar jeg til etterretning, sier han til FriFagbevegelse.
– I festtaler er de sjøfolkenes parti. Men i handling er det ikke slik de oppfattes av sjøfolkene. Å hevde at det å kreve norske lønns- og arbeidsforhold i norsk farvann skal være negativt for norske sjøfolk er vanskelig å forstå. Vi trenger ikke flere utvalg som skal utrede dette. Nå bør politikerne ta stilling til om de vil forhindre sosial dumping i norske farvann eller ikke. Det er hva det står om, sier Hansen.
80 prosent av all godstrafikk foregår nå med utenlandsk mannskap. Spesielt på bakgrunn av det som råker næringen nå, med korona, fallende oljepris og massepermitteringer, frykter sjømannsforbundet at konsekvensen vil bli billigere mannskap på båtene om dette ikke blir regulert.
Det synes han er vondt å akseptere, spesielt i lys av at de aller første andre nasjonene har regulert dette.
– Er det noe denne krisen har lært oss er viktigheten av å opprettholde samfunnskritiske funksjoner i en krise. Det blir mye mer komplisert når du må krysse landegrenser, mener Johnny Hansen.
Handlingsrommet
Komiteleder Geir Pollestad (Sp) reagerer på at forslaget ikke får støtte fra Frp.
– Frp logrer lojalt til EU og for ikke å bruke handlingsrommet som vi har på dette området. Da de gikk ut av regjeringen tok de med seg en ryggsekk med høyre-politikk, sier Geir Pollestad til FriFagbevegelse.
Han viser til to utredninger som ble publisert før sommeren i fjor. En utført av Universitetet i Oslo og Menon på oppdrag av Sjømannsforbundet og LO. Den andre fra Wikborg Rein og Oslo Economics på oppdrag av regjeringen med samme mandat. Begge rapportene konkluderer med at det finnes et handlingsrom innen folkeretten og EØS-retten til å stille krav om norske lønns- og arbeidsforhold.
p
Forslagsstillerne, Pollestad, Terje Aasland (Ap) og Torgeir Knag Fylkesnes (SV) vil benytte den norske modellen og trepartssamarbeidet til å komme fram til løsninger som sikrer norske lønns- og arbeidsvilkår og ivaretar hele den maritime næringen.
– Jeg er overrasket over hvor lite alvorlig Frp tar de juridiske utredningene som er laget på området. Men det er lov å håpe at de ombestemmer seg før forslaget skal behandles i Stortinget, sier Pollestad.
Han er ikke veldig overrasket over linja de legger seg på.
– Dette setter oss to år tilbake i tid. Som politikere må vi klare å ha en mening om hvilken vei vi vil gå. Det store spørsmålet er om vi skal ta vare på norske sjøfolk eller ikke, legger han til.
– Vi har egentlig visst lenge at det må en rødgrønn regjering til for å gjøre noe med dette, sier han.
Tause på høring
Forslaget om å sikre norske lønns- og arbeidsforhold til sjøs, er de rødgrønne partienes lakmustest på om Fremskrittspartiet mener noe med å si at de er sjøfolkenes parti, mener venstresida.
Nestleder i SV, Torgeir Knag-Fylkesnes sa etter høringen i Stortinget at forslaget kan være avgjørende for at det i det hele tatt er en framtid for norske sjøfolk.
– Stadig færre skip går i NOR-registeret. Vi hører eksempler på folk som tjener 35 kroner timen på båter som bare er i norske havner. Det er umulig å være en del av det norske samfunnet når du tjener så lite. Dette er sosial dumping til havs. Det vil vi ha slutt på, poengterte han.
p
Forslaget ber regjeringen nedsette et partssammensatt utvalg som skal foreslå lovendringer og ordninger for å gjennomføre norske lønns- og arbeidsvilkår for skipsfart i norske farvann og på norsk sokkel.
Utvalgets forslag skal fremlegges i den varslede stortingsmeldingen om maritim næring, som er varslet i løpet av året av daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Fremskrittspartiets forslag
Fremskrittspartiet fremmer nå sitt eget forslag. De vil be regjeringen sette ned et utvalg med representanter fra både arbeidsgiver og arbeidstakersiden som skal vurdere tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre norske rederiers konkurransekraft.
Bengt Rune Strifeldt (Frp) er saksordfører for saken.
– Vi sier ikke nei til norske lønns- og arbeidsforhold, men er ikke beroliget i forhold til om det kan få negative økonomiske konsekvenser. Derfor fremmer vi forslag om et utvalg med partene i arbeidslivet som ser på usikkerhetene som ligger til grunn. Det kan ivareta både norske sjøfolk, den maritime slyngen og kompetansen til den norske næringen, sier Bengt Rune Strifeldt tl FriFagbevegelse.
– Det er et handlingsrom for å gjøre dette. Det betviler vi ikke. Det er konsekvensen vi frykter. Derfor vil vi sette en fot i bakken for å rydde unna de bekymringene vi har, sier han til FriFagbevegelse.