JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronaviruset

Sjømannsforbundets medlemmer er blant dem som rammes hardest av krisa

En stor andel av Norsk Sjømannsforbunds medlemmer har blitt permittert.
Color Line har permittert 2000 ansatte som følge av korona-krisa. Et stort antall av de permitterte er medlemmer av Norsk Sjømannsforbund.

Color Line har permittert 2000 ansatte som følge av korona-krisa. Et stort antall av de permitterte er medlemmer av Norsk Sjømannsforbund.

Tormod Ytrehus

tri@lomedia.no

Totalt er 2900 ansatte permitterte i Hurtigruten. Color Line har permittert 2000. En stor andel av disse er medlemmer i Norsk Sjømannsforbund, men forbundet har ikke eksakt tall per nå. LO-forbundet har i dag tilsammen cirka 10.500 medlemmer.

– Veldig mange av våre medlemmer er permittert på grunn av koronakrisen. Det kan bli permitteringer på andre fartsområder enn ferger etter hvert. Offshore er for eksempel rammet av både lav oljepris og pandemien. Det blir lange dager og vi jobber intenst med å forhindre permitteringer, sier leder av Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.

Hurtigruta opplevde to verdenskriger uten å stanse trafikken. Men da koronapandemien kom, ble båtene lagt til kai

Flere økonomer, deriblant direktør Otto Solberg i statseide Eksportkreditt, frykter at det kun er et tidsspørsmål før ringvirkningene av koronaviruset sender offshore- og maritime næringer i kne.

I løpet av få uker kan flere store aktører gå konkurs om de ikke får økonomisk hjelp. I så fall vil enda flere av Sjømannsforbundets medlemmer bli permittert.

Lavere kontingent

– Medlemmer som permitteres får nå vår laveste kontingentsats på 170 kroner per måned. Dette inkluderer innboforsikring, Grunnforsikring og HELP advokatforsikring, opplyser avdelingsleder i medlemsservice i NSF, Gunn Huseby.

Som andre forbund med permitterte medlemmer, vil dette påvirke økonomien Norsk Sjømannsforbund.

– Det er klart det merkes at medlemmer blir permittert. Men forbundet har ikke hatt fokus på hva dette betyr for oss og hva det vil koste forbundet. Det viktigste er at vi gjør en god jobb for våre medlemmer og bistår dem på en best mulig måte. Vi har ikke permittert noen – og vi skal stå på for våre medlemmer i denne krisen, forsikrer Hansen.

Saken fortsetter under bildet.

KORONAKRISE: NSF-leder Johnny Hansen er bekymret for sine medlemmer.

KORONAKRISE: NSF-leder Johnny Hansen er bekymret for sine medlemmer.

Tri Nguyen Dinh

Forbundet opplever en enorm pågang om dagen – med mange spørsmål og bekymringer fra medlemmene, opplyser Hansen.

– Spørsmålene handler om nye arbeidstider, mulige permitteringer, om pensjon ved permitteringer, om sjøfolk som er «koronafaste» i utlandet – og lokale vernebegrensninger, eksempelvis i Nord-Norge, som gjør at sjøfolk ikke klarer å komme seg til og fra jobb.

Forbundet prøver å finne løsninger sammen med tillitsvalgte og rederiene, samtidig som nasjonalt smittevern skal ivaretas.

Gode tillitsvalgte

– Vi jobber med å hindre at folk blir permittert og vi bistår tillitsvalgte i lokale drøftelser. Jeg vil skryte av de tillitsvalgte som står på for sine medlemmer i disse dager. Mange jobber dag og natt, til og med i sine friperioder, sier Hansen.

p

Han understreker at forbundet og norske sjøfolk vil bidra i samfunnsdugnaden for å holde hjulene i gang. Det handler spesielt om utfordringene i å la rederiene utvide seilingstiden til de ansatte, samtidig som man skal ivareta ansattes helse, miljø og sikkerhet.

– Dette er en dugnad og vi skal bidra. Sjøfolk er definert som arbeidere i samfunnskritiske funksjoner, der vi blant annet transporterer matvarer, medisin og mennesker. Vi skal bidra med tilpasninger der det trengs. Men vi vil ikke tillate at rederier utnytter våre medlemmer i disse tidene, sier Hansen.

Sjømannsforbundets leder viser til en midlertidig protokoll mellom Norges Rederiforbund og Sjømannsforbundet, Sjøoffisersforbundet og Maskinistforbundet. Protokollen tillater lokale avvik fra NOR-avtalen (offhore), dersom det forekommer konkrete hindringer som en konsekvens av koronaepidemien – som for eksempel at skipene enten ikke får gjennomført mannskapsskiftene til fastsatt tid, eller at personell som skal avløse, nektes utreise som følge av karantene.

– Vi har lagd denne protokollen for å hindre at skip kan bli liggende «off-hire» (ufunksjonelt skip) med negativ konsekvens både for rederiet og de ansatte. Vi ønsker blant annet å unngå permitteringer av mannskap som går hjemme og venter på tiltredelse om bord, forklarer Hansen videre.

Misbruk av kriseavtale

Denne protokollen har uheldigvis enkelte rederier brukt for å utvide turnusen til sjøfolk for egen vinning. Dette er helt uakseptabelt, mener de tre sjømannsorganisasjonene.

p

– Det er noe vi ikke kan akseptere. Vårt dugnadsbidrag skal ikke være ensidig. Vi gikk inn for en avtale, nettopp fordi vi ønsket å vise forståelse og yte vår skjerv i forbindelse med koronaepidemien. Protokollen er tydelig og stiller klare krav og vilkår som må være oppfylt for å kunne benytte bestemte virkemidler. Det er ikke slik at den kan nyttes på lykke og fromme, slik vi opplever at enkelte rederier nå gjør. Vi vil ikke under noen omstendigheter akseptere at unntaksbestemmelsene i protokollen velges som en enklere og billigere utvei av enkelte rederier, sier Hansen.

Han påpeker at dagens krise er noe verken samfunnet, rederiene eller Sjømannsforbundet var forberedt på. Men at de hele tiden prøver å finne de beste løsningene og ta de beste beslutningene på vegne av medlemmene.

– Dette er en situasjon vi ikke har vært i før og det er naturligvis mange spørsmål fra våre medlemmer. Vi har alle folk i sving for å hjelpe og det er nok å gjøre. For mange er det også veldig mye mer å gjøre enn vanlig.

Viktig med norske sjøfolk

Om viktigheten av å ha norske sjøfolk nå, er han klokkeklar:

– Det er mye enklere å håndtere en krise med norske sjøfolk på norske rederier. Da kan myndighetene selv regulere både avgang og tiltak.

– Nå ser vi hvor viktig det er å ha norske sjøfolk i en beredskapssituasjon med tanke på transport av gods, mennesker og varer. Det er et faktum at utenlandske sjøfolk vil hjem til sin familie, til sitt eget land i en sånn global krise. Det er kanskje heller ikke så lett for dem å komme på jobb i Norge på grunn av en karantene og stengte grenser. Dette er kanskje en påminnelse på at vi må bevare våre sjøfolk i framtida og være selvforsynt med maritim kompetanse, sier Hansen.

Maritim Logg har vært i kontakt med flere offshorerederier. De ønsker ikke å uttale seg om mulige permitteringer på dette tidspunktet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse