Roy Ervin Solstad
Koronaviruset:
Hurtigruta opplevde to verdenskriger uten å stanse trafikken. Men da koronapandemien kom, ble båtene lagt til kai
Jørn Lorentzen er hovedtillitsvalgt for 800 sjøfolk på Hurtigruta. Han føler han oppleve en helt surrealistisk tid.
helge@lomedia.no
1.600 norske sjøfolk er permittert.
550 landbaserte arbeidere det samme.
2.900 tilsammen med utenlandske sjøfolk er permittert i konsernet.
Ni av Hurtigrutens elleve kystskip har lagt til kai. All skipsfart sør for Bodø står.
Jørn Lorentzen er svært bekymret og urolig for framtida. Hvor lenge skal dette vare? Hvor raskt er skipene oppe og går med fullt belegg igjen?
– Hele verden er berørt. Vi ser ikke engang toppen av isfjellet ennå. Det hele oppleves helt uvirkelig, sier Jørn Lorentzen til FriFagbevegelse.
Jørn Lorentzen er hovedtillitsvalgt i Hurtigruten, og sitter i forbundsstyre til Norsk Sjømannsforbund. Han gjør seg mange tanker rundt det som skjer,
Helge Rønning Birkelund
Som tillitsvalgt er han selv mildt sagt i drift døgnet rundt. Han jobber både med å få lister over permitterte og oversikt over situasjonen. Og ikke minst er han til stede for sine kolleger. Halvparten av de permitterte sjøfolkene er medlem av Norsk Sjømannsforbund.
Lang historie
Lorentzen innrømmer at det er en svært krevende situasjon.
– Det er mange tanker i hodet mitt når dette skjer samtidig som du må håndtere den. Mange er bekymret for hus og hjem. Mange lurer på hvor lenge dette vil vare. De er sikret lønn i 20 dager, men etter det går lønna dramatisk ned. Dette får store konsekvenser for økonomien til folk, sier han.
p
– Blir det ferie i år? Blir det oppstart igjen, og eventuelt når blir det eventuelt. Så kommer det tanker om vi vil få passasjerer igjen. Nå er folk permittert i en måned. Det er ikke sikkert det er grunnlag nok til å ta inn alle som er permittert vår vi starter opp igjen, sier Jørn Lorentzen.
Hurtigrutas historie strekker seg fra 1893. Siden har skipene seilt hele ruta helt uten opphold. Ikke engang første og andre verdenskrig satte en stopper for rutene.
– Hele kystruta ble operert under begge de to verdenskrigene. Det setter dette litt i perspektiv. Det vi opplever nå har aldri skjedd siden oppstarten i 1893, sier Jørn.
Selv har han sett skipene komme og gå på nært hold etter at faren mønstret på for første gang tilbake i 1979. Siden har det også vært hans egen arbeidsplass.
Uten inntekter
– Jeg har Hurtigruta nært mitt hjerte. Jeg kan ikke finne ord for å beskrive hvordan det føles å se båtene ligge til kai.
Det er også dyrt for Hurtigruta å ligge til kai, selv uten besetning.
– Dette er en tragedie for rederiet, og en utrolig krevende situasjon. Inntektene har stoppet opp, men utgiftene er der. Skipene ligger med minimal bemanning for å kjøre hovedmotorene og vedlikehold. Det er viktig, for det gjør det enkelt å komme i gang igjen. Men blir dette langvarig, må skipene gå i opplag. Da vil det ta lengre tid å komme i gang igjen, sier Jørn Lorentzen.
– Nå må regjeringen komme med økonomiske tiltak. Vi vet ikke hva som venter i den andre enden, sier han.
Ironisk nok innstiller næringskomiteen på Stortinget et representantforslag fra Arbeiderpartiet som kan sikre norske lønns- og arbeidsforhold til havs.
Forslaget får ikke flertall. Fremskrittspartiet fremmer sitt eget forslag heller enn å støtte de rødgrønne partiene.
– Jeg ser at det er krevende å behandle dette i den situasjon vi har kommet opp i nå. Det har ingen sammenheng med det som skjer nå. Men vi kan ikke legge vekk kravene på grunn av denne krisa. Det er ikke på grunn av lønnsvilkårene bransjen permitterer nå, sier Jørn Lorentzen.
p
Han har tett kontakt med ledelsen hver dag. Han innrømmer imidlertid at kontakten med ledelsen er krevende.
– Vi har vårt syn og våre innvendinger, de har sine. Arbeidstakernes interesser er ikke alltid det samme som eiernes interesser, mener Lorentzen.
– Vi må finne løsninger sammen til slutt, mener han.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø