Roy Ervin Solstad
Koronaviruset:
Hurtigruta opplevde to verdenskriger uten å stanse trafikken. Men da koronapandemien kom, ble båtene lagt til kai
Jørn Lorentzen er hovedtillitsvalgt for 800 sjøfolk på Hurtigruta. Han føler han oppleve en helt surrealistisk tid.
helge@lomedia.no
1.600 norske sjøfolk er permittert.
550 landbaserte arbeidere det samme.
2.900 tilsammen med utenlandske sjøfolk er permittert i konsernet.
Ni av Hurtigrutens elleve kystskip har lagt til kai. All skipsfart sør for Bodø står.
Jørn Lorentzen er svært bekymret og urolig for framtida. Hvor lenge skal dette vare? Hvor raskt er skipene oppe og går med fullt belegg igjen?
– Hele verden er berørt. Vi ser ikke engang toppen av isfjellet ennå. Det hele oppleves helt uvirkelig, sier Jørn Lorentzen til FriFagbevegelse.
Jørn Lorentzen er hovedtillitsvalgt i Hurtigruten, og sitter i forbundsstyre til Norsk Sjømannsforbund. Han gjør seg mange tanker rundt det som skjer,
Helge Rønning Birkelund
Som tillitsvalgt er han selv mildt sagt i drift døgnet rundt. Han jobber både med å få lister over permitterte og oversikt over situasjonen. Og ikke minst er han til stede for sine kolleger. Halvparten av de permitterte sjøfolkene er medlem av Norsk Sjømannsforbund.
Lang historie
Lorentzen innrømmer at det er en svært krevende situasjon.
– Det er mange tanker i hodet mitt når dette skjer samtidig som du må håndtere den. Mange er bekymret for hus og hjem. Mange lurer på hvor lenge dette vil vare. De er sikret lønn i 20 dager, men etter det går lønna dramatisk ned. Dette får store konsekvenser for økonomien til folk, sier han.
p
– Blir det ferie i år? Blir det oppstart igjen, og eventuelt når blir det eventuelt. Så kommer det tanker om vi vil få passasjerer igjen. Nå er folk permittert i en måned. Det er ikke sikkert det er grunnlag nok til å ta inn alle som er permittert vår vi starter opp igjen, sier Jørn Lorentzen.
Hurtigrutas historie strekker seg fra 1893. Siden har skipene seilt hele ruta helt uten opphold. Ikke engang første og andre verdenskrig satte en stopper for rutene.
– Hele kystruta ble operert under begge de to verdenskrigene. Det setter dette litt i perspektiv. Det vi opplever nå har aldri skjedd siden oppstarten i 1893, sier Jørn.
Selv har han sett skipene komme og gå på nært hold etter at faren mønstret på for første gang tilbake i 1979. Siden har det også vært hans egen arbeidsplass.
Uten inntekter
– Jeg har Hurtigruta nært mitt hjerte. Jeg kan ikke finne ord for å beskrive hvordan det føles å se båtene ligge til kai.
Det er også dyrt for Hurtigruta å ligge til kai, selv uten besetning.
– Dette er en tragedie for rederiet, og en utrolig krevende situasjon. Inntektene har stoppet opp, men utgiftene er der. Skipene ligger med minimal bemanning for å kjøre hovedmotorene og vedlikehold. Det er viktig, for det gjør det enkelt å komme i gang igjen. Men blir dette langvarig, må skipene gå i opplag. Da vil det ta lengre tid å komme i gang igjen, sier Jørn Lorentzen.
– Nå må regjeringen komme med økonomiske tiltak. Vi vet ikke hva som venter i den andre enden, sier han.
Ironisk nok innstiller næringskomiteen på Stortinget et representantforslag fra Arbeiderpartiet som kan sikre norske lønns- og arbeidsforhold til havs.
Forslaget får ikke flertall. Fremskrittspartiet fremmer sitt eget forslag heller enn å støtte de rødgrønne partiene.
– Jeg ser at det er krevende å behandle dette i den situasjon vi har kommet opp i nå. Det har ingen sammenheng med det som skjer nå. Men vi kan ikke legge vekk kravene på grunn av denne krisa. Det er ikke på grunn av lønnsvilkårene bransjen permitterer nå, sier Jørn Lorentzen.
p
Han har tett kontakt med ledelsen hver dag. Han innrømmer imidlertid at kontakten med ledelsen er krevende.
– Vi har vårt syn og våre innvendinger, de har sine. Arbeidstakernes interesser er ikke alltid det samme som eiernes interesser, mener Lorentzen.
– Vi må finne løsninger sammen til slutt, mener han.
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim
For Benjamin er hver begravelse en eksamen
– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.
Omar Sejnæs
Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling
Sissel M. Rasmussen