JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Roy Ervin Solstad

Koronaviruset:

Hurtigruta opplevde to verdenskriger uten å stanse trafikken. Men da koronapandemien kom, ble båtene lagt til kai

Jørn Lorentzen er hovedtillitsvalgt for 800 sjøfolk på Hurtigruta. Han føler han oppleve en helt surrealistisk tid.



24.03.2020
09:05
24.03.2020 12:05

helge@lomedia.no

1.600 norske sjøfolk er permittert.

550 landbaserte arbeidere det samme.

2.900 tilsammen med utenlandske sjøfolk er permittert i konsernet.

Ni av Hurtigrutens elleve kystskip har lagt til kai. All skipsfart sør for Bodø står.

Jørn Lorentzen er svært bekymret og urolig for framtida. Hvor lenge skal dette vare? Hvor raskt er skipene oppe og går med fullt belegg igjen?

– Hele verden er berørt. Vi ser ikke engang toppen av isfjellet ennå. Det hele oppleves helt uvirkelig, sier Jørn Lorentzen til FriFagbevegelse.

Jørn Lorentzen er hovedtillitsvalgt i Hurtigruten, og sitter i forbundsstyre til Norsk Sjømannsforbund. Han gjør seg mange tanker rundt det som skjer,

Jørn Lorentzen er hovedtillitsvalgt i Hurtigruten, og sitter i forbundsstyre til Norsk Sjømannsforbund. Han gjør seg mange tanker rundt det som skjer,

Helge Rønning Birkelund

Som tillitsvalgt er han selv mildt sagt i drift døgnet rundt. Han jobber både med å få lister over permitterte og oversikt over situasjonen. Og ikke minst er han til stede for sine kolleger. Halvparten av de permitterte sjøfolkene er medlem av Norsk Sjømannsforbund.

Lang historie

Lorentzen innrømmer at det er en svært krevende situasjon.

– Det er mange tanker i hodet mitt når dette skjer samtidig som du må håndtere den. Mange er bekymret for hus og hjem. Mange lurer på hvor lenge dette vil vare. De er sikret lønn i 20 dager, men etter det går lønna dramatisk ned. Dette får store konsekvenser for økonomien til folk, sier han.

p

– Blir det ferie i år? Blir det oppstart igjen, og eventuelt når blir det eventuelt. Så kommer det tanker om vi vil få passasjerer igjen. Nå er folk permittert i en måned. Det er ikke sikkert det er grunnlag nok til å ta inn alle som er permittert vår vi starter opp igjen, sier Jørn Lorentzen.

Hurtigrutas historie strekker seg fra 1893. Siden har skipene seilt hele ruta helt uten opphold. Ikke engang første og andre verdenskrig satte en stopper for rutene.

– Hele kystruta ble operert under begge de to verdenskrigene. Det setter dette litt i perspektiv. Det vi opplever nå har aldri skjedd siden oppstarten i 1893, sier Jørn.

Selv har han sett skipene komme og gå på nært hold etter at faren mønstret på for første gang tilbake i 1979. Siden har det også vært hans egen arbeidsplass.

Uten inntekter

– Jeg har Hurtigruta nært mitt hjerte. Jeg kan ikke finne ord for å beskrive hvordan det føles å se båtene ligge til kai.

Det er også dyrt for Hurtigruta å ligge til kai, selv uten besetning.

– Dette er en tragedie for rederiet, og en utrolig krevende situasjon. Inntektene har stoppet opp, men utgiftene er der. Skipene ligger med minimal bemanning for å kjøre hovedmotorene og vedlikehold. Det er viktig, for det gjør det enkelt å komme i gang igjen. Men blir dette langvarig, må skipene gå i opplag. Da vil det ta lengre tid å komme i gang igjen, sier Jørn Lorentzen.

– Nå må regjeringen komme med økonomiske tiltak. Vi vet ikke hva som venter i den andre enden, sier han.

Ironisk nok innstiller næringskomiteen på Stortinget et representantforslag fra Arbeiderpartiet som kan sikre norske lønns- og arbeidsforhold til havs.

Forslaget får ikke flertall. Fremskrittspartiet fremmer sitt eget forslag heller enn å støtte de rødgrønne partiene.

– Jeg ser at det er krevende å behandle dette i den situasjon vi har kommet opp i nå. Det har ingen sammenheng med det som skjer nå. Men vi kan ikke legge vekk kravene på grunn av denne krisa. Det er ikke på grunn av lønnsvilkårene bransjen permitterer nå, sier Jørn Lorentzen.

p

Han har tett kontakt med ledelsen hver dag. Han innrømmer imidlertid at kontakten med ledelsen er krevende.

– Vi har vårt syn og våre innvendinger, de har sine. Arbeidstakernes interesser er ikke alltid det samme som eiernes interesser, mener Lorentzen.

– Vi må finne løsninger sammen til slutt, mener han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.03.2020
09:05
24.03.2020 12:05



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen