JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Usikre arbeidsvilkår for mange piloter

Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt

I billigselskapene jobber halvparten av pilotene på kontrakt, via bemanningsbyrå, eller via et annet flyselskap.
VIL HA FAST JOBB: 1700 piloter har søkt på 50 utlyste faste stillingene i SAS. Mange kommer fra Ryanair og Norwegian, opplyser SAS.

VIL HA FAST JOBB: 1700 piloter har søkt på 50 utlyste faste stillingene i SAS. Mange kommer fra Ryanair og Norwegian, opplyser SAS.

Heidi Kvalø Engelund

yngvil@lomedia.no

LO vil ha en slutt på dette og krever at all cockpit- og kabinbesetning skal være ansatt i flyselskapet de faktisk flyr for.

Det kommer fram i en omfattende undersøkelse gjennomført et av et belgisk universitet. Den EU-finansierte undersøkelsen er basert på svar fra over 6500 europeiske piloter.

500 nye faste jobber i SAS

I de tradisjonelle flyselskapene er nærmere 100 prosent ansatt, kommer det fram i rapporten.

SAS ansetter nå 500 nye piloter og andre kabinansatte i faste jobber.

Av de 50 pilotene som skal ansettes i Norge kommer mange fra Norwegian og Ryanair, opplyser SAS. 1700 piloter har søkt på de 50 jobbene. Alle flygende i SAS er ansatt i flyselskapet SAS.

Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å komme på jobbintervju

Regelshopping i lufta

SAS mener regelverket for luftfarten legger til rette for ulike konkurransevilkår, siden det tillater «regelshopping» hvor man nyter godt av fordeler og tillatelser i et land, og kan fritas for tilsyn og forpliktelser i et annet land. Også Norge er omfattet av EU-reglene for luftfarten.

– Vi har gjentatte ganger bedt myndighetene om å sikre rammer som vil gi like konkurransevilkår, sier kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

«Regelshoppingen» beskrives nøye i den danske rapporten «Sosial dumping i luftfarten». Samtidig med liberaliseringen av luftfarten i EU har det oppstått nye og lovlige selskapsstrukturer og transnasjonale selskaper hvor morselskapet har EU-lisens til å drive flyselskap i et EU-land, og oppretter datterselskaper med EU-lisens i andre medlemsland. Slik kan de bruke tredje lands borgere som kabinbesetning på flyene.

De etablerer bemanningsbyråer, eid av egne datterselskaper, i forskjellige land, alt ettersom hvor det er mest fordelaktig for selskapet, står det i rapporten.

– Mange jobber under vilkår som ligger ganske fjernt fra hva vi er vant med i skandinavisk arbeidsliv, men flyselskapene motiveres til dette gjennom at de fritas for både kostnader og sosiale forpliktelser, sier Knut Morten Johansen i SAS.

UNNTAK: –I blant kan det selvsagt være behov for å ansette midlertidig, men når de største lavprisselskapene i Europa nærmest er tuftet på midlertidige ansettelser via bemanningsbyråer bærer det helt galt avsted, sier leder i Norsk Cockpitforbund, Yngve Carlsen.

UNNTAK: –I blant kan det selvsagt være behov for å ansette midlertidig, men når de største lavprisselskapene i Europa nærmest er tuftet på midlertidige ansettelser via bemanningsbyråer bærer det helt galt avsted, sier leder i Norsk Cockpitforbund, Yngve Carlsen.

Yngvil Mortensen

Utmattede piloter

Leder i Norsk Cockpitforbund, Yngve Carlsen, mener vi ennå ikke har sett konsekvensene av utviklingen i luftfarten de siste årene.

– Den «kreative» forretningsmodellen og midlertidige kontraktsansatte er kjernen i problemene, mener Carlsen som selv flyr for SAS.

– Se for deg at du er midlertidig kontraktsansatt via et vikarbyrå i Riga, flyr for et islandsk selskap med base i London, på timelønn som kun utbetales om du fysisk sitter i cockpit. Man må ikke være rakettforsker for å se at man her kan finne piloter i cockpit som kanskje burde vært hjemme, eller som i redsel for å ikke få fornyet kontrakt lar være å rapportere. Norsk Cockpitforbund mener derfor at både piloter og annen kabinbesetning bør være direkte ansatt i flyselskapet de flyr for. Dessverre tror jeg ikke at EU vil forby kontraktspiloter ennå, men vi jobber aktivt både nasjonalt og regionalt for en strengere regulering av bransjen på dette området, sier han.

– Luftfartstilsynet forutsetter at flyselskapene driver i henhold til driftstillatelsen sin og gjør kun enkelte kontroller. Vi har et system basert på tillit. De nye driftsmodellene gjør at mange ikke rapporterer om feil. Derfor må Luftfartstilsynet gjøre flere kontroller, mener Carlsen.

Piloter er lovpålagt å rapportere om utmattelse

15. november i fjor innførte EU nye regler for å varsle om sikkerhetsmessige forhold i luftfarten, dette gjelder også i Norge.

Piloter, også piloter som ikke er fast ansatt, såkalte kontraktspiloter, er fra nå lovpålagt å rapportere om utmattelse. Det vanlige er å rapportere til flyselskapet, men det er også mulig å rapportere direkte til Luftfartstilsynet. Arbeidsgiveren har ikke lov til å bruke sanksjoner av noe slag mot den som rapporterer.

– Risikoen for ulykker øker

Presset på de europeiske pilotene øker. Fra februar innfører EU nye regler for pilotenes arbeidstid.

– Man kan ha piloter bak spakene etter at de har vært våkne nær ett døgn. Dette kan selvsagt føre til farlig utmattelse. Kombinert med manglende tilsyn, øker risikoen for ulykker, mener Cockpitforbundets Yngve Carlsen.

Hele 80 prosent av flyulykkene skyldes menneskelig svikt, ifølge BBC.

– Drar du hele tiden i mennesket, som i en strikk, ryker denne til slutt og vi vil da få ulykker som direkte vil skyldes disse forhold, mener Carlsen.

Kilder: Sitatene i artikkelen er hentet fra en rapport det belgiske Gent Universitetet publiserte i fjor, basert på en spørreundersøkelse som hele 7000 europeiske piloter svarte på.

LES OGSÅ:

LO vs. verstingbransjen

Luftfarten er ute av kontroll

Ryanair nekter helsesjekk av piloter

Ryanair vil oppheve streikeretten

Kontraktspiloter

• I lavprisselskapene er bare 53 prosent av pilotene direkte ansatt i selskapet de flyr for.

• Resten har ulike kontraktstyper:

• 15 prosent er selvstendig næringsdrivende.

• 11 prosent flyr for flyselskapet via et annet flyselskap.

• 17 prosent har midlertidige kontrakter med bemanningsbyrå.

• 4 prosent har andre ulike kontraktstyper.

• I de tradisjonelle flyselskapene er nær 100 prosent ansatt i flyselskapet de flyr for.

• Tallene over er hentet fra en rapport fra Gent Universitetet og er basert på en spørreundersøkelse som over 6500 europeiske piloter svarte på.

Kilde: Gent Universitetet

Annonse
Annonse

Kontraktspiloter

• I lavprisselskapene er bare 53 prosent av pilotene direkte ansatt i selskapet de flyr for.

• Resten har ulike kontraktstyper:

• 15 prosent er selvstendig næringsdrivende.

• 11 prosent flyr for flyselskapet via et annet flyselskap.

• 17 prosent har midlertidige kontrakter med bemanningsbyrå.

• 4 prosent har andre ulike kontraktstyper.

• I de tradisjonelle flyselskapene er nær 100 prosent ansatt i flyselskapet de flyr for.

• Tallene over er hentet fra en rapport fra Gent Universitetet og er basert på en spørreundersøkelse som over 6500 europeiske piloter svarte på.

Kilde: Gent Universitetet