JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Telenor krymper i nord:

Harstad er bekymret for fremtiden

Harstad er siste gjenværende avdeling i Telenor Nord-Norge. Det merkes.
KLORER SEG FAST: Det er ikke til å unngå at Telenor Harstad går rundt med bekymringer etter Telenors nedleggelser i regnonen de siste få årene. Ifølge verneombud Kent Helgesen og stedstillitsvalgt Kjell-Oddvar Bendiksen er strategien å gjøre seg uunnværlige.

KLORER SEG FAST: Det er ikke til å unngå at Telenor Harstad går rundt med bekymringer etter Telenors nedleggelser i regnonen de siste få årene. Ifølge verneombud Kent Helgesen og stedstillitsvalgt Kjell-Oddvar Bendiksen er strategien å gjøre seg uunnværlige.

Leif Martin Kirknes

Leif.kirknes@lomedia.no

Først ble Telenors kundesenter i Bardu lagt ned. Det skjedde i 2011. De som jobbet hos Telenor i Bardu ble tilbudt jobb i Finnsnes, 83 kilometer med bil lenger nord i Troms fylke.

Rett før sommerferien i år ble Telenors avdeling med 51 ansatte i Finnsnes vedtatt nedlagt. Staben i Finnsnes ble tilbudt jobb lenger sørover, med første mulighet Harstad, 128 kilometer og bortimot tre timer unna med bil.

Med det er Harstad siste gjenværende callsenter-avdeling i nord. Følelsene etter Finnsnes-kuttet hos Telenor, er delte i Telenor Harstad.

– Vi er jo glad for at det ikke var oss det skjedde med. Samtidig har vi stor medfølelse for de mange kollegaene som måtte gå, medgir Kent Helgesen, verneombud i Telenor Harstad.

Må være tå på hev

Han forteller at avdelingen må leve med at nedleggelsesspøkelset også henger over dem. Signalene fra ledelsen er at varene må leveres. Det er det avdelingen etter beste evne forsøker å gjøre.

– Signalene fra sentralt hold er at vi må levere og være tå på hev. Jeg tror spesielt ledelsen her i Harstad er opptatt av å gjøre det vanskelig å kutte avdelingen, og den beste måten å gjøre det på er å være på jobb og levere.

Han er klar på at oppdragsmengden stadig er høy over telefonlinjene, selv i disse sosiale-medier-tider.

– Vi har aldri hatt så mye å gjøre som nå. Det kan være mange årsaker til det, men det er i alle fall hektisk. Samtidig er det ingen tvil om at antall ansatte i kundesentrene har gått ned, sier Helgesen.

Stor lokalbedrift

Med rundt 140 ansatte er de en stor avdeling i Harstad-målestokk – faktisk det nest største private foretaket lokalt. Da Telenor la ned i Finnsnes var argumentene fra Telenor sentralt blant annet at avdelingen ikke var av optimal størrelse og at rekrutteringen var vanskelig.

Harstad har for sin del hatt alt fra 80 til 170 ansatte de siste årene. Rekruttering er ikke et veldig stort problem, mye på grunn av høyskolen der mange studenter fyller opp Telenor-senteret på kveldstid og i helgene. Dette er riktignok mange unge mennesker, som kanskje er i sin første jobb, så en del arbeidsplassopplæring hører med, om hvilke forpliktelser jobben fører med seg og hvordan man skal oppføre seg.

Det har ikke begynt noen fysisk fra Finnsnes hos Telenor Harstad etter nedleggelsen der oppe. Det er riktignok to fra eks-Finnsnes som nå formelt sett hører under Harstad, men som har en ordning der de fremdeles jobber fra Finnsnes. De fikk en spesialavtale for å berge AFP.

Jobber med sykefravær

Fagforeningsmessig er det i overkant av 20 EL & IT-medlemmer. Negotia er størst på huset. På måleparametere gjør avdelingen det bra på kundebehandling. Men sykefraværet er en verkebyll.

– Vi leverer godt og har levert bra over tid. Utfordringen har kanskje vært sykefravær, som er et parameter ledelsen legger merke til, sier Kjell-Oddvar Bendiksen, stedstilitsvalgt.

Det er snakk om 8-12 prosent sykefravær. Ledelsen lokalt gjør det de kan med ting som lys, skrivebord og treningsavtaler, men likevel er sykefraværet slik. Det er imidlertid tilsvarende i Telenors tilsvarende avdelinger mye lenger sør.

– Oss, Kristiansand, Gjøvik også videre har alle godt over gjennomsnittet på sykefravær, uten at man har klart å finne noen særlig god forklaring på det. Men det er noe som settes i høysetet på alle kundesentre, sier Helgesen.

Vi har aldri hatt så mye å gjøre som nå

Kent Helgesen, verneombud Telenor Harstad

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse