JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnekonfliktene fortsetter med rettssak og forhandlinger

I juni blir det rettssak i forbindelse med havnekonflikten i Tromsø. Samtidig kan konflikten i Mosjøen og Risavika nærme seg løsning.
Arbeidsretten skal i juni behandle spørsmålet om havnearbeiderne frasier seg sin fortrinnsrett til losse- og lastearbeid når de går ut i streik.

Arbeidsretten skal i juni behandle spørsmålet om havnearbeiderne frasier seg sin fortrinnsrett til losse- og lastearbeid når de går ut i streik.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Allerede den første uka i juni møtes LO og NHO i Arbeidsretten i Oslo for å få avklart hvordan fortrinnsretten i tariffavtalen Tromsø havn er tilknyttet (Sør- og Nord-Norge-avtalen) skal tolkes i forbindelse med sympatistreik.

Avgjørende

Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, sier den saken vil avgjøre om det arbeidet som har vært gjort med lossing og lasting på havna i Tromsø siden havnearbeiderne ble tatt ut i sympatistreik, kan kalles streikebryteri.

– Saken dreier seg om havnearbeiderne ved å gå ut i sympatistreik har sagt fra seg fortrinnsretten til losse- og lastearbeidet eller ikke. Hvis arbeidsretten sier at fortrinnsrettten består under en sympatistreik, har det foregått streikebryteri siden desember 2013. Hvis arbeidsretten gir NHO medhold, betyr det derimot at havnearbeidernes streikerett bortfaller, siden det da vil være fritt fram å sette inn andre arbeidere til å gjøre deres jobb under streiken, sier Hansen.

Rettssaken starter for øvrig i arbeidsretten i Oslo, mandag 1. juni klokka ni, og det er satt av fire dager til behandlingen av saken.

Felles front

Også i Mosjøen har det vært påstander om streikebryteri, etter at havnearbeiderne fra Transportarbeiderforbundet ble utestengt fra havna 8. mai i fjor. Siden den gang har Mosjøen Industriterminal benyttet egne ansatte til å foreta losse- og lastearbeidet. Det har lenge vært misnøye blant havnearbeiderne og mange av støttespillerne over at Industri Energi ikke har brukt sine muskler gjennom sin sterke fagforeningsklubb ved hjørnestensbedriften Alcoa, for å presse Industriterminalen til å avslutte lockouten av havnearbeiderne, men den interne LO-konflikten skal nå være avblåst. Det skjedde etter et møte på ettårsdagen for utestengelsen, der både NTF-leder Roger Hansen, IE-leder Leif Sande, nestleder i LO, Tor-Arne Solbakken, samt lokale tillitsvalgte deltok.

– Vi har fått noen avklaringer og er enige om at dette er en tvist mellom arbeidstakere og arbeidsgivere. Dette er ingen intern LO-konflikt, men et massivt angrep på havnearbeidernes tariffavtaler fra NHO, godt assistert av Oslo Havn, sier Solbakken til Transportarbeideren.

Løsningsløp

Selve strategien for hvordan man skal finne fram til en løsning gir Solbakken NTF ansvaret for, men han er helt klar på at det er viktigere å eventuelt bruke god tid på å finne en god løsning, enn å gå for en dårlig løsning raskt.

– Det er NTF som har et partsforhold med NHO Logistikk og Transport, men tempoet er mindre viktig enn en god løsning, sier Solbakken.

Ifølge NTF-leder Roger Hansen, har NTF og NHO LT håp om å nærme seg en løsning for Mosjøen i løpet av første halvdel av juni.

– Det er veldig mye som ikke er avklart ennå, men vi håper å komme så langt innen midten av juni, at vi kan se at det kan bli en løsning for Mosjøen, sier Hansen.

Usikker tilknytning

I Mo i Rana har ni av tolv havnearbeidere blitt ansatt i Rana Industriterminal, og ifølge Rana Blad jobbes det også med en løsning for de siste tre.

– Disse vil gå over på tariffavtalen Fellesforbundet har, sier Roger Hansen.

I Mosjøen har havnearbeiderne søkt på jobb i Mosjøen Industriterminal, men der fikk de tilbakemelding om at de ikke kunne søke kollektivt, slik det ble gjort i Mo i Rana.

– Vi må søke individuelt, men det er ikke avgjort om vi kommer til å gjøre det. Uansett kommer vi til å følge de rådene vi får fra forbundet sentralt, sier Pål M. Aanes, klubbleder for havnearbeiderne i Mosjøen.

Om det betyr å å bytte forbund, slik man ble anbefalt i Mo i Rana, er uvisst.

– Det er ikke avklart ennå, sier Roger Hansen.

Vanskelig i Oslo

Løsning i Mosjøen vil bety at man forsøker å komme til løsning også i Risavika.

– Det er fortsatt uløste spørsmål i Risavika, men vi håper å kunne komme til enighet også der, sier Hansen.

Da ser det verre ut i Oslo. Særlig etter at kranførerne i Parat sa nei til å sympatistreike til støtte for havnearbeiderne i hovedstaden. Møtet NTF hadde med conteinerhavnoperatøren Yilport, førte ikke til noe gjennombrudd. Dermed står havnearbeiderne fremdeles uten jobb og NTF uten tariffavtale med det tyrkiske selskapet.

– Vi er i dialog med både LO, ulike LO-forbund og Nordisk Transportarbeiderføderasjon for å komme med tiltak som kan få Yilport til forhandlingsbordet. Men vi må få til tiltak her i Norge, før vi kan få ytterligere hjelp fra utlandet, sier Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Dette er ingen intern LO-konflikt, men et massivt angrep på havnearbeidernes tariffavtaler fra NHO, godt assistert av Oslo Havn.

Tor-Arne Solbakken,
nestleder i LO

Hvis arbeidsretten gir NHO medhold, betyr det at havnearbeidernes streikerett bortfaller

Roger Hansen
leder i Norsk Transport-arbeiderforening

Warning
Annonse
Annonse