Arbeidsretten skal i juni behandle spørsmålet om havnearbeiderne frasier seg sin fortrinnsrett til losse- og lastearbeid når de går ut i streik.
Roy Ervin Solstad
Havnekonfliktene fortsetter med rettssak og forhandlinger
I juni blir det rettssak i forbindelse med havnekonflikten i Tromsø. Samtidig kan konflikten i Mosjøen og Risavika nærme seg løsning.
res@lomedia.no
Allerede den første uka i juni møtes LO og NHO i Arbeidsretten i Oslo for å få avklart hvordan fortrinnsretten i tariffavtalen Tromsø havn er tilknyttet (Sør- og Nord-Norge-avtalen) skal tolkes i forbindelse med sympatistreik.
Avgjørende
Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, sier den saken vil avgjøre om det arbeidet som har vært gjort med lossing og lasting på havna i Tromsø siden havnearbeiderne ble tatt ut i sympatistreik, kan kalles streikebryteri.
– Saken dreier seg om havnearbeiderne ved å gå ut i sympatistreik har sagt fra seg fortrinnsretten til losse- og lastearbeidet eller ikke. Hvis arbeidsretten sier at fortrinnsrettten består under en sympatistreik, har det foregått streikebryteri siden desember 2013. Hvis arbeidsretten gir NHO medhold, betyr det derimot at havnearbeidernes streikerett bortfaller, siden det da vil være fritt fram å sette inn andre arbeidere til å gjøre deres jobb under streiken, sier Hansen.
Rettssaken starter for øvrig i arbeidsretten i Oslo, mandag 1. juni klokka ni, og det er satt av fire dager til behandlingen av saken.
Felles front
Også i Mosjøen har det vært påstander om streikebryteri, etter at havnearbeiderne fra Transportarbeiderforbundet ble utestengt fra havna 8. mai i fjor. Siden den gang har Mosjøen Industriterminal benyttet egne ansatte til å foreta losse- og lastearbeidet. Det har lenge vært misnøye blant havnearbeiderne og mange av støttespillerne over at Industri Energi ikke har brukt sine muskler gjennom sin sterke fagforeningsklubb ved hjørnestensbedriften Alcoa, for å presse Industriterminalen til å avslutte lockouten av havnearbeiderne, men den interne LO-konflikten skal nå være avblåst. Det skjedde etter et møte på ettårsdagen for utestengelsen, der både NTF-leder Roger Hansen, IE-leder Leif Sande, nestleder i LO, Tor-Arne Solbakken, samt lokale tillitsvalgte deltok.
– Vi har fått noen avklaringer og er enige om at dette er en tvist mellom arbeidstakere og arbeidsgivere. Dette er ingen intern LO-konflikt, men et massivt angrep på havnearbeidernes tariffavtaler fra NHO, godt assistert av Oslo Havn, sier Solbakken til Transportarbeideren.
Løsningsløp
Selve strategien for hvordan man skal finne fram til en løsning gir Solbakken NTF ansvaret for, men han er helt klar på at det er viktigere å eventuelt bruke god tid på å finne en god løsning, enn å gå for en dårlig løsning raskt.
– Det er NTF som har et partsforhold med NHO Logistikk og Transport, men tempoet er mindre viktig enn en god løsning, sier Solbakken.
Ifølge NTF-leder Roger Hansen, har NTF og NHO LT håp om å nærme seg en løsning for Mosjøen i løpet av første halvdel av juni.
– Det er veldig mye som ikke er avklart ennå, men vi håper å komme så langt innen midten av juni, at vi kan se at det kan bli en løsning for Mosjøen, sier Hansen.
Usikker tilknytning
I Mo i Rana har ni av tolv havnearbeidere blitt ansatt i Rana Industriterminal, og ifølge Rana Blad jobbes det også med en løsning for de siste tre.
– Disse vil gå over på tariffavtalen Fellesforbundet har, sier Roger Hansen.
I Mosjøen har havnearbeiderne søkt på jobb i Mosjøen Industriterminal, men der fikk de tilbakemelding om at de ikke kunne søke kollektivt, slik det ble gjort i Mo i Rana.
– Vi må søke individuelt, men det er ikke avgjort om vi kommer til å gjøre det. Uansett kommer vi til å følge de rådene vi får fra forbundet sentralt, sier Pål M. Aanes, klubbleder for havnearbeiderne i Mosjøen.
Om det betyr å å bytte forbund, slik man ble anbefalt i Mo i Rana, er uvisst.
– Det er ikke avklart ennå, sier Roger Hansen.
Vanskelig i Oslo
Løsning i Mosjøen vil bety at man forsøker å komme til løsning også i Risavika.
– Det er fortsatt uløste spørsmål i Risavika, men vi håper å kunne komme til enighet også der, sier Hansen.
Da ser det verre ut i Oslo. Særlig etter at kranførerne i Parat sa nei til å sympatistreike til støtte for havnearbeiderne i hovedstaden. Møtet NTF hadde med conteinerhavnoperatøren Yilport, førte ikke til noe gjennombrudd. Dermed står havnearbeiderne fremdeles uten jobb og NTF uten tariffavtale med det tyrkiske selskapet.
– Vi er i dialog med både LO, ulike LO-forbund og Nordisk Transportarbeiderføderasjon for å komme med tiltak som kan få Yilport til forhandlingsbordet. Men vi må få til tiltak her i Norge, før vi kan få ytterligere hjelp fra utlandet, sier Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet.
Havnekonflikten i Mosjøen kan nærme seg slutten
Bryggesjauerappell fra Youngstorgets talerstol
Parat-kranførerne vil ikke sympatistreike for havnearbeiderne
Angriper havnearbeidere i Mo i Rana
Dette er ingen intern LO-konflikt, men et massivt angrep på havnearbeidernes tariffavtaler fra NHO, godt assistert av Oslo Havn.
Tor-Arne Solbakken,
nestleder i LO
Hvis arbeidsretten gir NHO medhold, betyr det at havnearbeidernes streikerett bortfaller
Roger Hansen
leder i Norsk Transport-arbeiderforening
Havnekonflikten i Mosjøen kan nærme seg slutten
Bryggesjauerappell fra Youngstorgets talerstol
Parat-kranførerne vil ikke sympatistreike for havnearbeiderne
Angriper havnearbeidere i Mo i Rana
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash
Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-aksjonen
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset